کد خبر : 623128 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۲۱ - 02:19
علی حنطه، بازیکن و مربی پیشین فوتبال در گفت‌وگو با ستاره صبح: فوتبال تبدیل به تجارت کثیف شده است/ دست بسیاری از فعالان ورزش فوتبال آلوده است مربی پیشین فوتبال در گفت و گو با ستاره صبح گفت: فوتبال حرفه‌ای شده ولی از حرفه‌ای کردن این ورزش سوء استفاده کردند. آنچه امروز می‌بینید نتیجه سرازیر شدن پول کثیف به این ورزش است.

ستاره صبح، فائزه صدر: پرونده فساد فوتبال باز شده و پای چند عضو سرشناس فدراسیون فوتبال به ماجرا کشیده شده است. فساد باشگاه ورزشی مس رفسنجان با احضار پنج متهم در حال رسیدگی است. افراد احضار شده در سطح ملی هستند. این موضوع به لیگ بیستم و سالی که مس رفسنجان از لیگ دسته اول به لیگ برتر صعود کرد مربوط می‌شود. میزان فساد در باشگاه‌های لیگ برتر و دخالت مدیران، مربیان و داوران در تعیین نتایج تا جایی گسترده است که پیش بینی می‌شود برای برخورد با خاطیان باید افراد زیادی از فوتبال کنار گذاشته شوند. ستاره صبح در گفت‌وگو با علی حنطه، بازیکن و مربی پیشین فوتبال به بررسی موضوع فساد در فوتبال ایران پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

رسیدگی به پرونده فساد باشگاه مس رفسنجان منجر به سقوط فوتبال حرفه‌ای کشور می‌شود یا تقویت این ورزش را سبب خواهد شد؟
به عنوان بازیکن و مربی فوتبال، حرف‌هایی می‌زنم که باعث شرمندگی من است که عمرم را در این رشته صرف کرده‌ام و برای بسیاری ناخوشآیند خواهد بود، چون دست بسیاری از فعالان ورزش فوتبال آلوده است. حقیقت فوتبال همین شایعات و اخبار تلخی است که به گوش می‌رسد. فوتبال حرفه‌ای پر از آلودگی و پر از رخوت است. وقتی از فوتبال حرف می‌زنیم به یک ورزش مفرح فکر نکنید ما از یک بیزینس کثیف حرف می‌زنیم که توسط دلالان و کار چاق کن‌ها اداره می‌شود و عمر و استعداد نوجوانان و نوجوانان را تلف می‌کند و به هدر می‌دهد. در چنین شرایطی بسیاری از استعدادها حتی پایشان به کناره زمین باز نمی‌شود و تجربه بازی حرفه‌ای نصیب کسانی می‌شود که افراد بسیار لایق‌تری از آن‌ها وجود داشت. در چنین فضایی مربیانی مثل ما و بازیکنان مستعدمان که مرحله به مرحله پیش آمده‌ایم باید در حاشیه بمانیم و آرزو کنیم تا به ما هم فرصت درخشیدن بدهند. ولی مگر توصیه آقازاده‌ها و اصحاب ثروت و قدرت تمام می‌شود که نوبت به شاگردان ما هم برسد؟! پول تزریق می‌کنند و سفارش می‌کنند تا بازیکنی وارد تیمی شود و بازیکنان با استعداد ما آنقدر نادیده گرفته می‌شوند که دست آخر ناامید شوند و فوتبال حرفه‌ای را رها کنند.

رسیدگی به این پرونده فساد تا کجا قابل پیش بینی است آیا این پرونده هم مثل موارد مشابه با محرومیت یا جریمه‌های محدود به فراموشی سپرده خواهد شد؟ راه حل نجات فوتبال حرفه یا از چنگال فساد چیست؟
خواهش من این است که وزارت اطلاعات روزنامه‌ها و اهالی رسانه را رها کند و به فوتبال بپردازد. رسانه‌ها شفاف هستند معلوم است چه کسی چه چیزی می‌نویسد وادی فوتبال است که با هزار توهای فساد اشباع شده است. اگر وزارت اطلاعات با همان اراده که سایر بخش‌ها را تحت نظر می‌گیرد روی فوتبال نور بیندازد مسائلی برایش روشن می‌شود که قابل ذکر نیست. روابط فوتبالی با انواع فساد اشباع شده است. مربیان اسپانسر می‌آورند و اسپانسر بازیکن را انتخاب می‌کند در این انتخاب کمترین توجه به بازی بازیکن است. فوتبال پر از روابط ناسالم است. تله‌هایی برای هم می‌گذارند تا بتوانند بعداً از این برگ‌های برنده علیه هم استفاده کنند.

سهم مدیریت ورزش حرفه‌ای کشور در این پرونده فساد و سایر تخلفات مشابه چیست؟ آیا می‌توان رده‌های مدیریتی بالای فدراسیون را به دست داشتن در این فساد متهم کرد یا خیر؟
امروز در فوتبال مدیرانی داریم که تمامی روابط ناسالم و زد و بندها از ناحیه آن‌ها و معاونینشان سرچشمه می‌گیرد. مدیرانی که تغییر نمی‌کنند و با چسبندگی بالایی به میز و صندلی مدیریت گره خورده‌اند چرا که با تغییر آن‌ها باید این روال ناسالم و پر از فساد را عوض کرد. پس ادامه حضور آن‌ها در رده‌های بالای مدیریتی یعنی فساد و فساد یعنی ادامه بقای آن‌ها. آنچه از فساد در فوتبال رو شده یک قطره از دریا است. اختاپوس فساد فوتبال را به بیراهه برده است. از مدیران ارشد تا آبدارچی‌ها، از پایین تا بالا رشوه می‌گیرند و به کمیته‌های مختلف می‌رسند و کارهایی می‌کنند که آینده‌ای برای این ورزش باقی نخواهد گذاشت. در فوتبال رسم ناجوانمردانه‌ای باب شده که مدیران، مربیان، بازیکنان و داوران و کارشناسان سالم را بیرون می‌کنند و میوه‌های کرم خورده را نگه می‌دارند و حاشیه امنی برای باندهای فساد ایجاد کرده‌اند. فوتبالیستی که زندگی خانوادگی آرامی دارد و دنبال روابط ناسالم نیست تشویق نمی‌شود بلکه از فوتبال کنار گذاشته می‌شود. مربیانی که با دلالان و کار چاق کن‌ها رابطه ندارند و دنبال استعداد یابی و استعداد پروری هستند کنار گذاشته می‌شوند. تا مدت‌ها پیش فوتبال ورزشی صادقانه بود، فوتبالیست دنبال توپ می‌دوید ولی امروز کسانی که در فوتبال می‌دوند به دنبال پول هستند. از این رو آن نتایج سابق را نمی‌گیریم. وقتی سیاسیون این ورزش را شناختند و پول‌های هنگفت برای سفیدشویی راهی این ورزش شد، ماهیت ورزشی بودن فوتبال از بین رفت و باشگاه‌های بزرگ ورزشی ما به ابزاری برای پولشویی تبدیل شدند. گفتند فوتبال حرفه‌ای شده ولی از حرفه‌ای کردن این ورزش سوء استفاده کردند. آنچه امروز می‌بینید نتیجه سرازیر شدن پول کثیف به این ورزش است.