کد خبر : 623630 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۳ - 00:30
پونه ندایی، سردبیر مجله شوکران در دیدار اهالی فضیلت، فرهنگ و هنر با مسعود پزشکیان: به دلیل تحریم از حرکت های فرهنگی برای اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی بازمانده ایم روز گذشته نشست اهالی فضیلت، فرهنگ و هنر با مسعود پزشکیان با عنوان «گفت‌وگو درباره دولت فرهنگی؛ برای ایران» در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد. در این دیدار که چهره های سرشناش حوزه فرهنگ و هنر و رسانه حضور داشتند، برخی مطالب به منظور بهره برداری در آخرین مناظره تلویزیونی با مسعود پزشکیان در میان گذاشته شد.

به گزارش ستاره صبح آنلاین، پونه ندایی، سردبیر مجله ادبی شوکران گفت: من به دو نکته اشاره می‌کنم. یکی از مهم‌ترین دلایلی که جمعیت 60 درصدی در انتخابات شرکت نکردند، به تضعیف مرجعیت رسانه‌ای در داخل کشور بازمی گردد. متأسفانه مرجعیت رسانه‌ای از روزنامه‌ها و خبرگزاری های داخلی به رسانه های خارجی و بعضا معاند و بلاگرها منتقل شده است. رسانه های مهم خارجی در ایران نمایندگی ندارند و اخبار از مسیرهای غیررسمی بدون کنترل منبع خبر در رسانه های خارجی منتشر می‌شود. این موضوعات به دو دهه قبل بازمی گردد و من به دولت خاصی اشاره نمی‌کنم چون مسائل امروز ما طی روندی طولانی به وضعیت امروز منجر شده است. زمانی که با رشد فضای مجازی مواجه بودیم، کاری برای مرجعیت رسانه های داخلی نکردیم. به تدریج فضای اینترنت و بلاگرها بر شیوه اطلاع رسانی حاکم شدند.

نکته دیگر این که به دلیل نگاه های امنیتی ما به طور کامل امکان شناساندن فرهنگ و هنر ایران را به خارج از کشور نداریم. قدرت نرم ایران ابزارش فرهنگی است. در برخی کشورها ایران را به عنوان کشوری عربی می‌شناسند! من در هر کنفرانس بین‌المللی که در سالهای اخیر حضور داشتم به عنوان یک فرد و نماینده کشورم سعی کردم قبل یا بعد هر سخنرانی درباره هویت ایرانی سخن بگویم.

حتی خاطرم هست حدود 17-18 سال پیش که عازم یکی از کنفرانس‌ها بودم، آقای کاظم بجنوردی چند نسخه از نقشه خلیج فارس را که 350 سال پیش توسط یک فرانسوی کشیده شده، به من داد تا در خارج آن را نشان دهم و بگویم در این نقشه نوشته Gulf Percique (خلیج فارس). ما اکنون از همین حرکت های فرهنگی برای اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی بازمانده ایم.

متأسفانه به دلیل تحریم ها، دو ماه گذشته از شرکت در یک کنفرانس جهانی که با حضور 80 کشور در یک کشور آسیایی برگزار می‌شد بازماندم. من می‌توانستم به عنوان نماینده کشورم در آن کنفرانس از فرهنگ ایران بگویم، اما به من اطلاع دادند که روزنامه نگاران ایرانی تحریم هستند!