کد خبر : 623614 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۲ - 10:43
فریدون مجلسی- تحلیل‌گر روابط بین‌الملل بایدن ناتوان است و باید از کاندیداتوری کنار بکشد جو بایدن هنوز برای پذیرش شکست در برابر ترامپ آماده نیست، حامیان مالی دموکرات‌ها، عقلای این حزب را برای معرفی جانشین بایدن تحت‌فشار قرار داده‌اند.

بایدن ضعف اش در مناظره را به سرماخوردگی ربط داد ولی این‌طور نشان داد که باوجود مشکلات جسمی، عملکرد خوبی داشته است.

مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا تا پیش‌ازاین مناظره، از احتمال کناره‌گیری بایدن حرفی نزدند و هرگونه زمزمه معرفی جایگزین بایدن در حزب دموکرات را شایعه خوانده و رد کردند.

اما این سؤال برای رأی‌دهندگان پیش‌آمده که آیا باید از میان این دو کاندیدا انتخاب کنند؟ اما رفتار حزب دموکرات تا اینجا به‌گونه‌ای بود که گویی در این حزب قحط‌الرجال است.

ولی صحبت از گزینه‌های جانشین جدی است زیرا برای همگان روشن است که حضور بایدن در این رقابت‌ها بخت پیروزی ترامپ را افزایش می‌دهد.

طبیعی است که در چنین شرایطی به سراغ معاون اول رئیس‌جمهور بروند ولی عملکرد کاملاً هریس در طول چهار سال گذشته به‌اندازه‌ حضور بایدن در رسانه‌ها ناامیدکننده بود تا جایی که می‌توان از خانم هریس به‌عنوان ضعیف‌ترین معاون رئیس‌جمهور معاصر نام برد.

او به‌عنوان نخستین زن که به مقام معاون رئیس‌جمهوری آمریکا رسیده است در چهار سال گذشته کمترین تأثیر مثبت را در دولت داشت او حتی در این مدت یک نطق تأثیرگذار که در ذهن مردم آمریکا بماند ایراد نکرده و جذابیتی برای آمریکایی‌ها ندارد.

ازاین‌رو بی‌رغبتی و تردید آمریکایی‌ها نسبت به توانایی‌های هریس به حدی است که او امروز از موقعیت جانشینی بایدن برخوردار نیست. ضمن اینکه او به دلیل جایگاهی که در دولت بایدن داشت نمی‌تواند خودش را از اشتباهات بایدن دورنگه دارد.

اما خانم میشل اوباما این صلاحیت را دارا است و از مدت‌ها پیش به‌عنوان گزینه جایگزین مطرح بود. اشخاصی در میان رجل سیاسی حزب دموکرات وجود دارند و باید در این برهه در مورد آن‌ها و مسئله جایگزینی بایدن با جدیت تصمیم‌گیری شود.

سالی که نکوست از بهارش پیداست، بایدن در مناظره‌ای تمرین شده و درحالی‌که از پیش برنامه‌ریزی‌شده و مشاوره‌هایی انجام‌شده بود، رفتار ناامیدکننده‌ای از خود نشان داد و این تردید را در سطح وسیعی ایجاد کرد که آیا تا پایان رقابت‌ها می‌تواند تسلط خود بر روی رفتار و سخنانانش را حفظ کند یا خیر؟!

اگر رفتار بایدن در اولین مناظره آن‌طور که خود ادعا کرده تحت تأثیر بیماری و سرماخوردگی نبوده باشد، نتیجه رقابت‌ها به نفع ترامپ و حزب جمهوری‌خواه پایان می‌پذیرد.