کد خبر : 623616 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۲ - 10:48
ستاره صبح در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد: تندروها به فکر منافع ملی نیستند ستاره صبح- فائزه صدر: سید عطا تقوی اصل، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در رابطه با ظرفیت رأی آوری مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات گفت: حمایت تاج‌زاده و میرحسین موسوی می‌تواند راه ورود پزشکیان به پاستور را تسهیل کند. به نظر می‌رسد میلیون‌ها ایرانی به میرحسن موسوی باور دارند.

وی افزود: این دو می‌توانستند در دور اول با بیانیه و اعلام نظر کل ساختار انتخابات را زیر سؤال ببرند، اما اصلاح‌طلبان را بی‌انگیزه نکردند. پس امروز یک اطلاعیه از میرحسین موسوی می‌تواند سعید جلیلی را از صحنه سیاسی حذف کند.
تقوی اصل گفت: اگر بخواهیم ایران از شر تیم تندرو سعید جلیلی خلاص شود و دولت پنهانی او که سال‌ها در سایه در حال کارشکنی و سنگ‌اندازی بود، رسمیت پیدا نکند، راهی نداریم که همه به میدان بیاییم.
این استاد دانشگاه در رابطه با عملکرد کاندیداهای پوششی در این دوره گفت: کنار کشیدن کاندیداهای پوششی به نفع سعید جلیلی، در جامعه بازخورد منفی داشت. از بین این افراد آقای زاکانی در قامت یک رئیس‌جمهور وارد میدان شده بود و بااینکه می‌دانست نامزد پوششی است برای فریب مردم وعده طلا می‌داد و سعی داشت با رفتار پوپولیستی و دست‌کم گرفتن هوش و شعور جامعه با دروغ رأی جمع کند.


وی افزود: اگر اعتماد اجتماعی ازدست‌رفته در چنین بازی‌های سیاسی را نادیده بگیریم، حضور این افراد به‌عنوان نامزد و سپس کنار کشیدنشان برای منافع ملی هزینه داشت. امروز قرار گرفتن آقای زاکانی پشت سر هر نامزدی برای کاندیدای مربوطه افت رأی به دنبال خواهد داشت.
تقوی اصل تشریح کرد: آقای جلیلی بدون اینکه مسئولیت مشخصی داشته باشد و بدون اینکه پاسخ‌گو باشد در بسته شدن روزنه‌های نجات نقش دارد. سعید جلیلی و همفکرانش برای رسیدن به قدرت سال‌ها منافع ملی کشور را بازیچه قرار داده‌اند.

در کار رئیس‌جمهور کارشکنی کردند و در مسیر تحقق منافع ملی سنگ‌اندازی کردند تا دولت‌ها و رئیس‌جمهور ناکارآمد جلوه کنند و این گروه بتواند قدرت را در دست بگیرند.
وی افزود: رسیدن آن‌ها تا این مرحله برای کشور هزینه زیادی داشت مردم و حاکمیت نباید اجازه بدهند این گروه قوه مجریه را در اختیار بگیرند. معلوم نیست خروجی آن‌ها چه خواهد بود.

با نگاهی که این طیف دارد حتی حاکمیت هم با آن‌ها دچار مشکل خواهد شد.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: از زمان دولت نهم و دهم در عرصه بین‌الملل مشخص شد که سعید جلیلی چه نگاه بسته و آخرالزمانی دارد. چطور در داخل متوجه این ویژگی سعید جلیلی نشده‌اند. این گروه می‌خواهند اول دنیا را مسلمان کند بعد به مذاکره با آن‌ها بنشیند. چنین شخصیتی با تفکرات خطرناکش نباید در عرصه تصمیم‌گیری قرار بگیرد.
تقوی اصل در پایان تأکید کرد: تفکرات این گروه مقیاس ندارد. جلیلی بنبست گرا و مسئولیت گریز است. حضور چنین نگاهی در رأس قوه اجرایی کشور معنی وحشتناکی دارد. اگرچه حاکمیت دل‌خوشی از اصلاح‌طلبان ندارد ولی به خاطر چالش‌هایی که بعد از حضور سعید جلیلی و همفکرانش در قدرت خواهد داشت باید از پیروزی مسعود پزشکیان حمایت کند.
میر قاسم مؤمنی، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در رابطه با سنگ‌اندازی تندروها در کار دولت‌های گذشته گفت: آقای روحانی صحبت‌هایی می‌کند که به نظر می‌رسد سکوت در این موضوعات نوعی خیانت بوده، چرا ایشان همان زمان از نقش مخرب آقای جلیلی و یارانش در تصمیم‌گیری‌های مهم ملی سخنی نمی‌گفت؟! وی افزود: آقای پزشکیان باید از این خطای حسن روحانی درس بگیرد و صادقانه با مردم سخن بگوید و کارشکنان را معرفی کند. وقتی صحبت از منافع ملی است نباید سکوت کرد.
مؤمنی گفت: وقتی تصمیمی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با منافع ملی در ارتباط است توسط یک گروه تندرو معلق می‌شود و سرمایه ملی روی هواست، سکوت جایز نیست.

چرا آقای روحانی آن زمان داد نزد و مردم را به حمایت فرانخواند؟! چرا امروز که انتقادات متوجه ایشان است دراین‌باره حرف می‌زند؟! میر قاسم مؤمنی تأکید کرد: منافع ملی باید خط قرمز باشد. سال‌ها است افرادی چون سعید جلیلی، باقر قالیباف و زاکانی‌ها بر منافع ملی حاکم شده‌اند و حفظ این اشخاص بر حفظ منافع ملی اولویت پیداکرده است. میلیاردها دلار از منافع ملی به دلیل اینکه با منافع اشخاص تضاد پیدا می‌کرد به هدر رفت، استمرار این وضعیت خطرناک است.

وی در ادامه افزود: مسعود پزشکیان باید سنت صحبت کردن صریح رئیس‌جمهور با مردم را پایه‌گذاری کند. هرکسی که منافع ملی را به خطر انداخته معرفی کند، نیت‌های ناپاک را رسوا کند. نه اینکه مثل آقای روحانی وقتی منافع ملی به خطر افتاده بود سکوت کرد و وقتی شخص خودش متهم شد حرف زد.

این استاد دانشگاه گفت: چرا امروز که این‌همه سرمایه از کشور رفت و ایرانیان بسیاری مهاجرت کردند، این‌همه ایرانی به زیرخط فقر سقوط کردند، تورم بالا رفت و ارزش ریال از بین رفت آقایان پرده‌دری می‌کنند و از خیانت سعید جلیلی و همفکرانش حرف می‌زنند. مؤمنی در پایان گفت: تحولات ایران روی دور تند است. نتایج انتخابات تحلیلگران داخلی و خارجی را متحیر کرده زیرا نشان می‌دهد صبر مردم لب ریز شده است. سیاستمداران تندرو و فرصت‌طلب نشان دادند که به دنبال تأمین منافع کشور و ملت نیستند.