کد خبر : 623618 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۲ - 10:49
علیرضا خاک- نماینده پیشین مجلس و کارشناس اقتصادی چرا رأی دادن بهتر از رأی ندادن است؟ ما به کجا می‌رویم؟ از یک‌سو دست رد به سینه نخبگان سیاسی می‌زنیم که علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌هایی که برایشان ایجادشده برای آینده کشور خواهان شرکت در انتخابات شدند و دلایل علمی و منطقی هم برای این کار ارائه کردند.

درآمدهای نفتی دولت‌های پس از انقلاب
1. در دوران جنگ تحمیلی و دولت آقای میرحسین موسوی نفت را نمی‌خریدند، نفت 12 تا 15 دلار بود. کل درآمد نفتی 8 ساله میرحسین موسوی ۱۱۰ میلیارد دلار بود. موسوی با نفت ۱۰ الی ۱۵ دلار جنگ را اداره کرد و در کشور جاده‌سازی و برق‌رسانی کرد و تورم را تک‌رقمی و با نرخ پایین کنترل کرد.
2. درآمد نفتی هشت سال دولت هاشمی رفسنجانی ۱۴۱ میلیارد دلار بود. نفت ۱۷ دلار بود. این دولت علاوه بر بازسازی مناطق جنگی پروژه‌های عظیمی در کشور راه‌اندازی کرد.
3. درآمد نفتی 8 ساله دولت خاتمی ۱۵۷ میلیارد دلار بود. خاتمی با نفت ۲۰ دلاری پروژه‌های عسلویه و بندر امام و پروژه‌های زیربنایی کشور را راه‌اندازی یا تکمیل کرد و تورم را پایین آورد. دولت اصلاحات بهترین دولت پس از انقلاب از لحاظ اقتصادی بود. در پایان این دولت ۷۵ میلیارد دلار ذخیره ارزی در صندوق توسعه ملی باقی‌مانده بود.
4- نفت در دولت احمدی‌نژاد 100 تا 120 دلار بود. احمدی‌نژاد 700 میلیارد دلار از فروش نفت به دست آورد. اما او با نفت هر بشکه 100 دلار و درآمد نجومی نتوانست تورم را کنترل کند! او کشور را با تورم 40 درصد و خزانه خالی و بدهکاری نجومی 300 هزار میلیارد تومانی تحویل حسن روحانی در سال 92 داد. این در حالی بود که کل بودجه عمرانی کشور در آن سال 45 هزار میلیارد تومان بود. چطور روحانی بدون فروش نفت در شرایط تحریم توانست کشور را اداره کند و بدهی‌ها را پرداخت کند؟ روحانی کسری‌های و بدهکارهای مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌های خصوصی ورشکسته همین باندها را هم پرداخت کرد! پرسش این است که چرا در دولت حسن روحانی که تحریم بودیم و کشتی‌های حامل نفت ما را مصادره می‌کردند، روحانی چهار سال با درآمد نفتی پایین مملکت را اداره کر؟ د چرا در دولت سیزدهم که آقایان راحت نفت را می‌فروختند و می‌فروشند و کسی مانع نبود و نیست؟ شما بفرمایید آقای خاتمی گفته من یک تدارکات جی بودم و بس.

عوام‌فریبی به جای تخصص گرایی
دوستان ۳۵ سال قبل در نطق قبل از دستور مجلس این مطلب را گفته‌ام. چهره‌های توانمند اجرایی، دانشمند، صاحب فضل، صادق و دست پاک از مصادر امور کشور کنار گذاشته شدند و افرادی را سوار کردند که مثل احمدی‌نژاد شعارهای پوچ و توخالی سر دهند که هم مردم عوام را بفریبند و هم زمینه تنش‌های سیاسی ما را باهمسایگان فراهم کنند.

شعارهای توخالی و هزینه‌ساز
روزی که آقای هاشمی رفسنجانی فهمید باید دست از شعارهای توخالی بردارد و با دنیا تعامل و گفت‌وگو کند شد بی بصیرت. دوستان به تجربه شخصیت‌های سیاسی و نخبگان کشور توجه کنید، فکر نکنید که با تحریم انتخابات می‌توان مؤثر بود. غافل از اینکه ما با جریانات و تشکیلات زیرک‌تر از آنچه شما فکر می‌کنید مواجه هستیم. دوستان اسرائیل، آمریکا، انگلیس و کشورهای غربی مخالف جمهوری اسلامی هستند. شک نکنید کشورهای دنیا چه غرب و چه شرق و همسایگان که ما در آن هستیم منفعت خود را می‌برند.

بهره‌مندی دیگران از شرایط ایران
کشورهای روسیه، چین، آمریکا، انگلیس، اسرائیل، ترکیه، عراق، آذربایجان، افغانستان، پاکستان، عربستان، امارات و کویت به نظر می‌رسد از این وضعیت تحریم که ما در آن هستیم راضی هستند. بدشان نمی‌آید این وضعیت تداوم داشته باشد تا بیشتر بهره ببرند و ملت را متضرر کنند.
اینکه نخبگان ورود کردند حتماً خیری در این کار است و باید از تجربه و نظرات نخبگان بهره گرفت و لجاجت را کنار بگذاریم. خیر کشور و مردم این است که به پزشکیان رأی دهیم و کم‌کاری، غفلت و کوتاهی نکنیم، همه بیایید تا باهم کار را تمام کنیم.