کد خبر : 623146 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۲۲ - 03:22
علی بیگدلی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو باستاره صبح: قدرت گرفتن راست افراطی قاره سبز را به آتش می کشد/ اولین برنامه راست افراطی در اروپا مقابله با مهاجرت است یک کارشناس سیاست خارجی گفت: با به قدرت رسیدن راست گرایان در اروپا فضای سیاسی و امنیتی قاره سبز خطرناک می شود به ویژه که احتمال دارد راست گرایان افراطی در آلمان نیز قدرت را به دست بگیرند. در این صورت از هم پاشیده شدن اتحادیه اروپا قابل تصور است.

ستاره صبح، فائزه صدر: احزاب راست افراطی در انتخابات اروپا موفقیت بزرگی به دست آوردند. حدود ۱۸۵ میلیون رای‌ دهنده در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا رأی دادند. قاره اروپا شاهد افزایش حمایت از احزاب دست راستی است که توازن را در پارلمان اروپا تغییر داد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس از شکست حزب متبوعش در انتخابات پارلمان اروپا از حزب راست گرای ملی فرانسه به رهبری مارین لوپن، از انحلال پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام در اواخر ماه میلادی جاری خبر داد. قدرت گرفتن راست گرایان در اروپا با احتمال حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید هم زمان شده است. در این بین ایران نیز در حال گذر از پیچ تاریخی مهمی است که تعیین می‌کند کشور با عقلانیت اداره شود یا با تندروی، چالشی که امروز قاره اروپا درگیر آن است. ستاره صبح در گفت‌وگو با علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس سیاست خارجی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

چرا راست افراطی در اروپا قدرت گرفتند؟ آیا مردم اتحادیه اروپا نسبت به تبعات این انتخاب آگاهند یا این احزاب با استفاده از شیوه های پوپولیستی قدرت را به دست گرفته اند؟
مراسم بزرگداشت صدمین سال پایان جنگ جهانی اول در زمان ریاست جمهوری ترامپ در پاریس برگزار شد. در این برنامه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه سخنرانی پر از کنایه ایراد کرد و با اشاره غیر مستقیم به ترامپ گفت: آنهایی که به دنبال تقویت جریان های راست افراطی در اروپا هستند، در آینده این قاره را به آتش می‌کشند. پس از آن سخنرانی ترامپ جلسه را ترک کرد.
این نگرانی از آن سال‌ها در فرانسه وجود داشت به ویژه که خانم مارین لوپن قدم به قدم به صحنه سیاست نزدیک می‌شد. امروز نه تنها خانم مارین لوپن در فرانسه بلکه خانم جورجیا ملونی در ایتالیا نیز از پیروزی اش سرخوش است. احزاب راست افراطی در نتایج انتخابات پارلمان اروپا به دستاورد‌های بزرگی دست یافتند که قدرت‌های سنتی را متزلزل و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، را وادار به برگزاری انتخابات زودهنگام کرد. حزب مکرون شکست سنگینی از حزب راست افراطی اجتماع ملی به ریاست مارین لوپن متحمل شد در اسلواکی، یونان و هلند هم همینطور است. این وضعیت برای اروپا خطرناک است و می‌تواند به جنگی پر سر و صدا در جوامع اروپایی بیانجامد.
اولین برنامه راست افراطی در اروپا مقابله با مهاجرت است آنها عقیده دارند مهاجران نه تنها از نظر اقتصادی به این کشور‌ها صدمه می‌زنند بلکه از نظر فرهنگی، زبانی و نژادی نیز اختلال ایجاد می‌کنند و ارزش های اروپایی پایمان می‌شود. ضمن اینکه از نظر این گروه مهاجران عامل گسترش تروریست در اروپا هستند.

