کد خبر : 633381 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۶ - 03:17
افزایش مشارکت / هشدارنسبت به دخالت در انتخابات گروه سیاسی: انتخابات دور دوم ریاست جمهوری چهاردهم روز گذشته در میانه بیم و امید برای تغییر و تحول یا ادامه فرآیندی که از 28 خرداد 1400 شروع شد و مردم آثار زیان‌بارش را دیدند، برگزار شد تا اوضاع به نفع تغییر و تحول و قرار گرفتن ایران در نظام بین‌الملل به‌دوراز تنش، تحریم، فشار خارجی، توزیع ناعادلانه منابع و امکانات برای همه نه برای گروه خاص و جناح خاص و خود و به حاشیه راندن شایستگان، باتجربه‌ها، پاکدست ها عملی شود و مردم آثارش را ببینند.

مردم از سال 99 که مجلس اصولگرای انقلابی و بعد از آن در سال 1400 که دولت همسو با آن تشکیل شد از یک‌سو زیر ضرب فشار زندگی ناشی از تحریم‌ها و سوء مدیریت قرار گرفتند و از سوی دیگر مشکل بهره‌مندی از فضای مجازی برایشان دوچندان شد. وضع به‌جایی رسید که روز گذشته رئیس قوه قضائیه برای تشویق مردم به رأی دادن گفت: «رئیس‌جمهور، رئیس شورای فضای مجازی است، یعنی کسانی که امروز نسبت به فضای مجازی چه از جنبه‌های فرصتی و چه تهدیدی آن نگاه می‌کنند، رئیس‌جمهور می‌تواند مؤثر باشد.»
اقلیت چه در مناظره‌ها و چه توسط دولت سایه کوشیدند تا جایگاه خود را حفظ کنند. مشاهدات میدانی در روز گذشته در تهران و شهرستان‌ها نشان می‌دهد که مسعود پزشکیان مشابه دور اول پیشتاز است و احتمالاً او رئیس‌جمهور نهم خواهد شد؛ البته این برداشت میدانی است. باید منتظر ماند تا وزارت کشور نتیجه را اعلام کند. در ادامه به بخشی از واکنش‌ها و دخالت‌ها در انتخابات اشاره می‌شود:
1-روز گذشته و در روز تعطیل درحالی‌که انتخابات در حال برگزاری بود مبلغ 3 میلیون تومان به‌حساب کارمندان سازمان تأمین اجتماعی واریز شد تا احتمالاً آن‌ها هم خودرأی دهند و هم بنگاه‌های اقتصادی را تشویق به رأی دادن کنند.
2-سامانه وزارت آموزش‌وپرورش در پیامکی نوشته: دولت شهید رئیسی طرح طبقه‌بندی معلمان را اجرا کرد. به کاندیدایی رأی دهید که راه او را ادامه می‌دهد.
چنین اقداماتی تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات است و تبلیغ به نفع یک کاندیدا و به ضرر کاندیدای دیگر است که مغایر قانون به حساب می‌آید. شهروندان وقتی چنین اقداماتی را می‌بینند به جای این که به کاندیدای مورد حمایت اصولگراها رأی دهند به کاندیدای اصلاح‌طلبان رأی می‌دهند همانطور که در مرحله اول انتخابات شاهد آن بودیم.
3-معاون اجرایی رئیس‌جمهور در آستانه انتخابات در دو فقره نامه از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه 100 میلیارد تومان به‌صورت تنخواه‌گردان و 100 میلیارد تومان هم به صورت شمول درخواست کردتا به کارمندان ریاست جمهوری پرداخت کند. معنای پول پاشی در روز انتخابات و قبل از آن و وعده به فرهنگیان چیست؟
تا لحظه‌ای که روزنامه به زیر چاپ رفت( ساعت 22) میزان مشارکت بیش از 26 میلیون نفر بود که 2 میلیون بیشتر از مرحله اول را نشان می‌دهد و مشارکت به مرز 43 درصد رسید.