کد خبر : 622976 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۱۲ - 02:45
گزارش ستاره صبح از دومین روز حضور چهرها برای ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری؛ شعار‌های متفاوت کاندیداها علی لاریجانی گفت: در دولت مطلوب بنده عدالت اجتماعی و پیشرفت ملی در همه بخش‌ها مدنظر است؛ عدالت یعنی هرکسی به حق خود برسد و دولت باید زمینه رشد عدالت را فراهم کند. ما به ملت قوی و دولت زمینه ساز می‌رسیم و در این الگو دولت جایگزین ملت نمی‌شود اما بستر متوازن برای مشارکت و رقابت مردم را فراهم می‌کند و آزادی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و‌... را در نظر دارد.

علی لاریجانی: باید از روش های منسوخ ارتفاع بگیریم

علی لاریجانی گفت: در دولت مطلوب بنده عدالت اجتماعی و پیشرفت ملی در همه بخش‌ها مدنظر است؛ عدالت یعنی هرکسی به حق خود برسد و دولت باید زمینه رشد عدالت را فراهم کند. ما به ملت قوی و دولت زمینه ساز می‌رسیم و در این الگو دولت جایگزین ملت نمی‌شود اما بستر متوازن برای مشارکت و رقابت مردم را فراهم می‌کند و آزادی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و‌... را در نظر دارد.
لاریجانی اظهار کرد: امروز شرایط معیشتی سخت است و مردم انتظار دارند دولت راه‌حلی بیابد. مشکلات حل شدنی است، زیرا کشورهای دیگری بوده‌اند که به مراتب وضعیت پیچیده‌تری داشته‌اند. باید با تکیه بر توان داخلی و استفاده از تجارب بین‌المللی بر مشکلات فائق آییم. وی افزود: الگوی دولت من جایگزین ملت نمی‌شود، اما بستر متوازن برای مشارکت و رقابت مردم را فراهم می‌کند و آزادی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و‌... را در نظر دارد.
لاریجانی با تاکید بر اینکه زمانی برای از دست دادن نداریم و باید از روش‌های منسوخ فاصله بگیریم، بیان کرد: وحدت ملی و شعارهای اصلی انقلاب مد نظر دولت مطلوب ماست. در دولتی که مدنظر بنده است هر شخص کاربلد با هر سلیقه سیاسی به‌کار گرفته می‌شود، زیرا دولت باشگاه یک حزب سیاسی نیست.
این کاندیدای چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: دیپلماسی کشور باید پیشرفت ایران را مسئله اصلی و راهبرد خود قرار دهد. کل منطقه باید امن باشد. امروز ایران عزیز با تمدنی کهن نقش‌آفرین صحنه‌های بین‌المللی است و همکاری خود را با قطب‌های جهانی براساس منافع ملی تعریف می‌کند. وی تاکید کرد: حل تحریم‌ها برای گشایش اقتصادی جزو اولویت‌های دیپلماسی خواهد بود، همچنین بنیه دفاع قوی برای نیروهای مسلح باتوجه به شرایط ایران‌ مدنظر است. لاریجانی با بیان اینکه با علم می‌توان مشکلات را حل کرد، عنوان کرد: در مقوله اقتصاد، تولید و اشتغال مبارزه با علل فساد مهم‌تر از معلول‌هاست. باید شفافیت بیشتر شود، هنگامی که این موضوع رخ دهد زمینه فساد از بین می‌رود. وی در پایان گفت: دولت فربه و مداخله‌گر در همه امور مردم، راه به‌جایی نمی‌برد و تاکید در این مقطع زمانی بر اقتصاد ملی و نجات کشور است.

