کد خبر : 622920 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۹ - 01:38
پشت پرده نوسان قیمت ارز گروه اقتصاد: رئیس‌کل بانک مرکزی روز گذشته گفت: «در شرایط فعلی تحریم به دلایل محدودیت‌ها، امکان تک‌نرخی کردن ارز وجود ندارد.» این در حالی است که داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه روز یکشنبه گفته بود: «نرخ ارز ترجیحی با افزایش ۷ برابری از ۴۲۰۰ به ۲۸۵۰۰ تومان رسید و باید کم‌کم تک‌نرخی شود.»

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید: «زمانی ارز می‌تواند تک‌نرخی باشد که تحریم نباشد و درآمدهای ارزی کشور در اختیار سیاست‌گذار ارزی باشد، ولی محدودیت‌ها در زمینه برگشت ارز برای دولت مشکل‌ است.» گفتنی است قیمت دلار در بازار آزاد روز گذشته در کانال 58 هزار تومان بود. قیمت اسکناس دلار در معاملات دیروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران، با افزایش ۱۳۸ تومانی به ۴۵ هزار و ۲۸ تومان رسید. نرخ حواله دلار آمریکا نیز دیروز با افزایش ۱۲۹ تومانی به ۴۲ هزار و ۴۳ تومان رسید. روند کاهشی قیمت ارز و طلا که در هفته گذشته جریان داشت در دو روز گذشته روند افزایشی به خود گرفته است. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید:

محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست تحلیلی «تبیین و ارزیابی سیاست‌های پولی و ارزی» گفت: در شرایط فعلی و در شرایط تحریم به دلیل محدودیت‌ها، امکان تک‌نرخی کردن ارز وجود ندارد. نباید تمرکز مستمر بر استفاده از پول داخلی باشد و اگر دنبال دستیابی به اهداف توسعه‌ای کشور هستیم بایستی به دنبال روش‌های جدید و جایگزین تأمین مالی باشیم تا در این شرایط هم رشد اقتصادی تحقق یابد و هم کنترل تورم عملیاتی شود.

۹۲ درصد تأمین مالی کشور بر عهده نظام بانکی
فرزین نظام تأمین مالی را بانک محور عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار بیش از ۹۲ درصد تأمین مالی کشور بر عهده نظام بانکی است و هشت درصد از شیوه‌های تأمین مالی مانند بازار سرمایه و سرمایه خارجی تأمین می‌شود؛ این مسئله کار را برای بانک مرکزی در جهت کنترل تورم و رشد نقدینگی و برقراری آرامش در اقتصاد سخت کرده است.

ارز چند نرخی، فسادزاست
فرزین افزود: ایجاد انتظارات تورمی منفی و بازار قاچاق، موجب اثرگذاری بر نرخ ارز شده و التهاب آفرینی از طریق نرخ‌گذاری‌های غیررسمی نیز در این شرایط مزید بر علت شده است تا به همراه شوک‌ها و مخاطرات سیاسی، نرخ ارز بعضی اوقات دچار تلاطم شود. ما برای اینکه بتوانیم جریان ورود کالا و خدمت به کشور بدون خدشه ادامه یابد و نیازهای ضروری مردم تأمین شود و بازار، هویت پیش‌بینی پذیر خود را حفظ کند، چاره‌ای جز اجرای سیاست تثبیت نداریم. البته باید تلاش کنیم تا فاصله میان نرخ‌ها به حداقل برسد، چراکه ایجاد فاصله در نرخ‌ها بسترساز رانت است. وی افزود: متأسفانه عده‌ای در کشور که منافع آنها در قبال قاعده‌مندی در سیاست‌گذاری، دچار ضرر و زیان می‌شود کل سیاست‌ها را زیرسؤال می‌برند و تلاش می‌کنند این نظم ناشی از قاعده‌مندی را مخدوش کنند و ما به عنوان بانک مرکزی باید قواعد را جدی بگیریم و روی قواعد بایستیم؛ نظارت‌ها را تقویت کنیم و نظارت‌ها باید در کنار سیاست‌های احتیاطی و سیاست‌های اقتصاد کلان باشد. امیدواریم با حداقل شوک، بتوانیم اقتصاد را کنترل کنیم.

شکاف 25 درصدی قیمت ارز
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید: نگرانی‌ای که بانک مرکزی دارد، این است که اگر نرخ ارز نیمایی را تغییر دهیم، کالاها افزایش قیمت خواهد داشت؛ درحالی‌که من معتقدم همین الآن کالاها با نرخ ارز آزاد که هیچ، بالاتر از نرخ ارز آزاد به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. این‌که بر اساس نرخ دستوری ارز کشور را اداره کنیم، از نظر من در بخش کالاهای اساسی می‌تواند پاسخ‌گو و قابل‌قبول باشد، ولی در بقیه بخش‌ها، افزایش تقاضای واردات باعث می‌شود که رانت ایجاد شود و تقاضا افزایش پیدا کند. در بخش کالاهای اساسی که باقوت و سفره مردم سروکار دارد، نرخ ارز ثابت بانک مرکزی می‌تواند تا حدودی کمک کند، ولی به بقیه کالاها نباید ارز ارزان تعلق گیرد و حداقل کاری که بانک مرکزی می‌کند، این باید باشد که فاصله نرخ ارز آزاد و نرخ ارز مورد تأیید خود را کاهش دهد و این شکافی که امروز بیش از حدود 25 درصد شده را به حداقل 5 درصد برساند.

رانت ارزی در اختیار گروهی خاص
لاهوتی با اشاره به این نکته که کالاهایی که با نرخ نیمایی و ارز 28 هزار 500 تومانی وارد می‌شود، در بازار به قیمت نرخ ارز بازار آزاد به فروش می‌رود، می‌گوید: من با پرداخت ارز 28 هزار و 500 تومان مخالف هستم، چون فکر می‌کنم که فاصله آن با نرخ ارز مورد تأیید بانک مرکزی زیاد است. تجربه و تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که سود ارز دولتی به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و ایجاد رانت می‌کند. بانک مرکزی باید با کاهش فاصله ارز نیما و بازار آزاد، بازار را مدیریت کند. اگر نرخ بازار آزاد ارز و دلار را پایین بیاورد که چه بهتر، ولی اگر قادر به این کار نیست نرخ بازار آزاد را پایین بیاورد، نرخ واقعی را بپذیرد و نرخ نیما را تعدیل کند و این شکاف و فاصله را کم کند. به این ترتیب انگیزه واردات کاهش پیدا می‌کند و کالا با قیمت مناسب عرضه می‌شود. (برگرفته از خبرآنلاین)