در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا غرب چه آرایشی به خود می‌گیرد؟ با توجه به همکاری اروپا و آمریکا در جنگ اوکراین از این پس چه سرنوشتی متوجه زلنسکی و کشورش خواهد بود؟
راست افراطی ارتباط خوبی با سیاست های آمریکا می‌گیرد. با توجه به رابطه نزدیک مارین لوپن با پوتین و مخالفت راست افراطی با ادامه جنگ اوکراین، احتمال حمایت اروپا از سیاست های پوتین در قبال اوکراین بالا می‌رود.
مارین لوپن در دوره قبلی رقابت اش با مکرون از بانک های روسی وام گرفت و این کار با دستور مستقیم پوتین انجام شد. ترامپ نیز نو محافظه کار راست افراطی است و ترکیب حضور پوتین در روسیه، راست افراطی در اروپا و ترامپ در آمریکا وضعیت جهان را تغییر خواهد داد. از جمله تغییرات بزرگی که می‌توان با استقرار راست گرایان در اروپا متصور شد اتمام جنگ اوکراین و برکناری زلنسکی از قدرت است. در این صورت بخشهایی از اوکراین به روسیه واگذار خواهد شد و جغرافیای اروپا تغییر می‌کند.
با به قدرت رسیدن راست گرایان در اروپا فضای سیاسی و امنیتی قاره سبز خطرناک می‌شود به ویژه که احتمال دارد راست گرایان افراطی در آلمان نیز قدرت را به دست بگیرند. در این صورت از هم پاشیده شدن اتحادیه اروپا قابل تصور است.
خانم مارین لوپن فرزند ژان ماری لوپن یک سیاستمدار راست ‌گرا و ملی‌ گرای فرانسوی و بنیان‌گذار و رهبر جبهه ملی فرانسه است. عقاید این خانم و پدرش شناخته شده است این دو به شدت با تشکیل اتحادیه اروپا مخالف بودند و عقیده دارند اتحادیه اروپا حق فرانسویان را ضایع کرده است. مارین لوپن مظهر فرانسوی‌ها است. مردم فرانسه خودپسندی و خودخواهی ویژه‌ای دارند. با توجه به تاریخ فرانسه شاید حق داشته باشند ولی این ویژگی در راست گرایان فرانسه شدیدتر است.

با توجه به برگزاری انتخابات پیش از موعد در ایران و مشخص شدن نامزد های ریاست جمهوری، در صورت انتخاب این گزینه‌ها شرایط جدید اروپا و آمریکا چه تأثیری بر ایران خواهد داشت؟
شرایط اروپا و قدرت گرفتن راست افراطی در هر صورت به زیان ایران تمام می‌شود. امروز نیز فضای اتحادیه اروپا خلاف منافع تهران است و این موضع گیری‌ها به مرور شدیدتر و خشن تر خواهد شد. به عقیده من هیچ کدام از نامزد های انتخابات ریاست جمهوری در چنین فضایی برای تعامل با غرب مناسب نیستند. در گذشته موقعیت های خوبی برای رسیدن به تفاهم با غرب داشتیم که متأسفانه تمام این فرصت‌ها را سوزاندیم. با توجه به اینکه بزرگترین مشکل کشور در دوره آینده ریاست جمهوری تأملات بین‌المللی و حوزه سیاست خارجی است، ایران به رئیس‌جمهوری نیاز دارد که الگو های بین‌المللی را بشناسد زبان رهبران جهان را بداند. با اقتصادی که روز به روز به عمق تباهی می‌رود نمی‌توان در جهان حرفی برای گفتن داشت. با توجه به استقبال فرانسوی‌ها از جریان راست افراطی، رسیدن مارین لوپن به ریاست جمهوری در دوره بعد حتمی است. اگر فرانسه به عنوان مؤسس اتحادیه اروپا این مجموعه را رها کند، کار اتحادیه اروپا تمام است. در این صورت شرایط اروپا در آستانه خطر قرار می‌گیرد. ایران نیز با مکرون بهتر به نتیجه می‌رسید تا با خانم لوپن. حضور راست گرایان در قدرت ولو برای یک دوره نیز برای اروپا و جهان خطرناک است. زیرا با توجه به جنگ اوکراین بر اثر موضع گیری‌ها و تصمیمات این گروه هم جغرافیای سیاسی اروپا تغییر خواهد کرد و هم اتحادیه اروپا نیز منحل می‌شود.