عبدالناصر همتی: توزیع درآمد عادلانه خواهد شد

عبدالناصر همتی داوطلب کاندیداتوری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری گفت: ۳ سال پیش هنگام ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، به یک نکته‌ای اشاره کردم آن نکته این بود که امروز جایگاه اقتصادی کشور و رفاه و آسایش ملت بزرگ ایران همتراز باهمت، فداکاری، شجاعت تلاش و صبوری آنها نیست و هیچ امری مهم‌تر از معیشت و رفاه مردم شریف ایران نیست.
وی افزود: بعد از سه سال امروز درستی آن گفته‌ها را شما با تمام وجود خود درک می‌کنید. تورم سرسام‌آور و افسارگسیخته این دوره، کاهش شدید ارزش پول ملی تشدید ناترازی‌های جدی در شبکه بانکی و ادامه تحریم‌های ظالمانه امکان رشد و توسعه اساسی کشور را بشدت محدود کرده است.
داوطلب نامزدی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در این سال‌ها سطوح فقر به‌شدت افزایش یافته و قدرت خرید شما مردم به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است، گفت: همزمان رانت‌ها و فساد گسترده عده‌ای را هر روز فربه‌تر و توزیع درآمد را به نقطه‌ای بحرانی رسانده است. همتی تاکید کرد: من آمده‌ام که بگویم امروز همچنان امیدوار به آینده هستم. با دیدن جوانان تحصیل کرده و آماده کار و اشتیاق زنان و مردان ایرانی جهت فردای بهتر برای خود و فرزندانشان، امیدواری من هر روز بیشتر می‌شود. رئیس پیشین بانک مرکزی بیان داشت: مردم انتظار دارند که مسئولان بدون شعارزدگی و بازی با الفاظ امورات اقتصادی آنها را ساماندهی کنند. امروز دیگر زمان شعارهای بی‌حاصل و وعده‌های تو خالی نیست. امروز شما مردم و من می‌دانیم که تنها راه اصلاح امور مشارکت فعال شما در انتخابات و رأی قاطع شما به توقف روندهایی است که اوضاع اقتصادی کشور را به مرزهای بحرانی رسانده است. همتی افزود: من به پشتوانه رأی شما متعهد به اصلاح امور در بدنه اجرایی کشور، با هدف حذف فرایندهای فسادخیز و تورم‌زا هستم. داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: با انجام اصلاحات مورد نظر، تورم قطعاً کاهش یافته و امید و انگیزه برای سرمایه‌گذاری در کشور دوباره جان می‌گیرد. حتی در شرایط تحریم هم با تصمیمات درستی در حوزه اقتصاد کلان می‌توان میزان بازنده بودن، مردم خصوصاً حقوق‌بگیران در اقتصاد را کاهش داد. سرمایه انسانی کشور در حال خسارت است و برای حفظ ارزش سرمایه انسانی باید تصمیم گرفت.

سعید جلیلی: کشور به تصمیم‌های نقطه زن نیاز دارد

سعید جلیلی پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ملت خوب و فهیم ما سهم خود را انجام داده‌اند و اکنون آماده‌اند تا نقش‌های بزرگ‌تری برای پیشرفت کشور ایفا کنند. باور دارم مردم ما آنچه در امکان و توان آن‌ها بوده است به صحنه آورده‌اند و می‌آورند و این بزرگ‌ترین سرمایۀ کشور است.
ما در ده سال گذشته در «دولت سایه» به این اندیشیده‌ایم و با شبکه‌ای گسترده از نخبگان و استادان حوزه‌های مختلف درباره آن بررسی‌های کارشناسی انجام داده‌ایم. در تمام این ۱۰ سال، فارغ از اینکه دولت مستقر، خود را رقیب ما می‌دانسته یا رفیق ما، نتایج بررسی و حل مسائل را برای تأیید، تصحیح یا تکمیل به دولتمردان ارائه کردیم.
جلیلی گفت: هنر تدبیر یعنی باید فرصت‌های فرهنگی، تاریخی، منطقه‌ای، اقتصادی، علم و فن‌آوری را از قبل شناخته باشیم، اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کرده باشیم و با اشراف لازم بر برنامه، آن را به اجرا درآوریم تا نتیجۀ تحقق برنامه‌ها، بهره‌بردن همه مردم ایران باشد، نه فقط عده‌ای خاص. همچنان که باید آسیب‌ها را که مانع این پیشرفت است شناخته باشیم و اجازه ندهیم مانع این پیشرفت شود.
وی افزود: در لحظه‌ای که نظم دنیا و منطقه غرب آسیا در حال تغییر است، بیش از هر لحظه دیگری به تصمیم‌های نقطه زن نیاز داریم تا پیشرفت کنیم و از سایر کشورها چند دهه عقب نمانیم. تصمیم نقطه‌زن یعنی توجه و تمرکز بر اولویت‌ها. اشراف داشتن بر تصمیم‌ها و تمرکز بر تصمیم‌هایی که ریشه‌های مشکلات را هدف می‌گیرند یا با توجه به فرصت‌های بزرگ جهانی در اطرافمان، کشور را جهشی بزرگ می‌دهند. یعنی مراقبت از دام‌ها و راهزن‌هایی که می‌خواهند دولت را به بیراهه و حاشیه ببرند.
جلیلی تاکید کرد: در عصر فناوری کوانتوم و هوش مصنوعی هم اگر درگیر لفاظی‌ها و سیاست‌بازی‌های بی‌مورد شویم و از توسعه بومی فناوری‌ها غافل شویم، نتیجه‌اش دست چندم بودن خواهد شد. برای پیشرو بودن باید نقشه راه داشت.
داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز ایران در جهان یک کشور ممتاز و در حال حرکت به سوی قله‌های پیشرفت است و تداوم این مسیر جز با کار و تولید و مشارکت عادلانه همه مردم شدنی نیست. به ایران ما اکنون همتراز قدرت‌های بزرگ می‌نگرند و باید به هر نامزدی که می‌خواهد ایران و ایرانی را قدرتمندتر از همیشه ببیند خوشامد گفت و هر رأیی که به صندوق ریخته می‌شود را مبارک دانست.