کد خبر : 623044 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۱۶ - 02:45
حسین کنعانی مقدم، عضو پیشین سپاه پاسداران در گفت‌وگو با ستاره صبح: خط‌ونشان توییتری علیه غرب نتیجه نمی‌دهد حسین کنعانی مقدم گفت: حل‌وفصل اختلافات و تنش‌ها در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل به گفت‌وگو و مذاکره نیاز دارد نه تهدیدات توییتری، اگر این دوستان سکوت کنند بهتر است و به نفع کشور تمام خواهد شد. اتحادیه اروپا پیام‌هایی در رابطه با فشارهای بیشتر به ایران می‌فرستد و ما در توییتر برایشان شاخ‌وشانه می‌کشیم.

ستاره صبح - فائزه صدر: نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه آغاز شود و تا هفتم ژوئن (18 خرداد) ادامه دارد. به نظر می‌رسد آمریکا و سه کشور اروپایی تقابل با ایران اقدامی انجام دهند. سه کشور اروپایی عضو برجام قصد دارند به‌رغم مخالفت آمریکا، قطع‌نامه علیه ایران صادر کنند. فرانسه، انگلیس و آلمان بالاترین سطح از تحرکات خود را برای تصویب قطع‌نامه جدیدی علیه ایران به جریان انداختند. در این رابطه علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبری به غرب هشدار داد: «اگر برخی کشورهای اروپایی کج‌فهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران، بخواهند در نشست شورای حکام آژانس، موضع خصمانه‌ای نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اتخاذ کنند با واکنش جدی و مؤثر کشورمان روبه‌رو خواهند شد.» ستاره صبح در این رابطه گفت‌وگویی با حسین کنعانی مقدم، عضو پیشین سپاه پاسداران و فعال سیاسی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

هدف سه کشور اروپایی عضو برجام از تصویب قطع‌نامه جدید علیه ایران چیست؟ آیا می‌توان واکنش آقای شمخانی به حرکت خصمانه احتمالی شورای حکام را آغاز دور جدیدی از تنش میان ایران و غرب دانست یا خیر؟
تنگ کردن حلقه تحریم و افزایش فشار بر ایران گزینه‌ای است که همواره روی میز زمامداران غربی بوده و هست. این فشارها بخش ثابتی از جنگ هیبریدی و ترکیبی علیه ایران است.
امروز اروپا که یکی از هم‌پیمانان استراتژیک آمریکا است و به‌طور سنتی با ایران مراوده دارد وارد فضای تحریم‌ها و فشار های جدید علیه ایران شده است.
جالب‌توجه این است که برخی که قبلاً مسئول امنیت کشور بودند و سال‌ها در مذاکرات حضور داشتند و ابزارهای مختلف برای رسیدن به توافقاتی در سطح بین‌المللی در اختیارشان بود، امروز موضع می‌گیرند که نشان‌دهنده عدم مسئولیت‌پذیری و نمایش‌دهنده ضعف در دیپلماسی است.
حل‌وفصل اختلافات و تنش‌ها در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل به گفت‌وگو و مذاکره نیاز دارد نه تهدیدات توییتری، اگر این دوستان سکوت کنند بهتر است و به نفع کشور تمام خواهد شد. اتحادیه اروپا پیام‌هایی در رابطه با فشارهای بیشتر به ایران می‌فرستد و ما در توییتر برایشان شاخ‌وشانه می‌کشیم. این اقدامات می‌تواند برای کیان جمهوری اسلامی خطرآفرین باشد. زیرا طراحان چنین اقداماتی به دنبال افزایش تنش هستند و ما این فرصت را به آن‌ها می‌دهیم.

