کد خبر : 622888 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۸ - 02:19
حسن مرادی، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با ستاره صبح: مجلس یازدهم به سفره مردم بی توجه بود | نمایندگان به اقتصاد، رفع تحریم و معیشت بی‌توجه بودند یک نماینده پیشین مجلس به ستاره صبح گفت: مجلس انقلابی که وعده داده بود معیشت مردم را بهبود ببخشد به سراغ طرح افزایش زاد و ولد، طرح دستگیری و جریمه زنان بد حجاب و دیگر طرح های این چنینی رفت که یکی از آن ها طرح تثبیت ساعت بود. من به عنوان یک استاد انرژی متعجم که چطور می توان مدعی حمایت از رشد و توسعه کشور بود، ولی به مصرف بهینه انرژی توجه نکرد.

ستاره صبح، فائزه صدر: روز گذشته مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری و منتخبان برگزار شد. این مراسم توسط هیئت رئیسه سنی مجلس اداره شد. در این جلسه علاء الدین بروجردی، منتخب مردم لار در اولین اظهار نظر رسمی خود در مقام رئیس سنی مجلس دوازدهم گفت: «وظیفه حتمی مجلس شورای اسلامی و دولت این است که در این شرایط حساس با تخصیص بودجه لازم حمایت خود را از نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی و انتظامی به عمل آورد.»مجلس یازدهم با انواع وعده های معیشتی بر سر کار آمد اما برای بهبود اقتصاد خانواده ایرانی کاری از پیش نبرد. با توجه به نگاه امنیتی مجلس دوازدهم این سؤال پیش می‌آید که در این دوره تکلیف مشکلات معیشتی چه خواهد شد؟ ستاره صبح برای بررسی این موضوع گفت‌وگویی با حسن مرادی، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نماینده پیشین مجلس انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به اتمام دوره مجلس یازدهم، شما چه ارزیابی از عملکرد نمایندگان این دوره دارید؟ کارنامه این مجلس قابل قبول بود یا خیر؟
مجلس یازدهم در ابتدای راه به مجالس قبلی و به ویژه به مجلس دهم تاخت. نمایندگان مجلس یازدهم کار خود را با انتقاد از دولت آقای روحانی شروع کردند. این طیف با صراحت اعلام می‌کردند که مجالس قبلی نتوانسته‌اند وظایف خود را به خوبی انجام دهند و نمایندگان سابق را متهم می‌کردند که انقلابی عمل نکرده‌اند. دولت سیزدهم و مجلس یازدهم، دولت و مجلس پیش از خود را محکوم و عملکرد آنها را زیر سؤال بردند. از این رو انتظار می‌رفت با برنامه عمل کنند و عملکرد بهتری ارائه بدهند ولی اینطور نشد. متأسفانه مجلس یازدهم که با شعار‌ها و وعده های اقتصادی تشکیل شد، نشان داد آن وعده‌ها تبلیغاتی پوپولیستی بوده و در عمل نمایندگان کاری برای اقتصاد و معیشت نکردند. مجلس اصولگرای هفتم کاری کرد که سال‌ها طول می‌کشد تا زیان آن تصمیم را جبران کند. قبل از آن قاعده خوبی داشتیم که سالی 20 درصد به قیمت حامل های انرژی اضافه شود به طوری که رفته رفته نرخ انرژی در کشور با قیمت های منطقه و خلیج فارس برابر شود اما اجرا به شیوه‌ای باشد که بار این افزایش بر دوش مردم سنگینی نکند.
مجلس هفتم با تصویب طرح تثبیت قیمت 9 قلم کالا، جلوی این برنامه علمی و درست را گرفت. از آن زمان چند مجلس تشکیل شده و کار خود را به پایان رسانده اما کشور هنوز از تبعات آن تصمیم غلط متاثر است.
مجلس یازدهم از این دست تصمیمات زیاد داشت. یکی از کارهای این مجلس انقلابی تثبیت ساعت بود! کشور های مهم دنیا، حتی کشوری که ساعت های جهانی با زمان رسمی آن کشور یعنی ساعت گرینویچ تنظیم می‌شود، ساعت را جلو و عقب می‌کشد.
مجلس انقلابی که وعده داده بود معیشت مردم را بهبود ببخشد به سراغ طرح افزایش زاد و ولد، طرح دستگیری و جریمه زنان بد حجاب و دیگر طرح های این چنینی رفت که یکی از آنها طرح تثبیت ساعت بود. من به عنوان یک استاد انرژی متعجم که چطور می‌توان مدعی حمایت از رشد و توسعه کشور بود، ولی به مصرف بهینه انرژی توجه نکرد.
در این دوره روی بسیاری از موضوعاتی که به ضرر کشور و مردم بودند، اسم انقلابی گری گذاشته شد و بدعتی باب شد که خود را مسلمان دو آتشه جلوه دهند و به دیگران برچسب بزنند تا حرفشان به کرسی بنشیند. موضوع مخالفت عده‌ای با تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه از این دست مسائل است.

