کد خبر : 622781 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۳ - 15:48
حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ستاره صبح: مردم قربانی تحریم هستند، نمادش سقوط بالگرد رئیس‌جمهور است فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ستاره صبح اظهار کرد: صحبت‌های آقای ظریف از دو بعد قابل‌بررسی است آمریکایی‌ها تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده‌اند و مردم ایران بزرگ‌ترین قربانیان این تحریم‌ها هستند. نماد اش را در سقوط بالگرد آمریکایی دیدیم.

گروه سیاسی-پیام فیض: رئیس‌جمهور و هیئت همراه روز یکشنبه 30 اردیبهشت با بالگرد به نقطه مرزی خدا آفرین رفت و در آن جا «سد قیز قلعه سی» که به طور مشترک توسط ایران و جمهوری آذربایجان ساخته شده افتتاح کند. پس از بازگشت بالگردش دچار حادثه شد و رئیس‌جمهور و هفت نفر همراه وی به شهادت رسید. حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس ابعاد پیدا و پنهان این ماجرا را در گفت‌وگو با ستاره صبح بیان کرده که در ادامه می‌خوانید:

ارزیابی شما از حادثه سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان چیست؟
بنده از یک زاویه متفاوت به موضوع نگاه می‌کنم. معتقد هستم تقدم یافتن رقابت برای جانشینی مسئولان بر تلاش برای روشن شدن ماهیت این اتفاق نشان دهنده نوعی بی‌اخلاقی سیاسی است.
تقدم بازی قدرت بر روشن شدن ابعاد حادثه ورزقان یک بی‌اخلاقی سیاسی است. متأسفانه قبل از اینکه مراسم خاک‌سپاری صورت بگیرد گروه‌های قدرت در رسانه‌های مختلف به دنبال جانشینی هستند.
این افراد کسانی هستند که از سیاست چیزی به‌غیراز رسیدن به قدرت نمی‌دانند و غیرازاین نمی‌فهمند و فقط به دنبال رقابت هستند. واقعیتی وجود دارد و ابعاد حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و امیر عبدالهیان و همرهانش باید مشخص شود. زیرا این حادثه ابعاد نامشخص جدی دارد. مسئله اصلی این است که پروتکل‌های امنیتی و حتی هواشناسی رعایت نشده است. من به‌عنوان کسی که در مأموریت‌های مختلف ده‌ها بار سوار بالگرد شده‌ام و در مسافت‌های مختلف و به‌ویژه در مرزها با بالگرد بازدید را تجربه کرده‌ام حساسیت‌های مربوط به پروتکل‌های فنی و امنیتی را می‌دانم. حتی اگر کوچک‌ترین امکان خطری وجود داشته باشد فوراً پرواز به تأخیر می‌افتد. یک‌بار در سفری که به چابهار داشتم هنگام حادثه تروریستی در چابهار دیدیم که وقتی می‌خواستیم به پاسگاه مرزی برویم باوجوداینکه اوضاع هوا به‌ظاهر بد نبود ولی بازهم اعلام شد پروتکل لازم تأمین نمی‌شود و مجبور شدیم با خودرو مسیر را طی کنیم.
یک مورد در اوج زمستان در سفر به آذربایجان غربی بود که بالگرد اول را که من سوار بودم رفت ولی بالگرد دوم را شخص من اجازه ندادم و اعلام کردم مخالف برخاستنش هستم. ما آن سفر دو بالگردی با یک بالگرد رفتیم و برخی از مسئولان عملاً از سفر باز ماندند. می‌خواهم بگویم حساسیت‌ها بالا است به‌ویژه برای رئیس‌جمهور که دومین پروتکل امنیتی در کشور مربوط به او است ولی می‌بینیم این سفر در این شرایط پر ابهام در این فضای جوی صورت می‌گیرد و برخی از مسئولین به جای پاسخ دادن به سؤالات موضع گیریهایی تحکم آمیز دارند. رئیس‌جمهور یعنی کسی که منتخب جمهور یعنی منتخب تمام مردم است. این حادثه امنیتی سؤالاتی را در دل همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند ایجاد کرده است. البته آسیب‌هایی را برای منافع ملی کشور نیز به دنبال دارد این موضوع باید روشن شود.
موضوع بعدی به مسائل آینده مربوط است دو راه وجود دارد یا باید با توجه به مشکلات و نارضایتی‌هایی که در موضوعات اجرایی و تقنینی هست که ما نمونه‌اش را در انتخابات مجلس دیدیم نظام باید به دنبال این باشد که مشروعیت افزایی و مقبولیت افزایی انجام دهد. باید اجازه انتخابات آزاد و باز را بدهد تا همگان بیایند و در این انتخابات حضور پیدا کنند. حتی در این فاصله کم معلوم نیست که اگر چنین انتخابات آزادی شکل بگیرد چند درصد جمعیت را جذب می‌کند ولی بااین‌وجود بهتر است از راه دوم استفاده شود. عمدتاً کسانی سعی می‌کنند به‌عنوان نامزد مطرح شوند که مسئولیت نابسامانی‌های فعلی بر عهده آن‌ها است کسانی که نه‌تنها از فرصت‌های لازم برای اصلاح امور مملکت استفاده نکردند بلکه بسیاری از فرصت‌ها را ازدست‌داده‌اند.

اگر اطلاع‌رسانی درباره حادثه دقیق نباشد چه آسیبی به منافع ملی می‌زند؟
باید اطلاع‌رسانی کاملی صورت بگیرد در آخرین حوزه حفاظت فنی و امنیتی اتفاقی افتاده است طبیعتاً این موضوع دل هر ایرانی را می‌لرزاند که در طول روز در آسمان و آب‌ها و جاده‌های این کشور سفر می‌کند و توجهی جدی به ایمنی مردم نشده است این‌ها سؤالاتی جدی است که وجود دارد و من برخلاف مسئولان معتقد هستم هنوز ابعاد حادثه سقوط بالگرد روشن نشده است و جامعه پاسخ لازم را نگرفته است.

نظر شما درباره صحبت‌های ظریف که گفته بود مقصر این حادثه تحریم‌های آمریکا است، چیست؟
صحبت‌های آقای ظریف از دو بعد قابل‌بررسی است آمریکایی‌ها تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده‌اند و مردم ایران بزرگ‌ترین قربانیان این تحریم‌ها هستند. نماد اش را در سقوط بالگرد آمریکایی دیدیم.
آمریکایی‌ها تحریم‌های خود را به رغم غیر انسانی بودن ادامه می‌دهند بحث دیگر این است که دولت مدعی بود که پیشرفت‌ها به رغم تحریم‌ها ادامه پیدا کرده و کشور از تحریم گذر کرده است. وقتی این موضوع وجود دارد یعنی باید انتظار بیشتری داشت و نباید آمریکا را از جنایاتی که مردم ایران قربانی آن می‌شوند مبرا دانست. ولی در عین حال کسانی که مدعی این همه ابداعات و اختراعات شده‌اند بلوف‌هایی سیاسی بوده و در شرایط حساس این ادعاها مورد ازمایش قرار می‌گیرد. متأسفانه برخی از سیاستمداران و مدیرانی را بر سر کار داریم که کمتر بلوف‌هایشان مورد آزمون قرار می‌گیرد و وقتی امتحان می‌شود می‌بینیم در موارد زیادی نتیجه عکس می‌گیرد ولی آن‌ها کماکان مشغول بلوف زدن هستند.