هم‌زمانی تصمیم شورای حکام برای صدور قطع‌نامه علیه ایران با برهه حساس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران چه پیامی دارد؟ آیا این اقدام صرفاً در حوزه پرونده هسته تعریف می‌شود یا نه؟
پرونده هسته‌ای ایران سال‌ها است که از حالت فنی و حقوقی خارج‌شده و جنبه سیاسی پیدا کرده است. سیاست‌های غرب در رابطه با ایران و منطقه، در فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان مداخله می‌کند البته ایران هم در این وضعیت بی‌تقصیر نبود و اگرچه ازنظر حقوقی و فنی تا اینجا پاسخ‌گو بود ولی میزان تنش با غرب در این دوره بالابود و نتیجه لازم گرفته نمی‌شد.
اقدام شورای حکام علیه ایران نشان از قدرت و شدت هر چه بیشتر اقدامات هسته‌ای ایران است. غرب احساس می‌کند از کنترل و مهار ایران ناتوان است. تا اینجا این نکته مثبت و به نفع ایران است مگر اینکه خودمان این امتیاز وبرتری را از بین ببریم.
غرب تلاش می‌کند با سیاسی کردن این پرونده ایران را تحت‌فشار قرار بدهد در چنین شرایطی رفتار و عکس‌العمل‌های ایران نباید به این فضاسازی دامن بزند.
غرب می‌خواهد با گروکشی در پرونده هسته ایران را به‌پای میز مذاکره سیاسی بکشاند و در رابطه با مسائل منطقه‌ای و اسرائیل ورود کند.
خطوط قرمز جمهوری اسلامی مشخص است و نباید پرونده هسته‌ای را از بحث‌های حقوقی و فنی خارج کنیم و با دست خودمان به عرصه پرتنش سیاسی ببریم و از امتیازی به نفع ایران، به فرصتی برای غرب تبدیل کنیم.
ایران برای مقابله با اقدامات خصمانه شورای حکام ابزارهای لازم را دارد و دستش خالی نیست. سیاست استفاده صلح‌آمیز از امکانات هسته‌ای بر اساس فتوای رهبری همچنان ادامه دارد. ما جزو «ان پی تی» هستیم و به تعهدات خود در قبال شورای حکام عمل می‌کنیم ولی در صورت اقدامات خصمانه دیگر نمی‌توانند روی عضویت ایران در این مجموعه و اجرای تعهدات حساب کنند.
همان‌طور که اشاره شد ایران باید با زبان حقوقی و فنی به اقدامات شورای حکام پاسخ دهد. غربی‌ها می‌دانند اگر ایران را مجبور به گریز از مرکز کنند، جمهوری اسلامی قطعاً در استفاده از امکانات هسته‌ای به‌عنوان امکان دفاعی بازدارنده عمل خواهد کرد.

با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و ثبت‌نام افرادی مثل محمود احمدی‌نژاد و سعید جلیلی در این انتخابات، آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که با حضور تندروها در پاستور تنش میان ایران و غرب به‌ویژه در پرونده هسته یا بالا بگیرد یا خیر؟
من تجربه اجرای اصل 131 قانون اساسی در زمان شهید رجایی و شهید باهنر دارم به یاد دارم که زمانی همراه با این دو شهید بزرگوار در خدمت امام بودیم. در آن جلسه تصمیمات خوبی گرفته شد و هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد چند روز بعد این دو عزیز از میان ما می‌روند.
وقتی آن حادثه رخ داد امام جمله کلیدی خود را به کاربرد. در آن شرایط سخت که به‌مراتب پرتنش‌تر و حساس‌تر از امروز بود انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و میرحسین موسوی نخست‌وزیر شد. این دو شخصیت بدون هیچ ادعا و طمعی صرفاً برای خدمت آمدند.
امروز هم کشور با ماده 131 قانون اساسی باید از بحران مدت عبور کند. انتخابات زودهنگام در شرایطی عادی برگزار نمی‌شود، ولی وضعیت به صورتی است که عمده ثبت‌نام کنندگان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری با چهره‌های خندان به وزارت کشور می‌آیند و هیچ تأثری از حادثه‌ای که منجر به برگزاری انتخابات زودهنگام شده در ظواهر آن‌ها دیده نمی‌شود.
حتی برخی از این افراد آماده به نظر می‌رسند و خود را نفر اول صف می‌دانند و برای رد صلاحیت احتمالی هم برنامه دارند. حضور برخی افراد در رقابت کسب مقام ریاست جمهوری، که خود از عاملین و مسببین وضعیت کنونی کشور هستند زیبنده نیست.
اگر امروز کشور در حال عبور از بحرانی سیاسی است، باید به نقش برخی از این افراد در مشکلات فعلی اشاره کرد. ما رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که اولاً بتواند از بحران‌های داخلی با خوش‌نامی و موفقیت عبور کند و سپس ایران را در عرصه بین‌المللی سربلند کند نه کسی که برای کشور هزینه‌تراشی کند. انتخابات ریاست جمهوری همیشه بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و این بار قبل از تعیین رئیس دولت در ایالات‌متحده انتخابات برگزار می‌کنیم که زیر ذره‌بین هستیم.