کد خبر : 623107 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۲۰ - 11:32
ستاره صبح گزارش می‌دهد: برنامه انتخاباتی جبهه اصلاحات گروه سیاسی: جبهه اصلاحات پس از بحث و تبادل‌نظر و دعوت حضوری از عباس آخوندی، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان با رأی دو سوم اعضای حقیقی و حقوقی این سه نفر را به‌عنوان کاندیدای خود برای ریاست جمهوری نهم برگزید و اعلام کرد کاندیدای نیابتی هم نخواهد داشت.

جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس یازدهم هم شرکت نکرد و در انتخابات پیش رو اگر کاندیدایی داشته باشد که امکان رأی آوری و اثربخشی بر شیوه حکمرانی داشته باشد حضور فعال خواهد داشت. سید محمد خاتمی رئیس جبهه اصلاحات پیش‌ از این اعلام کرد که اگر کاندیدا داشته باشیم وارد انتخابات خواهیم شد. نکته قابل‌تأمل در کنشگری تازه جبهه اصلاحات و خاتمی این است که آن‌ها قبل از اینکه شورای نگهبان نظر خودش را درباره کاندیداها اعلام کند برای شرکت در انتخابات شرط گذاشتند که اگر کاندیدای آن‌ها رد شود در انتخابات حضور نخواهد داشت. اکنون توپ انتخابات پرشور در زمین شورای نگهبان است.

رئیس جبهه اصلاحات گفت: هر نیرویی در داخل کشور به دنبال این است از طریق مصالحه جویانه و خشونت پرهیز مطالبات خود را از طریق انتخابات پیگیری کند. اگر ظرفیتی وجود داشته باشد اصلاحات می‌تواند از آن استفاده کند. راه‌رفته را دوباره تکرار نخواهیم کرد و زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهد رفت.وی گفت: ما در انتخابات اقتضائات را بررسی می‌کنیم. ممکن است کنش متفاوتی داشته باشیم در انتخابات مجلس یازدهم کاندیداهای نهایی جبهه اصلاحات رد صلاحیت شدند. به همین دلیل اعلام کردیم کاندیدا نداریم. در انتخابات ۱۴۰۲ نسبت به تحلیلی که وضعیت موجود داشتیم با قانون جدید انتخابات و محدود شدن دایره انتخاب مردم نامزدی در انتخابات نداشتیم.

راهبرد جبهه اصلاحات
راهبرد مصوب جبهه اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۲ بر روی انتخابات آزاد معنادار و اثربخش تأکید دارد. تأکید ما بر انتخابات عادلانه معنادار اثربخش و آزاد است.

شرکت در انتخابات رقابتی
منصوری گفت: آیا انتخابات رقابتی است آزاد عادلانه معنادار و اثربخش است که چنین تصمیمی اتخاذ کردیم. چه اتفاقی افتاد که در انتخابات ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ کاندیدا داریم. سه کاندیدایی بارأی مجمع عمومی انتخاب شدند در صورت تأیید صلاحیت مشارکت فعال خواهیم داشت. باید دید شورای نگهبان حق «انتخاب شدن» و «انتخاب کردن» را به رسمیت می‌شناسد یا خیر؟ اینکه اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند در انتخابات شرکت کنند به فضای جامعه بستگی دارد. هرقدر دایره انتخاب محدود شود امکان استفاده از سرمایه کشور نیز محدود می‌شود. با این نگاه در اداره کشور بسیاری از حضور در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مدیریتی محروم می‌شوند. جبهه اصلاحات کاندیدای خود را خواهد داشت. شورای نگهبان نمی‌تواند برای جریان سیاسی کاندید انتخاب کنند. اگر شانسی برای حضور داشت عملکرد نهاد انتخابی پاسخ‌گو خواهد بود. ماقبل از تأیید صلاحیت‌ها کاندیدای خود را مشخص کردیم به‌زودی ستادهای جبهه اصلاحات راه‌اندازی خواهد شد. جبهه اصلاحات منسجم‌تر از هر زمان دیگری شرایط برای فعالیت انتخابات را فراهم کرده است اگر این موضوع فراهم شود باقدرت در انتخابات شرکت خواهیم کرد.

شرط جبهه اصلاحات برای کاندیداهایش

منصوری در پاسخ به این سؤال اگر هر ۳ نفر از نامزدها رد صلاحیت شود از نامزدهای انتخابات اصلاح‌طلب حمایت خواهد کرد و آیا ائتلاف دیگری صورت می‌گیرد گفت: نامزدهایی که در جبهه اصلاحات انتخابی بر اساس سازوکاری انتخاب شدند. از آن سه نفر فراوانی بیشتری به لحاظ معرفی داشتند در جبهه اصلاحات دعوت شدند و بیش از دوسوم آرا را به دست آوردند و کاندیدای جبهه اصلاحات این سه نفر هستند و کاندیدای دیگری نخواهد بود. اما به چه شکل کاندیدای نهایی انتخاب می‌کنیم بر اساس ارزیابی از جامعه و دوسوم آرا مجمع عمومی انتخاب خواهیم کرد.

سخنگوی جبهه اصلاحات:سه کاندیدا میثاق نامه را پذیرفتند
امام سخنگوی جبهه اصلاحات درباره آنکه چرا قبل از اعلام نظر شورای نگهبان نامزدهای نهایی اعلام شدند گفت: کاندیداهای جبهه اصلاحات باید برنامه‌های جبهه را می‌پذیرفتند کسانی که موردپذیرش قرار گرفتند با قبول میثاق نامه رأی آوردند. اگر قرار باشد به اتهام آنکه جریان اصلاح‌طلبی از او حمایت کرده و بخواهد رد صلاحیت شود آنجا حق ۵۰ درصدی حق انتخاب شدن و انتخاب کردن گرفته می‌شود. بنابراین به‌صورت رسمی یک جریان داریم تنها تهدیدی که برای جریان اصلاحات است اعمال سلیقه می‌شود. این حق را از مردم و جریان سیاسی سلب می‌شود. اگر کاندیدا نداشتیم آن چیزی که شورای نگهبان اعمال می‌کند کاندیدا انتخاب کنیم. ما خیلی صریح و روشن کاندیداهای خودمان در معرض شورای نگهبان قراردادیم. به همین جهت مشارکت مشروط را انتخاب کردیم. ما بنای مشارکت داریم تا همه سلایق مختلف حضورداشته باشند. اگر فقط یک جریان کاندیدای انتخابات خود را داشته باشد دیگر انتخابات نیست. امروز انتخابات در کشور به ابتذال کشیده شده است.