کد خبر : 623562 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۰ - 03:57
ستاره صبح در گفت‌وگو با 2 کارشناس بررسی کرد: تندروها بانی تحریم و تنش هستند / دولت اصلاح طلب می‌تواند از سطح تنش و تحریم بکاهد امروز باید به صحنه آمد تا کشور به سمت دولت جلیلی و حاکمیت تندرو ها بر قوه مجریه نرود. باید به خاطر داشت که آقای جلیلی باعث و بانی بسیاری از تنش های میان ایران و غرب، قطعنامه ها و تحریم ها است.

ستاره صبح - فائزه صدر: طبق اعلام نتیجه رأی گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، هیچ یک از نامزد‌ها به حداقل رأی لازم برای پیروزی در انتخابات نرسیدند و انتخابات به دور دوم کشیده شد. در شرایطی که بسیاری محمد باقر قالیباف را رقیب مسعود پزشکیان می‌دانستند اما اختلاف آراء جلیلی در جایگاه دوم و رأی قالیباف در رتبه سوم از جمله مسائلی است که تا پیش از آغاز فرایند شمارش آراء قابل پیش بینی نبود. روز جمعه رقابت بین پزشکیان و جلیلی خواهد بود. ستاره صبح برای پیش بینی نتیجه دور دوم انتخابات به گفت‌وگو با کارشناسان نشسته که در ادامه می‌خوانید:

فتح الله امی، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کنشگر سیاسی در خصوص پیش بینی نتایج دور دوم انتخابات گفت: جهت تصمیم گیری مردم قابل پیش بینی نیست. کسانی خود را ادامه دهنده راه دولت سیزدهم می‌دانستند و خود را برنده انتخابات معرفی می‌کردند ولی رأی اکثریت سهم نامزد اصلاح‌طلب شد.
وی افزود: کسانی از ستاد آقای قالیباف با ما تماس گرفتند و گفتند در نوبت اول به آقای پزشکیان رأی داده‌اند و در دور دوم به ستاد اصلاح‌طلبان ملحق خواهند شد. در این صورت به احتمال زیاد مسعود پزشکیان چهاردهمین رئیس‌جمهور ایران خواهد بود.
امی درباره لزوم انتخاب رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب گفت: سیاست داخلی و خارجی اصلاح‌طلبان متعادل و هوشمند است. این گروه می‌خواهد با کشورها رابطه دوستانه داشته باشد. اگر بتوانیم مسائل خارجی را حل کنیم، در سیاست داخلی نیز موفق خواهیم بود. وی تشریح کرد: اقتصاد فعلی و تورم دو رقمی که محصول کار دولت سیزدهم است برای تمام مردم آزار دهنده و غیر قابل تحمل است. قدرت خرید مردم حتی برای تهیه کالاهای اساسی به نصف کاهش پیدا کرده است. این وضعیت جز با سیاست خارجی متعادل و متوازن حل نخواهد شد.
وی افزود: اگر دولت چهاردهم بتواند تحریم‌ها را بردارد و اف ای تی اف را اجرا یا برجام را احیا کند، تبادلات اقتصادی بین‌المللی به جریان می‌افتد و نفت به قیمت جهانی به فروش می‌رسد و دیگر مثل امروز 20 تا 30 درصد زیر قیمت جهانی به حراج گذاشته نمی‌شود.
این استاد دانشگاه گفت: بدون باز شدن درهای سیاست خارجی و بدون تبادلات بین‌المللی نمی‌توان زندگی مردم را شکوفا کرد. دولت های هفتم و هشتم نشان دادند که با گفت‌وگو با جهان و سیاست خارجی آرام و بدون تنش می‌توان به رشد اقتصادی رسید.
امی اضافه کرد: درصد بالایی از درآمد کشور از فروش نفت و مشتقات نفتی است. اجرای پروژه های گاز نیز در این درآمد سهیم هستند. همسایگان ما از منابع مشترک بهره برداری می‌کنند و ایران به دلیل تنشهایی که با کشور های منطقه و قدرت های غربی دارد، با ابزار تحریم‌ها از این سفره عقب رانده شده است.

