کد خبر : 623445 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۴ - 10:11
مصیب نعیمی، تحلیلگر مسائل منطقه در گفت وگو با ستاره صبح: حمله اسراییل خاورمیانه را دچار تغییر بی بازگشت خواهد کرد ستاره صبح، اعظم طاهری: تنش میان اسرائیل و حزب الله لبنان بالا گرفته است. اسرائیل رهبران حماس و حزب الله را ترور می‌کند و دو طرف با پرتاب موشک به سمت یکدیگر موجب استمرار این وضعیت شده‌اند. در شرایطی که ناو آیزنهاور به آب‌های ایران نزدیک شده است احتمال شدت گرفتن درگیری‌ها وجود دارد. سؤال این است که در صورت وقوع جنگ آیا پای ایران نیز به درگیری کشیده خواهد شد؟ با توجه به حمایت غرب از اسرائیل آیا کاندیداهای ریاست جمهوری نباید در این رابطه اظهار نظر کنند؟ ستاره صبح در گفت و گو با مصیب نعیمی به بررسی پاسخ این پرسش‌ها پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

پیش بینی شما از جنگ میان اسرائیل و حزب الله لبنان چیست؟ آیا وقوع این جنگ تمام عیار محتمل است؟
در شرایطی که هنوز تکلیف غزه روشن نیست، اسرائیل نمی‌تواند جبهه دیگری در لبنان باز کند.
اسرائیل در غره با ویرانه‌ای روبه‌روست که باید در برابر جهان پاسخ‌گوی وضعیت موجود، جنایات و خسارات باشد.
حتی حامیان غربی اسرائیل، دولت نتانیاهو را از حمله به لبنان باز داشته‌اند. فرانسه این اخطار را در پیامی برای نتانیاهو فرستاده‌اند.
اسرائیل به هیچ کدام از اهدافش در غزه نرسید. نه حماس از بین رفتنی است و نه توانست با آزاد سازی اسرا اعتراضات داخلی را خاموش کند. از این رو بعید به نظر می‌رسد اسرائیل بعد از تجارب ناموفقی که در غزه داشت درگیری دیگری را رقم بزند.
چنین اتفاقی بعید به نظر می‌رسد و حتی در داخل بدنه نظامیان اسرائیل با این امر مخالف هستند.
این رفتارها برای فشار بیشتر بر منطقه و بین‌الملل است تا از طریق این فشار‌ها و تهدید به عملیات نظامی در لبنان به دستاوردهایی که طی جنگ غزه نرسیده‌اند دست پیدا کند.

اسرائیل در ماه‌های گذشته نشان داده توجهی به خواسته جامعه جهانی ندارد. در صورت وقوع چنین درگیری در جبهه لبنان مواضع قدرتهای جهانی و رویکرد کشورهای منطقه چگونه خواهد بود؟
اسرائیل به هیچ قانون و مقرراتی پایند نیست. شخص نتانیاهو یک تهدید است. هدف نتانیاهو امتیاز گیری است. امروز غرب می‌داند که وقوع جنگی جدید با موقعیتی متفاوت برای خاورمیانه همراه خواهد بود. با حمله اسرائیل به لبنان منطقه دچار تغییر و تحولی بی بازگشت می‌شود.
در صورتی که جنگ دربگیرد موقعیت جدیدی در منطقه ایجاد می‌شود چون جایگاه حزب الله با بقیه گروه‌هایی که اسرائیل تا امروز با آن‌ها درگیر شده متفاوت است. به ویژه که در صورت جنگ اسرائیل و حزب الله لبنان احتمال ورود جمهوری اسلامی به درگیری وجود دارد.
وضعیت اسرائیل با حمله به حزب الله لبنان بهتر نخواهد شد. یکی از دلایل مخالفت غرب شرایط بعد از این جنگ است. غرب موقعیتی سخت و دشوار برای اسرائیل پیش بینی می‌کنند. هدف نتانیاهو این است که پیروز جنگ باشد. این هدف نه با دیپلماسی و نه با صلح غزه میسر نمی‌شود از این رو همچنان با تهدید به آتش افروزی سعی دارد به موفقیت خیالی‌اش دست پیدا کند.

آیا شرایط منطقه و تحرکات اسرائیل به سطحی نرسیده که نامزدهای ریاست جمهوری چشم انداز دولت آینده در رابطه با سیاست خارجی را ترسیم کنند؟
سیاست خارجی کلیدی‌ترین مسئله در انتخابات پیش رو است. در این دوره موضوع سیاست خارجی و مواضع نامزدها به دلیل تأثیری که بر کیفیت زندگی مردم دارد مورد تاکید است.
مردم باید انتخاب کنند که سیاست خارجی را به چه کسی می‌سپارند. نامزدها باید نشان بدهند که شرایط سخت و موقعیت کشور در سطح منطقه و بین‌الملل را درک می‌کنند.
در شرایطی که نتانیاهو طی ماه‌های گذشته مرتباً به تحریک تهران پرداخته باید سیاست خارجی و منطقه‌ای دولت آینده مشخص باشد. جهت گیری دولت آینده و برنامه‌های سیاست خارجی و منطقه‌ای نامزدها باید مشخص شود از جمله اینکه در رابطه با قدرت‌های بزرگ و کشورهای همسایه چه دیدگاهی دارند.
امروز درگیر یک بحران و جنگ بزرگ در منطقه هستیم که نامزدها در رابطه با آن نظرات دیدگاه‌های خود را بیان نکرده‌اند. نامزدها بیشتر در حال صحبت از مشکلات گذشته و حال هستند.