کد خبر : 633429 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۷ - 17:58
ستاره صبح در گفت‌وگو با دو کارشناس چرخش قدرت در انگلستان را بررسی کرد: علی بیگدلی: حزب کارگر با تمایلات سوسیالیستی از مردم رای گرفته است/ فریدون مجلسی: کاهش محبوبیت محافظه کاران موجب کاهش محبوبیت ریشی سوناک و انتخابات زود هنگام شد ریشی سوناک به اعتبار سابقه اش در وزارت دارایی نخست وزیر شد و امید های زیادی وجود داشت که وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشد ولی چندان موفق نبود.

ستاره صبح، فائزه صدر: روز پنجشنبه 4 ژوئیه حزب کارگر انگلیس با کسب اکثریت مطلق آرا برنده انتخابات پارلمان این کشور شد و کی ‌یر استارمر رهبر این حزب به مقام نخست ‌وزیری رسید. حزب کارگر 14 سال از قدرت دور بود و امروز عرصه تصمیم گیری در انگلستان را به دست گرفته است. نخست‌وزیر جدید انگلیس در اولین سخنرانی‌اش گفت: مردم به اصلاحات رأی دادند. ستاره صبح در .گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس بین‌الملل در ارتباط با تغییر نخست‌وزیر انگلستان و وضعیت جدیدی که این قدرت اروپایی با آن روبه‌رو است گفت: اصولی ناظر بر علم سیاست است. نظام های لیبرال دموکراسی قادر نیستند کشورهایی را که در بحران قرار می‌گیرند حفظ کنند. این کشور‌ها باید به سمت تفکرات سوسیالیستی بروند. امروز انگلستان در چنین وضعیتی قرار گرفته و حزب کارگر با تمایلات سوسیالیستی از مردم رأی گرفته است.

وی گفت: ریشی سوناک به اعتبار سابقه اش در وزارت دارایی نخست‌وزیر شد و امید های زیادی وجود داشت که وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشد ولی چندان موفق نبود. او با شرایط بین‌المللی بدی روبه‌رو شد. به ویژه زیر فشار کمک های انگلیس به اوکراین قرار گرفت که خواسته آمریکا از دولت انگلیس بود. به همین دلیل نارضایتی مردم تشدید شد و مقامات ارشد حزب از او فاصله گرفتند از این رو ناچار به کناره گیری از قدرت شد.

این استاد دانشگاه افزود: اگر آقای استارمر بخواهد همچون ریشی سوناک از سیاست های آمریکا در قبال اوکراین حمایت کند، به سرنوشت همتای قبلی اش دچار خواهد شد. تنگلستان نمی‌تواند در کمک به اوکراین سخاوتمندانه از سیاست های جو بایدن تبعیت کند. نگاه معطوف به بیرون ریشی سوناک موجب شکست اش شد، استارمر برای باقی ماندن در قدرت باید نگاه به درون را جایگزین کند.

بیگدلی گفت: پیروزی ترامپ در انتخابات 2024 آمریکا نیز می‌تواند برای ایتارمر مشکلاتی بوجود بیاورد زیرا دیدگاه های حزبی او و دونالد ترامپ با هم زاویه دارند. تفکرات محافظه کارانه راست افراطی در آمریکا با لایه های تفکر سوسیالیستی حزب کارگر ناسازگاری دارد.

این تحلیلگر سیاسی تشریح کرد: انگلستان از جانب ایران با دو کانون بحران درگیر است. یکی منطقه خاورمیانه و احتمال حمله اسرائیل به حزب الله که می‌تواند موجب دخالت ایران در جنگ شود. نکته بعدی عدم تطبیق ایران با فضای بین‌الملل و نگاه از پشت عینک ایدئولوژیک است.

وی افزود: با توجه به حزب حاکم در بریتانیا بهترین فرصت فراهم آمده تا مقامات سیاسی ایران به عقلانیتی سیاسی تن بدهند و روابط خود را با انگلستان بهبود ببخشند. این روابط می‌تواند مقدمه‌ای برای ارتقای روابط ایران و اروپا و به طور کلی برقراری رابطه با غرب باشد.

علی بیگدلی در پایان تاکید کرد: با توجه به تغییرات سیاسی در تهران و لندن، فرصتی فراهم شده تا دیپلماسی پنهان ایران و غرب از خلا رها شود و به طور مستقیم با غرب وارد گفت‌وگو شویم. جواد ظریف گزینه خوبی برای سکان داری وزارت امور خارجه در چنین فضایی است.

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین و تحلیلگر سیاسی در ارتباط با شکست حزب محافظه‌ کار در انتخابات اخیر انگلستان گفت: پیروزی حزب کارگر بر رقیبانش از عوامل متعدد داخلی و بین ‌المللی نشات می‌گیرد. محبوبیت محافظه کاران بریتانیایی تا جایی کاهش یافت که عدم اقبال جامعه منجر به کناره گیری ریشی سوناک و انتخابات زود هنگام شد.

وی افزود: رای‌ دهندگان انگلیسی از عملکرد حزب محافظه ‌کار ناراضی نیستند. نباید فراموش کرد که این گروه سیاسی از سال 2010 قدرت را در اختیار داشته ولی کارنامه اش در یک دهه اخیر قابل قبول نبود.

دیپلمات پیشین گفت: محافظه کاران در سال ‌های اخیر با ضعف مدیریت و رسوایی‌هایی روبه‌رو شدند. در داخل این حزب اختلافاتی وجود داشت و پس از رفراندوم برگزیت رهبری این حزب مرتبا تغییر کرد.

وی تشریح کرد: بوریس جانسون، یکی از نخست‌ وزیران محافظه ‌کار اخیر این کشور بود که با رسوایی به دلیل قانون‌ شکنی در همه گیری کرونا مجبور به استعفا شد. لیز تراس نخست‌وزیر بعدی به سرعت نشانه‌هایی از عدم توانایی مدیریتی را نشان داد و جانشین اش ریشی سوناک هم برخلاف پیش بینی‌ها نتوانست جایگاه از دست‌ رفته محافظه ‌کاران در دولت بریتانیا را به این حزب برگرداند.

فریدون مجلسی در ادامه افزود: موضع گیری های حزب کارگر نسبت به ایران در سال های اخیر تند بوده و اگر این گروه در دولت نیز با همان ادبیات صحبت کنند می‌ توان تصور کرد که روابط دو کشور دچار تنش شود.

این تحلیلگر سیاسی در پایان سخنان خود گفت: دولت جدید ایران باید با در نظر گرفتن این تغییر عمده در دولت انگلیس، استراتژی‌ مناسبی برای روابط تهران و لندن در نظر بگیرد و از امروز به دنبال مسیر پایداری برای حل‌ و فصل مشکلات و آغاز گفت‌وگو های دیپلماتیک باشد.