کد خبر : 633382 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۶ - 01:33
علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس بین الملل در گفت و گو با ستاره صبح عنوان کرد: خطر راست افراطی برای اروپا بیگدلی می گوید: به قدرت رسیدن خانم لوپن در فرانسه پیام خطرناکی برای اروپا است و می تواند در آینده مشکلاتی برای این قاره به وجود بیاورد.

ستاره صبح، فائزه صدر: یکی از خطرناکترین انواع حکومت در دنیای سیاست، استقرار گروه های راست افراطی در قدرت است. می‌توان از به قدرت رسیدن هیتلر و حکومت نازی‌ها در آلمان به عنوان یکی از نمونه های تاریک حاکمیت راست افراطی نام برد که جنگ جهانی دوم، ویرانی، کشتار و نسل کشی برخی از اقوام در اروپا، محصول به قدرت رسیدن راست افراطی بود. فرانسه به عنوان اولین حامی همگرایی در قاره سبز و کشوری که مهد آزادی، قانون و حامی اتحادیه اروپا است در هفته‌ای که گذشت با چالش قدرت گرفتن راست افراطی روبه‌رو شد. دور دوم انتخابات پارلمانی روز ۱۷ تیر برگزار می‌شود و احتمال دارد تلاش‌ های دیگر احزاب فرانسه از جمله احزاب چپ گرا برای جلوگیری از موفقیت گروه های راست افراطی موثر واقع شود. ستاره صبح در گفت‌وگو با علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

در فرانسه راست افراطی به قدرت نزدیک شد، آیا این شرایط زنگ خطر را برای فرانسه و اتحادیه اروپا به صدا در می‌آورد یا خیر؟
پیروزی ملی‌ گراها در پارلمان اروپا باعث شد ماکرون به سرعت مجلس را منحل کند. متأسفانه این اقدام فضا را برای پیروزی خانم لوپن باز کرد. راست افراطی با رفتار های پوپولیستی و شعار های ملی گرایانه در میان اقشار جوان فرانسه طرفداران زیادی دست و پا کرده بود. مکرون یک انتخابات جدید راه اندازی کرده تا بتواند شکستی که از لوپن در انتخابات پارلمان اروپا خورده را جبران کند. یکی از شعار های راست افراطی مبارزه با مهاجرت بود که ترکیب جمعیتی و هویتی فرانسه را بر ‌هم زده است. فرانسه مهد مد و هنر است و برای فرانسوی‌ها که مردم خودستا و مغروری هستند سخت است که ببینند زنان مهاجر مسلمان با برقع در خیابان‌ها راه می‌روند. مهاجرت اشتغال را برای فرانسوی‌‌ها کاهش داده و از این منظر نابسامانی ‌هایی در جامعه فرانسه ایجاد کرده است. موضوع اشتغال و تغییر چهره شهر‌ها و تغییر در ترکیب جمعیتی فرانسه از جمله مواردی است که در تبلیغات انتخاباتی خانم لوپن برجسته بود.

به عقیده شما قدرت گرفتن راست افراطی در فرانسه چه خطری برای اتحادیه اروپا دارد؟
ملی ‌گراها با اتحاد های بین‌المللی از جمله با اتحادیه اروپا مخالفت دارند و معتقدند که فرانسه باید از بخش نظامی ناتو و اتحادیه اروپا خارج شود.
قدرت گرفتن راست افراطی چند سال است که به صورت یک نگرانی در اروپا مطرح می‌شود. این گروه توانسته با تمرکز بر موضوع مهاجران و اشتغال، هوادارن زیادی کسب کند. عده ‌ای به دنبال پیروزی راست افراطی هستند اما این نگاه در عرصه سیاسی زیان بخش است و دستاورد های اتحادیه اروپا را به آتش خواهد کشید. فرانسه به عنوان مهد اتحادیه اروپا تنش های سیاسی راست افراطی را به قاره سبز سرایت خواهد داد، زیرا با روی کار آمدن تندروها در فرانسه، اروپا نیز در لبه پرتگاه قرار خواهد گرفت. اگر مارین لوپن به قدرت برسد به احتمال زیاد فرانسه را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

با قدرت گرفتن راست افراطی در مجلس و دولتی که در اختیار میانه رو‌ها است چه شرایطی در فرانسه ایجاد خواهد شد؟
پیروزی چپ‌ها و خانم لوپن، وضعیت جدیدی پیش روی امانوئل ماکرون قرار داده است. این فضا دست او را می‌‌بندد و می‌توان از امروز خانم لوپن را پیروز انتخابات ریاست جمهوری آینده فرانسه معرفی کرد.
حضور راستگرایان افراطی در مجلس و دولتی که هنوز نزدیک به سه سال در دست ماکرون قرار دارد، شرایط پر تنشی برای فرانسه ایجاد خواهد کرد.
اگر لوپن روز 17 تیر به پیروزی برسد و مجلس را در اختیار بگیرد، جامعه فرانسه تحت تأثیر اجرای سیاست های تندرو‌ها دچار آشوب می‌‌شود. می‌توان پیش بینی کرد که دوره‌ای از بحران در انتظار فرانسه است که با وجود مشکلات اقتصادی شدت اعتراضات قابل توجه خواهد بود.
اگر فرانسه به طور کامل به دست تندرو‌ها بیفتد شاهد برخورد با مهاجران خواهیم بود. شش میلیون مسلمان در فرانسه حضور دارند که برخورد با آنها، فرانسه را به آشوب می‌کشد.
به قدرت رسیدن خانم لوپن در فرانسه پیام خطرناکی برای اروپا است و می‌تواند در آینده مشکلاتی برای این قاره به وجود بیاورد. مارین لوپن در آینده اروپا نقش مهمی دارد. نقشی که می‌تواند خشونت را به فضای مدرن و مدنی کشور های اروپا وارد کند. بیگانه ‌ستیزی، به وجود می‌آید و روابط فرانسه و برخی از کشور های اروپایی با کشور های مسلمان تیره و تار می‌شود.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات 2024 آمریکا و احتمال پیروزی ترامپ، قدرت گرفتن تندرو‌ها در دو کشور مهم مثل فرانسه و آمریکا چه تأثیری بر فضای سیاسی جهان به جا می‌گذارد؟
اگر ترامپ هم در آمریکا به ریاست جمهوری برسد، اوضاع جهان وخیم تر می‌‌شود. خانم لوپن روابط نزدیکی با ترامپ دارد و در برخی از مسائل از جمله خروج کشورش از پیمان های جهانی با ترامپ هم عقیده است.