کد خبر : 622780 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۳ - 11:05
بهروز بیگ امیری، کارشناس ژئوپولتیک؛ تشکیل دولت فلسطینی کلید خورد نگارنده در تحلیل های خود به این نکته اذعان داشت که تنش در اراضی اشغالی این سرزمین را به سمت دو کشوری پیش خواهد برد. امروز آن تحلیل که با خوش بینی آمیخته بود، به طور عملی در عرصه بین الملل اجرا می شود.

پس از حمله حماس به اسرائیل و حملات گسترده‌ای که از طرف ارتش اسرائیل به دنبال داشت، نوار غزه به خاک و خون کشیده شد و از مناطق فلسطینی نشین جز آوار و خاکستر چیزی باقی نماند. اگر چه این جنگ خونین به کشته شدن هزاران فلسطینی انجامید ولی توجه جهان به این نقطه از خاورمیانه جلب شد. دنیا به روشنی اسرائیل را در حال نسل کشی، اشغال، تجاوز و شهرک‌ سازی دید.

فلسطینیان تا پیش از این تنها عضو ناظر در سازمان ملل بودند.اما پذیرش این کشور برای عضویت کامل در سازمان ملل باید توسط شورای امنیت و دو سوم مجمع عمومی تأیید و نهایی می‌شد، ولی فضای سیاسی بین‌الملل آماده پذیرش فلسطین نبود.

جنگ غزه و تصاویری که از این جنگ به جهان مخابره می‌شد موجب خشم افکار عمومی شد و فشار مردم جهان را بر دولتمردان خود بیشتر کرد. در نهایت مجمع عمومی سازمان ملل متحد 21 اردیبهشت امسال با تصویب قطع‌نامه‌ ای از شورای امنیت خواست تا درخواست تشکیل کشور مستقل فلسطینی را بازنگری کند و فلسطین را به عنوان صد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل متحد به رسمیت بشناسد.

جنایات اسرائیل در غزه اراده جهانی را بر آن داشت تا از استقلال مردم مظلوم فلسطین دفاع کند. به این ترتیب از میان 193 عضو سازمان ملل 143 کشور به این قطع‌نامه رأی مثبت دادند و فلسطین به عنوان کشوری واجد شرایط عضویت کامل به رسمیت شناخته شد.

امروز دیپلمات‌ های فلسطینی حق اظهار نظر دارند و پیشنهادها و اصلاحات خود را در تصمیمات عمومی ارائه خواهند داد. می‌ توانند برای دستور کار موقت جلسات عادی یا فوق ‌العاده مواردی ارائه دهند و نمایندگانشان در مجمع عمومی و کمیته‌ های اصلی انتخاب شوند. عضویت کامل فلسطینی ‌ها در سازمان ملل امتیازاتی دارد که می‌تواند در فضای بین‌الملل از فشار لابی های اسرائیلی علیه فلسطین بکاهد.

سیاستمداران بخاطر محقق شدن خواسته های خود جنگ‌ها را به راه می‌اندازند ولی این جنگ‌ها لزوما به نفع آنها به پایان نمی‌رسد. دولتمردان اسرائیلی نشان دادند که برای آنها فرقی ندارد چه تعداد بی گناه کشته شوند چون محقق شدن اهدافشان مهم‌تر از خون انسان های بیگناه است، این نیات شوم پاسخ مناسب خود را خواهد گرفت.

هیتلر جنگ های خونینی به راه انداخت اما به هدف اش که ابرقدرت شدن آلمان نازی بود نرسید بلکه آلمان نزدیک به نیم قرن در جهان منزوی شد. اسرائیل نیز هزینه تصمیمات دولتمردانش را با انزوای بین‌المللی پس خواهد داد.

امروز ایرلند، اسپانیا و اسلوونی و نروژ فلسطین را به رسمیت شناختند و در آینده نزدیک دیگر کشور های جهان با به رسمیت شناختن فلسطین مراودات خود با این مردم مظلوم را به صورت رسمی آغاز خواهند کرد که به معنی پشت کردن به اسرائیل است.

اگر چه این اقدامات به روزنه‌ای برای خروج فلسطین از بنبست می‌ماند اما زمینه‌ای برای شنیده شدن مطالبات مردم مظلوم این کشور را فراهم می‌آورد. در چنین شرایطی هر حرکتی مبنی بر جنگ افروزی، اعمال خشونت و تجاوز اسرائیل به مناطق فلسطینی هزینه بالایی برای اشغالگران خواهد داشت.