کد خبر : 623125 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۲۱ - 02:11
جزئیات تازه از فساد در فوتبال بحث پرونده فساد در فوتبال داغ شده و پای چند عضو سرشناس فدراسیون فوتبال هم به ماجرا بازشده است.

گروه ورزش: ورزش به‌ویژه فوتبال و کشتی در بین ایرانیان طرفدار زیادی دارد اگر از منظر جامعه‌شناختی و روان‌شناختی به ورزش نگاه شود معلوم می‌شود که ورزش یکی از پایه‌های تعادل بخشی جامعه به‌حساب می‌آید. وقتی ورزش و فوتبال چنین کارکردی دارد و می‌تواند به‌سلامت جسمی، روحی و روانی مردم کمک کند و باعث شادمانی و پای‌کوبی فوتبال دوستان شود آیا نباید این مهم برای دولت و دستگاه‌های نظارتی اولویت باشد و افراد کاردان، پاکدست و ایران‌دوست در این حوزه فعالیت و تقویت شوند افشای فساد در تیم فوتبال «مس رفسنجان» و برخی جاهای دیگر باعث ناراحتی عموم مردم به‌ویژه فوتبال دوستان شده است. اکنون توپ رسیدگی و افشای پشت پرده فساد در فدراسیون فوتبال، مس رفسنجان و... در زمین دستگاه قضائی و دستگاه‌های نظارتی است. فوتبال دوستان منتظر قلع و قمع مفسدان و معرفی حامیان آن‌ها هستند. گزارش پیش رو به موضوع فساد در فدراسیون فوتبال و مس رفسنجان می‌پردازد.

فدراسیون متهم
بحث پرونده فساد در فوتبال داغ شده و پای چند عضو سرشناس فدراسیون فوتبال هم به ماجرا بازشده است. موضوع مربوط به لیگ بیستم و تیم «مس رفسنجان» است که چند قربانی داشته است. «سهیل مهدی»، مسئول مسابقات سازمان لیگ و «خداداد افشاریان»، رئیس کمیته داوران ازجمله مهم‌ترین افرادی هستند که در این پرونده درگیر هستند و افشاریان بازداشت شد. حجم تخلف گسترده است ممکن است پای چند مدیر و مربی هم به آن باز شود. به لحاظ اهمیت پرونده از دادستانی کرمان هم گرفته‌شده و قرار است رسیدگی در تهران انجام شود.

کشف ماجرا
پس از بررسی اسناد مالی باشگاه مس رفسنجان، چند سند مربوط به خرید تعداد زیادی سکه طلا کشف دیده شد. این حساسیت‌برانگیز شد.
پس از احضار مدیر باشگاه معلوم شد که این حجم از سکه طلا برای مصارف مرتبط با تیم خریداری‌نشده؛ اما سکه‌ها به‌جای دیگری رفته است. با انجام تحقیقات و اعتراف مدیرعامل پای چند نفر دیگر هم به این ماجرا باز شد. فدراسیون فوتبال گفته چند فرد رسانه‌ای و یک مربی لیگ برتری جزو متهمان هستند. به ‌صورت رسمی ۲ مدیر خود را برکنار کرد. بنابر اعلام فدراسیون فوتبال، سهیل مهدی، مسئول مسابقات سازمان لیگ و خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران برکنار شدند. کنفدراسیون فوتبال آسیا به ماجرا ورود پیدا کرد و در نامه‌ای خطاب به فدراسیون فوتبال خواستار توضیح در خصوص این پرونده شده است. رسیدگی به این پرونده اتفاق مثبتی برای فوتبال است.

فساد در جاهای دیگر
خبرگزاری تسنیم نوشت: «بررسی موضوع فساد در فوتبال دیگر محدود به شهر رفسنجان و استان کرمان و محدوده سال ۱۴۰۰ نخواهد بود و عوامل متخلف در برخی دیگر از استان‌های کشور در سال‌های بعد نیز وارد روند تحقیقات خواهند شد. انتظار می‌رود با جدیت قوه قضائیه و نهادهای مربوطه ادامه روند بررسی موضوع، موجب دعوت از برخی عوامل مرتبط با تخلفات سال‌های اخیر و محرومیت طولانی‌مدت متخلفان به‌ویژه مسئولان وقت سه باشگاه صنعتی شود. پرونده مس رفسنجان مربوط به سالی است که این تیم از لیگ دسته اول به لیگ برتر صعود کرد. بر این اساس نام سه فرد مسئول در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به‌عنوان متهم به چشم می‌خورد. پرونده این موضوع همچنان در حال بررسی است.»

واکنش دادکان
چطور متوجه فساد منصوبان خودش نشدید؟! محمد دادکان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال می‌گوید وقتی کسی می‌بیند با فساد برخورد جدی نمی‌شود، به خودش اجازه می‌دهد کار زشت را تکرار کند. می‌دانید چرا این‌قدر دزدی و فساد در فوتبال زیاد شده؟ چون قبح فساد و دزدی شکسته و ترسش هم ریخته شده است. وقتی طرف می‌بیند هرروز خبر دزدی و فساد رو می‌شود، با خودش می‌گوید این وسط من چرا نخورم و نبرم؟!