کد خبر : 623102 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۲۰ - 11:23
ستاره صبح در گفت و گو با دو کارشناس بررسی کرد: ویژگی های رییس جمهور آینده ستاره صبح، فائزه صدر: اگر چه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برای برگزار کننده و رای دهندگانش، غافلگیر کننده بود. اما کتابچه های چاپ شده برنامه نامزد های ریاست جمهوری، در دست برخی از ثبت نام کننده ها نشان می دهد طیفی از کاندیدا ها از مدت ها پیش برای این رقابت آماده شده بودند.
در این مرحله صعود بازار گمانه زنی در انتظار اعلام لیست اولیه شورای نگهبان است تا مشخص شود آیا با رد صلاحیت گسترده، رقابت نامزد‌ها همچون سال 1400 در فضایی محدود و به دور از مشارکت و رقابت خواهد بود یا با تأیید صلاحیت چهره های سیاسی و باز شدن فضای انتخابات شاهد دو قطبی های پر شور انتخاباتی، مشارکت بالا و تکرار انتخابات 1392 خواهیم بود. ستاره صبح در گفت‌وگو با دو کارشناس به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر سیاسی در مورد وزن ثبت نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری و ارتباط معنادار این چینش با مشکلات کشور گفت: مشکل کشور قطع ارتباط با غرب است. رئیس‌جمهور باید کسی باشد که بتواند با غرب و دنیا ارتباط برقرار کند، امروز مسئله ایران تنها عدم رابطه با غرب نیست بلکه با جهان ارتباط خوبی نداریم. بین نامزد‌ها کسانی هستند که می‌توانند این مشکل را حل کنند.
وی افزود: اگر ترامپ بیاید اوضاع بدتر از این می‌شود. باید رئیس‌جمهوری انتخاب کنیم که ما را از بن بست نجات بدهد. ما نمی‌خواهیم ارزش‌ها و آرمانهایمان را بفروشیم ولی باید بپذیریم که تا اینجا نتوانسته‌ایم با زبان خوب و قابل فهمی با دنیا صحبت کنیم.
نماینده پیشین مجلس گفت: اگر آداب گفت‌وگو با جهان بین‌الملل را می‌دانستیم امروز گرفتار دو هزار تحریم نبودیم. دیدم و به همه ثابت شد که نمی‌توان تحریم‌ها را دست کم گرفت. بخصوص که تحریم به بهانه‌ای تبدیل شده تا حتی همپیمانان و همسایگان ایران طلب های کشور را در سررسید هایشان نپردازند و به بهانه تحریم پول ایران را بلوکه کنند.
جعفرزاده ایمن آبادی تشریح کرد: رئیس‌جمهور باید کسی باشد که تحریم‌ها را واقعی بداند و آنها را کاغذ پاره نپندارد. چنین افرادی بین کاندیدا‌ها وجود دارند و می‌توانند حصاری را که بیهوده دور کشور ایجاد شده بشکنند.
وی گفت: تجربه کسانی که نامشان را در میان نامزد‌ها می‌شنویم نشان داده که این چهره‌ها مناسب ریاست جمهوری نیست. برخی از این افراد همان کسی هستند که کشور و مردم را وارد گرفتاری های موجود کردند. این تحلیلگر سیاسی در پایان افزود: شخصیتهایی مثل نامزد های اصلاح‌طلبان و نامزد طیف اصولگرایان میانه رو می‌توانند کشور را به سلامت از بحران ایجاد شده خارج کنند.

عطا تقوی اصل، استاد دانشگاه، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی در رابطه با احتمال حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو گفت: اعلام اسامی نامزد های اصلاح‌طلب، پیش از تأیید شورای نگهبان، اشتباهی از طرف جبهه اصلاحات بود.
وی افزود: احتمال رد صلاحیت این نامزدها بالا است و یا شورای نگهبان نهایتا از میان اسامی جهانگیری، پزشکیان و آخوندی، به زعم خود گزینه مناسبتری یعنی آقای پزشکیان را تأیید می‌کند و توپ را به زمین اصلاحات می‌اندازد.
تقوی اصل گفت: با ورود دکتر پزشکیان به رقابت ها، جبهه اصلاحات نمی‌تواند به بهانه تأیید نشدن کاندید اختصاصی اش موضع گیری دیگری در قبال انتخابات داشته باشد. رأی دکتر پزشکیان منطقه‌ای است. ایشان سبد رأی ملی ندارد و به شکست جبهه اصلاحات در برابر رقیب می‌انجامد.
این تحلیلگر سیاسی تشریح کرد: در بهترین حالت و در صورت رأی آوری نیز اصلاح‌طلبی باز هم روی شخصیتی سرمایه‌گذاری کرده و هزینه می‌دهد که عملکردش سرمایه اجتماعی جبهه اصلاحات را به خطر می‌اندازد.
وی افزود: دکتر پزشکیان خوش نام و پاک دست است، ولی در این برهه حساس کشور به یک رئیس‌جمهور دیپلمات که زبان بین‌الملل را بداند نیاز دارد.
تقوی اصل عنوان کرد: تأیید صلاحیت وزیر ارشاد دولت سیزدهم به نفع جریان اصلاح‌طلبان و میانه رو خواهد بود چون رأی سعید جلیلی و دیگر نامزد های تندرو را می‌شکند. مگر اینکه محمد مهدی اسماعیلی تصمیم بگیرد به شکل کاندید پوششی عمل کند و با روند معمول یعنی وعده حضور در کابینه سعید جلیلی، در لحظه آخر کنار بکشد. این پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی در پایان گفت: احتمالا حضور پررنگ اعضای دولت سیزدهم در این دوره از انتخابات همین هدف را دنبال می‌کند و قصد باز نگه داشتن باب بده بستان و سهم خواهی و ادامه حضور در دولت است.