کد خبر : 623580 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۱ - 03:19
سید عطا الله تقوی اصل، استاد دانشگاه و تحلیلگر در گفت و گو با ستاره صبح: مشارکت 40 درصدی سؤال برانگیز و غافلگیرکننده بود/ سعید جلیلی در فقیر شدن ایرانیان نقش داشته است یک استاد دانشگاه و تحلیلگر به ستاره صبح گفت: امروز مردم به شکلی دموکراتیک و متمدنانه با عدم مشارکت در انتخابات به حاکمیت می گویند قدرت گرفتن تندروها ما را به خاک سیاه نشانده است و ما نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم با چنین وضعیتی به زندگی ادامه بدهیم.

ستاره صبح، فائزه صدر: روز شنبه با اعلام نتایج چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با کاهش آمار رأی دهندگان به 40 درصد، کمترین میزان مشارکت در انتخابات جمهوری اسلامی ثبت شد. این اتفاق ناخوشایند حامل پیام عدم رضایت مردم از عملکرد مسئولین است که در انتخابات خود را نشان داد. با توجه به نزدیک بودن موعد رأی گیری دور دوم انتخابات به نظر می‌رسد رقابت دو نامزد اصلاح‌طلب و اصولگرای تندرو می‌تواند زمینه‌ای برای افزایش مشارکت فراهم کند. ستاره صبح در گفت‌وگو با سید عطا الله تقوی اصل، استاد دانشگاه و تحلیلگر به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

مشارکت پایین در دور اول چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری چه پیامی دارد؟ آیا اکثریت به صندوق رأی پشت کرده است یا خیر؟
با اینکه اصلاح‌طلبان در این دوره نماینده داشتند و اکثریت رأی دهندگان این دوره برای انتخاب آقای پزشکیان پای صندوق رأی حاضر شدند، اما میزان مشارکت غافلگیر کننده بود.
اینجا سؤال پیش می‌آید که اگر نامزد اصلاح‌طلب وارد جریان انتخابات نمی‌شد مشارکت تا چه حد سقوط می‌کرد؟! با آن همه تبلیغات جناح اصولگرا، بیلبوردها و بنرهای آقایان زاکانی، قالیباف و جلیلی که در سرتاسر شهرها به چشم می‌خورد و با وجود اینکه صدا و سیما تبلیغ و تشویق به شرکت در انتخابات بود، 40 درصد مشارکت رأی یک علامت سؤال بزرگ است. در هر دوره انتخابات میزان مشارکت آب می‌رود این پیام واضحی برای حاکمیت است و نشان می‌دهد 60 درصد از مردم از حاکمیت ناراضی هستند. پیام بدون هزینه و بدون حضور در خیابان و بدون خشونت از طرف اکثریت به حاکمیت ارسال شد، این اعلام نارضایتی جدی است.

آیا می‌توان کاهش مشارکت به 40 درصد را مقطعی دانست و امیدوار بود که در دور دوم انتخابات میزان مشارکت بیش از این باشد یا خیر؟
شخصی رقیب مسعود پزشکیان است که برای کشور و مردم هزینه تراشیده است. سعید جلیلی به استقبال تحریم‌ها می‌رود. آشکارا با اف ای تی اف مخالفت می‌کند. تحلیل از سیاست و درک او از منافع ملی، با مصلحت 85 میلیون ایرانی متفاوت است.
دو دهه سرنوشت کشور به دست افرادی افتاد که نه مسئولیت مشخصی دارند که بتوان آن‌ها را پاسخ‌گو کرد و نه آشکارا بازی می‌کنند که بتوان با آن‌ها مقابله کرد. حاکمیت باید به این سؤال پاسخ بدهد که امثال سعید جلیلی، قدرت خود را از کجا آورده‌اند. جبهه پایداری و نزدیکان و همفکران محمود احمدی نژاد با چه ابزاری در ارکان‌های تصمیم ساز مسلط شدند.
شاید وقت آن رسیده که مسعود پزشکیان در مناظرات از سعید جلیلی سؤال کند که این همه نفوذ وی از کجا می‌آید؟! باید از جلیلی پرسید با چه خط و دستوری وارد مذاکراتی می‌شد که نتیجه‌اش چند قطع‌نامه و تحریم علیه ایران بود.
سعید جلیلی یکی از مسئولین و مسببین فقیر شدن ایرانیان است. باید هزینه‌هایی که ملت طی دو دهه متحمل شده برای جلیلی یادآور شد و از او پرسید واقعاً کیست و می‌خواهد با ایران چه بکند؟ جلوگیری از تصویب اف ای تی اف و استقبال از قطع‌نامه و تحریم چه دلیلی دارد؟ چرا اجازه نمی‌دادند برجام تصویب و یا احیا شود؟
امروز مردم به شکلی دموکراتیک و متمدنانه با عدم مشارکت در انتخابات به حاکمیت می‌گویند قدرت گرفتن تندروها ما را به خاک سیاه نشانده است و ما نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم با چنین وضعیتی به زندگی ادامه بدهیم. ادامه راهی که تندروها طراحی کرده‌اند برای مردم غیر ممکن است.

اقبال جامعه به نامزد اصلاح‌طلب را در دور دوم چگونه پیش بینی می‌کنید؟ آیا دور دوم می‌تواند نمایش قدرتمندی از عدم تمایل مردم به حضور تندروها در قدرت باشد یا خیر؟
رأی دهندگان به اقای جلیلی تندروها و همفکران ایشان و یا سنتی‌ترین اقشار جامعه هستند که فریب ظاهر موجه رفتارهای پوپولیستی این طیف را خورده‌اند. این رأی دهندگان حدود 20 درصد هستند که اول وقت می‌آیند و رأی می‌دهند و تعدادشان در دور اول و دوم ثابت است.
تنها می‌توان اضافه شدن رأی سه میلیونی آقای قالیباف به سبد رأی سعید جلیلی را پیش بینی کرد که در پی اشتباه رئیس مجلس رخ داد. جبهه پایداری همان‌هایی بودند که چهار سال باقر قالیباف را سیبل و تخریبش کردند تا کرسی ریاست مجلس را از او بگیرند.
اما رأی آقای پزشکیان چشم انداز بلندی دارد. تحریمی‌های انتخابات و کسانی که در دور اول رأی نداده بودند در این دوره به سعید جلیلی رأی نخواهند داد. از هر زاویه‌ای به ظرفیت رأی سعید جلیلی نگاه کنیم او نهایتاً 12 میلیون رأی دارد ولی رأی مسعود پزشکیان می‌تواند به بیش از 40 میلیون برسد. آقای پزشکیان پنج دوره در مجلس بود. خرابکاری تندروها را دیده است وی باید در مناظرات چهره سعید جلیلی و همفکرانش را برای مردم نمایان کند. مردم حق دارند بدانند چه کسانی از چه نگاهی و با چه اهدافی بیش از دو دهه قواعد منافع ملی را برهم زده‌اند. عدم نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته‌ای در دولت محمود احمدی نژاد و صدور قطع‌نامه‌ها و تحریم‌ها علیه ایران کمترین چیزی است که سعید جلیلی باید در مورد اش پاسخ‌گو باشد.