ابراهیم احمدی، مدرس و دکتری ژئوپولتیک و جغرافیای سیاسی در تحلیل سبد رأی نامزد‌ها گفت: طیفی که از آقای پزشکیان حمایت می‌کنند نخبگان جامعه هستند و دل در گرو سرنوشت کشور دارند. رأی پزشکیان از طبقه متوسط جامعه است و کسانی را شامل می‌شود که نگران آینده هستند.
وی افزود: این گروه با دلی پر، اما با امید به گشایشی سیاسی و اقتصادی پای صندوق رأی حاضر شده‌اند. این طیف پیرو سخنان پزشکیان در لزوم همگرایی ملی، گروهی و قومی و لزوم باز شدن سیاست خارجی کشور گرد او جمع شده‌اند.
احمدی در رابطه با رقابت نامزد‌ها در هفته پیش رو گفت: روز گذشته رقابت بین آقایان جلیلی و پزشکیان آغاز شده است. تا امروز عدم مشارکت مردم برای تندرو‌ها نعمت بود. حامیان جلیلی طیفی صفر و صدی هستند، با نگاه های ایدئولوژیک رأی می‌دهند و یا از این سوی بام می‌افتند یا از آن سوی بام! برای این گروه تحریم، تقابل، جنگ، درگیری و فلاکت و بدبختی مردم و کشور مهم نیست. آنها به هدفی توجه دارند که در ذهنشان محصور است.
وی افزود: شکسته شدن فضای عدم مشارکت به نفع دکتر پزشکیان است. اگر آرای خاکستری و درصدی از آرا سایر نامزد های اصولگرا که با تندروی مخالف هستند به سبد رأی پزشکیان اضافه می‌شود می‌توان تشکیل دولت اصلاحات را پیش بینی کرد.
احمدی ادامه داد: امروز هم رأی دادن و هم رأی ندادن یک کنش سیاسی است. رأی دادن لزوما تأیید سیستم و سیاست‌ها نیست، شاید رأی امروز ما به مراتب اعتراضی تر از سایر کنش‌ها باشد. امروز باید به صحنه آمد تا کشور به سمت دولت جلیلی و حاکمیت تندرو‌ها بر قوه مجریه نرود. باید به خاطر داشت که آقای جلیلی باعث و بانی بسیاری از تنش های میان ایران و غرب، قطع‌نامه‌ها و تحریم‌ها است.
این کارشناس علوم سیاسی گفت: کارنامه چهار دهه خدمت مسعود پزشکیان نشان دهنده تفکر اوست. ایشان کارگزار سالمی بود و چه به عنوان وزیر در دولت و چه به عنوان نماینده در مجلس، همواره سلامت و شخصیت خود را حفظ کرده است.
احمدی افزود: برای تخریب آقای پزشکیان می‌گویند که دولت او ادامه دولت روحانی است؟ مگر کارگزاران دولت روحانی از دیوار سفارت عربستان بالا رفته بودند؟! مگر عوامل دولت روحانی به تأسیسات آرمکو حمله کردند؟ مگر روحانی موافق موشک پرانی های بی موقع بود؟! رفتارهای تحریک آمیز تندروها باعث شده تا دولت و ملت تاوانش را بپردازند!
ابراهیم احمدی با یادآوری نقش رهبر جریان اصلاحات خاطر نشان کرد: در دولت اصلاحات شخصیت تندرویی مثل جرج بوش پسر از حزب جمهوری خواه در کاخ سفید بود. در این دوره آمریکا به افغانستان و عراق حمله کرد و از ایران به عنوان محور شرارت نام برد. در ان دوره اگر آقای خاتمی نبود ایران نیز درگیر جنگ می‌شد که این اتفاق نیفتاد. وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: با توجه به احتمال حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید، اهمیت حضور شخصیتی چون مسعود پزشکیان در قوه اجرایی کشور چند برابر است. ترامپ با آن سطح از خودشیفتگی و غیر قابل پیش بینی بودن و جلیلی با این سطح از تندروی و نگاه های ایدئولوژیک می‌توانند منجر به اتفاقاتی ناگوار شوند. در چنین برهه‌ای کشور به رئیس‌جمهوری آرام و متعادل نیاز دارد.