کد خبر : 623412 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۳ - 03:22
عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات پیشین تشریح کرد اشتراک نظر پزشکیان و ظریف در ارتباط با برنامه سیاست خارجی و داخلی آقای پزشکیان در جریان رقابت‌های انتخاباتی بحث عدالت اجتماعی و فقر زدایی را مطرح می‌کند. امروزه عموم مردم کشور با اندکی سواد نیز می‌دانند که رسیدن به این هدف جز با رفع تحریم‌ها امکان پذیر نیست.

آقای پزشکیان عدالت اجتماعی و فقر زدایی را سر لوحه شعارهای انتخاباتی‌اش قرار داده و این هدف را از مسیر اصلاح رویکردهای سیاست خارجی دنبال می‌کند. او به لزوم گفت‌وگو با دنیا، به نتیجه رسیدن مذاکرات با طرف غربی و برداشته شدن تحریم‌ها باور دارد.

وقتی تحریم‌ها برداشته شود و نفت بیشتر و به قیمت واقعی فروش برود، آنگاه سفره فساد که به دلیل تحریم‌ها گسترده شده بود برچیده می‌شود و آنگاه می‌توان اصول عدالت اجتماعی را پیاده کرد و فقرزدایی را با موفقیت اجرا کرد.

شعارهای انتخاباتی مسعود پزشکیان در رابطه با مشکلات داخلی، با سیاست خارجی ارتباطی مستقیم دارد از این رو آقای ظریف امروز به خوبی میدان داری می‌کند.

محمد جواد ظریف به خاطر برجام و با سیاستی که بعد از آن دنبال کرد در جامعه محبوبیت دارد. خوشبختانه ظریف و پزشکیان نگاه‌های مشترکی دارند و توانسته‌اند با هم تعامل خوبی داشته باشند. امروز آقای ظریف با جان و دل به نامزد اصلاح‌طلبان کمک می‌کند.

آقای پزشکیان به ایده‌های آقای ظریف اعتقاد دارد و برنامه وی برای سیاست خارجی را عملی می‌داند از این رو به خوبی با هم کار می‌کنند و امروز از محبوبیت محمد جواد ظریف برای رأی آوری مسعود پزشکیان استفاده می‌شود.

آقای آذری جهرمی نیز از جمله کسانی است که پایگاه اجتماعی‌اش را در خدمت رأی آوری آقای پزشکیان قرار داده است. او در خصوص فیلترینگ و محدود کردن اینترنت موضعی محکم داشت و به واسطه همین موضع گیری قاطع در جامعه محبوبیت پیدا کرده است.

آذری جهرمی هم به پزشکیان اعتقاد دارد. این ترکیب در رأی آوری نامزد اصلاح‌طلب مؤثر است. عموم مردم جامعه نسبت به وضعیت اینترنت اعتراض دارند. چون آقای آذری جهرمی نسبت به این مسئله حساس است و عقیده دارد این محدودیت باید از میان برداشته شود در جامعه محبوبیت پیدا کرده است.

امروز ظرفیت‌های اجتماعی دولت‌های اصلاحات و اعتدال در خدمت رأی آوری نامزد اصلاح‌طلب قرار گرفته است. این دو نفر و دیگرانی این روزها مرتباً در سفرهای تبلیغاتی اصلاح‌طلبان حضور دارند. آقای ظریف به شهرستان‌ها می‌رود و با جان و دل سخنرانی می‌کند.

محمد جواد ظریف زخم خورده جناح رقیب است. ایشان و تیم اش زحماتی برای برجام کشیدند، حصول این توافق عملکرد موفقی از دستگاه دیپلماسی بود و نگاه مثبت مردم را جلب کرد اما جناح تندرو موفقیت‌های دستگاه دیپلماسی و ظرفیت‌های برجام را منفی نشان داد.

سه سال تلاش شد دولت روحانی و شخص آقای ظریف تخریب و تلاش‌هایشان منفی جلوه داده شود. لذا امروز آقای ظریف با جان و دل تلاش می‌کند تا آقای پزشکیان به پاستور برسد تا عقلانیت به فضای کشورداری برگردد و بی انصافی در رابطه با برجام برطرف شود.

آقای روحانی از برجام دفاع کرده و حامی اصلی برجام بود. آقای خاتمی نیز چنین تفکری دارد. نظر آقای هاشمی نیز نسبت به برجام مثبت بود. تمام روسای جمهور پیشین ایران از آقای هاشمی تا آقای روحانی و روسای مجلس از برجام حمایت می‌کردند. نمی‌توان برجام را تنها به آقای روحانی و دولتش منتسب کرد. توافق برجام یک کار حاکمیتی با اجرای دولت آقای روحانی بود.

تنها برگ برنده رقیب، مشکلات اقتصادی در دولت دوم آقای روحانی است که به دلیل تحریم‌های حداکثری ترامپ بوجود آمده بود. در آن دوره ما تنها می‌توانستیم روزانه 300 هزار بشکه نفت بفروشیم.

جناح رقیب آقای پزشکیان درحالی مرتباً به مشکلات اقتصادی دولت دوم آقای روحانی اشاره می‌کند که وضعیت اقتصادی کشور در سه سال گذشته چند برابر آن زمان است. مردم امروز اذعان دارند کهان دوره شرایط قابل تحمل تر از امروز بود. شاید در همین لحظاتی که این یادداشت نگاشته می‌شود چند قلم کالای اساسی گران شده باشد!

از مسکن تا مواد غذایی طی سه سال گذشته به شکلی افسار گسیخته گران شده است. حضور پیگیر محمد جواد ظریف در سفرهای تبلیغاتی نامزد اصلاح‌طلب این هدف را دنبال می‌کند که از به مردم بگوید منشأ مشکلات صرفاً از دولت دوم آقای روحانی نیست.

آقای ظریف شهر به شهر با مردم صحبت می‌کند چون کار درستی انجام داده بود و مردم حامی توافق بودند و برجام مورد استقبال واقع شده بود. درحالیکه سه سال تبلیغات این ماجرا را وارونه نشان داده بود. انگار برجام برای عده‌ای برجام جنایتی بود و تمام مشکلات کشور به خاطر گفت‌وگو با آمریکا و رسیدن به توافق بود.

همان زمان هم مقامات ارشد کشور، شورای عالی امنیت ملی و مجلس برجام را مورد تأیید قرار داده بودند ولی سه سال ارتباط تیم مذاکره کننده با عموم مردم مختل شده بود و این افراد تریبون نداشتند در مقابل جناح رقیب از فرصت پیش آمده سوء استفاده کرد و برجام و مذاکره کنندگان را تخریب کرد.

امروز محمد جواد ظریف می‌تواند با جامعه گفت‌وگو داشته باشد و به عنوان موثق‌ترین منبع درباره برجام صحبت کند. دیدگاه‌های پزشکیان در رابطه با لزوم رفع تحریم‌ها با نگاه‌های آقای ظریف هم سو است.