کد خبر : 623581 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۱ - 03:20
فائزه صدر- روزنامه نگار زاکانی رفت، پزشکیان ماند و پیشتاز شد یکی از شش نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری بیش از بقیه، بی پرواتر از دیگران و به دور از آداب و ادبیات یک رجل سیاسی به کاندیدای اصلاح طلب می تاخت. علیرضا زاکانی در جریان مناظرات یا در پس مصاحبه ها و اظهار نظر ها علنا به مسعود پزشکیان،جریان اصلاح طلبی و دولت های یازدهم و دوازدهم حمله می کرد.

کسی که به لطف کاهش مشارکت در انتخابات سال ۱۳۹۸ نماینده مجلس یازدهم شد و با استمرار ناامیدی مردم از صندوق رأی پس از انتخابات سال ۱۴۰۰ توسط شورای شهر به ظاهر انقلابی ششم به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، دو دوره به شکل کاندیدای پوششی وارد انتخابلت ریاست جمهوری می‌شود.
زاکانی که از طیف تندرو اصولگرایان و نزدیک به جبهه پایداری است به عنوان کاندیدای پوششی به رقابت های ریاست جمهوری تحمیل می‌شود و در ادامه از حضور در پروسه رأی گیری انصراف می‌دهد.

شاید بتوان حضور زاکانی در انتخابات ۱۴۰۰، ایفای نقش فعال در مناظره‌ها و سپس کنار کشیدن به نفع سید ابراهیم رئیسی را مقدمه‌ای برای رسیدنش به مقام شهرداری تهران دانست زیرا که به باور عموم کاندیدای پوششی کسی است که برای دیده شدن، معرفی شدن و گرفتن پست و مقامی در دولت آینده به میدان می‌آید. این درحالی است که زاکانی در این دوره بارها گفته بود تا آخر رقابت‌ها خواهد ماند و کاندیدای پوششی نیست.

او در توییتی عنوان کرده بود "‏در انتخابات گذشته افتخار حمایت از "مظهر شعارهای انقلاب" را داشتم و تمام حملات ناجوانمردانه را به جان خریدم. با وجود این ادعا که "تا آخر می‌مانم"، زاکانی بی توجه به وعده های انتخاباتی اش به مردم، تنها به تعهدش به عنوان یک کاندیدای پوششی عمل کرد و از رأی گیری کنار کشید، ولی عدم صداقت او با مردم، در جریان رقابت های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حافظه‌ها ماندگار شد. زاکانی در یکی از مناظره‌ها در پاسخ به سؤال پزشکیان که پرسیده بود "تا آخر می‌مونی دیگه؟" گفت: "شما با یک رئیس‌جمهور صحبت می‌کنید. حتما، حتما می‌مانم و نمی‌گذارم شما رئیس‌جمهور شوید!" زاکانی چنان محکم و مصمم سخن می‌گفت که برخی در شناخت مسعود پزشکیان از زاکانی و در تشخیصش از هدف این نامزد پوششی تردید کردند.

این رفتار علیرضا زاکانی منجر شد برخی از کاربران فضای مجازی او را دروغگو معرفی کنند و از دیالوگ بین او و مسعود پزشکیان در مناظرات محتواهای طنز ساخته شود. بخصوص که زاکانی در جریان مناظرات برنامه خود برای دوران ریاست جمهوری اش را تشریح می‌کرد و وعده یارانه طلایی و تحویل گوشت درب منازل مردم می‌داد!
گروه های تندرو در چند روز آینده تلاش خود را برای تخریب پزشکیان به کار می‌بندند. در این روزها نهج البلاغه‌ای که در دانشگاه تبریز می‌خواند و یاد می‌داد، جراحی هایش در بیمارستان های دولتی، وفاداری به همسر مرحومش، زندگی ساده فرزندانش که تفاوت چندانی با زندگی هم سن و سالانشان ندارد، پاسپورت های مهر نخورده داماد، عروس‌ها و نوه هایش و زندگی ساده برادرزاده‌ها و خواهرزاده هایش در تبریز و شهرستان های استان می‌تواند مکر تندروها را بر علیه این انسان خدوم و شایسته خنثی کند. زاکانی نماند و رفت، اما پزشکیان ماند و پیشتاز شد.