کد خبر : 623129 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۲۱ - 11:42
در پی ردصلاحیت‌ها صورت می‌گیرد رقابت پنج به یک/ پزشکیان باید سد چند لایه دفاعی اصولگراها را بشکند گروه سیاسی: انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قرار است روز 8 آذر برگزار شود. 80 نفر برای این مقام به وزارت کشور رفتند و در آنجا ثبت نام کردند.

در میان نامزدها نام چهار زن حمیده زرآبادی، زهره الهیان، رفعت بیات، هاجر چنار وجود داشت اما هیچ کدام رجل سیاسی و مذهبی شناخته نشدند و رد صلاحیت شدند، در مقابل علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی رجال سیاسی و مذهبی شناخته شدند و تأیید صلاحیت شدند. علاوه بر این محمدباقر قالیباف، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان تأیید صلاحیت شدند. هر یک در صورت پیروزی بر کرسی ریاست جمهوری تکیه می‌زنند. شگفت این که علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، عبدالناصر همتی، محمد شریعتمداری، وحید حقانیان، محمود صادقی و ... رد صلاحیت شدند و از رقابت بازماندند. نظام انتخاباتی کشور دو درجه‌ای است. در این نظام نخست کاندیداها باید از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، آنگاه مردم به کاندیداهای تأیید شده حاکمیت رأی می‌دهند. این ساختار دایره «انتخاب کردن» و «انتخاب شدن» را تنگ می‌کند. نکته قابل تأمل این است که از شش کاندیدای تأیید شده پنج نفر اصولگرای تمام قد و صد درصدی و یک نفر نزدیک به اصلاح‌طلبان است، بنابراین کارزار انتخاباتی عرصه پنج به یک است. حال باید دید پزشکیان می‌تواند سد دفاعی را بشکند و آن‌ها را مغلوب کند یا خیر. هر چند میدان رقابت عادلان هو منصفانه نیست ولی به نظر می‌رسد کاندیدای اصلاح‌طلبان پیروز خواهد شد. از آنجا که اصلاح‌طلبان کاندیدا دارند این بار بر خلاف انتخابات 1400 رستم گونه به میدان می‌آیند تا قوه مجریه را از چنگ اصولگرایان پوپولیست، بی برنامه، شعاری، آرمانی و هزینه ساز برای مردم و کشور درآورند. پس این گوی و این میدان! یک کاندیدای میانه رو در یک طرف میدان ایستاده، پنج کاندیدای تهاجمی در طرف دیگر.
پیش بینی می‌شود که علیرضا زاکانی برای بار دوم کاندیدای پوششی خواهد بود و همانطور که در سال 1400 به نفع رئیسی کنار رفت و شهردار تهران شد، این بار هم احتمالاً به نفع قالیباف یا جلیلی کنار خواهد رفت. قاضی زاده هاشمی هم کاندیدای پوششی است که در دوره پیش گفت مشکل بورس را سه روزه حل می‌کند اما در میانه راه به نفع رئیسی کنار رفت و رئیس بنیاد شهید شد.
گفتنی است، صلاحیت مسعود پزشکیان در انتخابات مجلس دوازدهم رد شد ولی با توصیه رهبری تأیید و به مجلس راه یافت. همچنین صلاحیت مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 رد شد. پرسش از شورای نگهبان این است که چه اتفاقی افتاده که صلاحیت وی در انتخابات دوره قبل رد شد اما در این دوره تأیید شد. همین پرسش درباره عبدالناصر همتی نیز مطرح است. وی دوره قبل تأیید شد اما این بار رد شد.