پیش بینی شما درباره دوازدهمین دوره مجلس چیست؟ آیا می‌توان گفت منتخبین مجلس کم تجربه تر از همتایانشان در دوره پیشین هستند یا خیر؟
امیدوارم مجلس دوازدهم از جنس مجلس یازدهم نباشد. امید است افراد شاخصی که در مجلس دوازدهم هستند بتوانند مربی و پیشرو دیگر نمایندگان باشند به هر حال در این مجموعه هم افرادی با رانت یا با استفاده از روش های نادرستی برای کنار زدن رقبا وارد میدان شده‌اند.
تعارف نداریم مدارک تحصیلی برخی از نمایندگان مجلس، غیر واقعی است یا از نظر علمی وزن ندارد. البته من به ساحت آن دسته از نمایندگان مجلس که مدارک استاندارد و دانشگاهی دارند اهانت نمی‌کنم. این طیف و نمایندگان ادوار مجلس با علم و تجربه‌ای که دارند این دسته از نمایندگان را هدایت کنند.
نمایندگان باید دلسوز کشور و مردم باشند و مجلس را به چشم سنگری برای جنگیدن با نیروهای خارج از آن نبینند. نماینده نیامده که بر ضد مردم و بر خلاف جریان عرف و نظر اکثریت قانون بنویسد. تصمیماتی که گرفته می‌شود باید علمی و کارشناسی شده باشد.

وظیفه مجلس دوازدهم چیست؟ منتخبین این دوره مجلس برای عدم تکرار کارنامه مجلس یازدهم چه انتخابهایی دارند؟
بزرگترین چالش پیش روی مجلس دوازدهم وضعیت معیشتی خانواده‌ها است. نماینده مردمی باید بداند که کارد به استخوان رسیده است. اگر نمایندگان مجلس دوازدهم تنها یک وظیفه داشته باشند، برداشتن تحریم ها، رونق بخشی به اقتصاد و بهبود معیشت مردم است. وظایف بر زمین مانده دولت سیزدهم و وعده های محقق نشده مجلس انقلابی یازدهم در این خصوص هم باری بر دوش نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس است. البته مجلس دوازدهم وظیفه مهم انتخاب وزرای دولت چهاردهم را نیز بر عهده دارد. نمایندگان باید به افرادی رأی اعتماد بدهند که توان انجام اهداف اقتصادی مهم این دوره مجلس را داشته باشند. در سال های گذشته اساتید بزرگواری که نمی‌خواهم از آنها نام ببرم با سوابق درخشان و توانمندی های بالا کنار گذاشته شده‌اند و به سمت افراد کم تجربه‌ای رفته‌اند که تورم بالا، وضعیت ارزی، کاهش ارزش پول ملی و وعده های پوچ و توخالی درباره اشتغال و... محصول حضور آنها در پست های مهم و حساسی مثل وزارت است.