کد خبر : 623256 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۲۷ - 10:37
قاسم محبعلی: پیروزی جلیلی در انتخابات یعنی انزوا و تحریم بیشتر قاسم محبعلی، دیپلمات ارشد سابق، با اشاره به کاندیداتوری سعید جلیلی گفت: صحبت‌های جلیلی یک پیام بسیار بد برای داخل و جهان خواهد بود. حتی دول منطقه‌ای نیز پیام بدی می‌گیرند. ایران با جلیلی درگیر انزوا و تحریم‌های بیشتر خواهد شد.

ایران در شرایط خطیری قرار گرفته است، چه از جانب حضور احتمالی ترامپ در قدرت چه احتمال بازگشت قطع‌نامه های فصل هفتی شورای امنیت علیه تهران. در این شرایط حضور یک چهره رادیکال در مسند ریاست جمهوری با ایران چه خواهد کرد؟

قاسم محبعلی، دیپلمات ارشد سابق، به «انتخاب» گفت: مشکلات سیاست خارجی ایران روشن است، مشکلات داخلی ایران هم روشن است. ما در داخل مشکل عدم توسعه نیافتگی اقتصادی و عقب افتادن از تکنولوژی روز جهان را داریم. حل مشکل داخلی بدون حل مشکل خارجی، ممکن نیست. بنابراین لازم است که سیاست‌های کلی در سیاست خارجی تغیبر کند.

وی افزود: تحریم حقوق بشر، تحریم اقتصادی و انواع تحریم‌ها با تداوم نگاه‌های فعلی شکل گرفته است. با وجود اینکه رئیس‌جمهور در ایران تصمیم ساز نیست اما تأثیر خود را دارد. با نگاه‌های گذشته وضعیت تحریم‌ها سخت‌تر می‌شود و اعتبار ایرانی‌ها در جهان بیش از قبل زیر سؤال می‌رود.

محبعلی تصریح کرد: دولتی باید سر کار بیاید که اعتقاد داشته باشد روابط با غرب برقرار شود. کسانیکه شعار‌هایی غیر از این می‌دهند، بر خلاف خواست ملت عمل می‌کنند.

وی با اشاره به کاندیداتوری سعید جلیلی گفت: صحبت‌های جلیلی یک پیام بسیار بد برای داخل و جهان خواهد بود. حتی دول منطقه‌ای نیز پیام بدی می‌گیرند. ایران با جلیلی درگیر انزوا و تحریم‌های بیشتر خواهد شد.

مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت خارجه افزود: این سبک افراد اگر به پیروزی برسند، ایران را دچار مشکلات بیشتری می‌کند. تجربه دولت اول احمدی نژاد و فعلی، حکایت از این امر دارد که وضعیت کشور با این نگاه‌ها بدتر می‌شود. سیاست‌های تند در سیاست خارجی که جلیلی از آن صحبت می‌کند، نوعی توهم و خیال است. باید به واقعیت‌های بین‌المللی و داخلی توجه داشته باشیم. نسل جدید ایران و متولدین دهه هفتاد به بعد به این حرف‌ها گوش نمی‌دهند.

محبعلی خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم علیه شخص خاصی موضع‌گیری کنم اما طبیعی است که با توجه به تحولات آمریکا و اروپا و گسترش رادیکالیسم، بهترین هدیه برای تندرو‌های عرب و نتانیاهو این است که یک دولت تندرو در ایران سر کار بیاید. تندرو‌ها شاید با هم دشمنی داشته باشند اما از حضور همدیگر سود می‌برند. وجود یک دولت تندرو، باعث تقویت دولت تندرو دیگر خواهد شد. برای از بین رفتن رادیکالیسم، نیازمند سیاست‌های ثبات‌آمیز هستیم. ما باید به سمت سیاست‌های صلح‌آمیز برویم تا تندور‌های اسرائیل توجیهی برای اقداماتشان در منطقه نداشته باشند.