کد خبر : 622701 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۳۰ - 10:22
واکنش ها به تعطیلی شنبه ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت با مصوبه کمیسیون اجتماعی مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها موافقت کردند.

مجلس این مصوبه را با 136 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع تصویب کرد. اگر شورای نگهبان آن را تأیید کند به قانون تبدیل خواهد شد و خوشحالی مردم به‌ویژه فعالان اقتصادی را در پی خواهد داشت. پیر هادی عضو هیئت‌رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه اتخاذ رویکردی که تعطیلات آخر هفته ایران را با اغلب کشورهای دنیا هماهنگ کند، اقدامی ضروری است، گفت: آنچه بر این ضرورت می‌افزاید افزایش هماهنگی و کاستن فاصله زمانی در مراودات منطقه‌ای و تعامل با کشورهای مسلمان حوزه خلیج‌فارس است. وی بابیان اینکه ۳۶ تشکل اقتصادی برنامه‌های جداگانه به رئیس مجلس خواستار تعطیلی «شنبه» به‌جای «پنج‌شنبه» شده‌اند گفت: جایگزین کردن تعطیلی شنبه بجای پنج‌شنبه یک تصمیم اصلاحی و امیدبخش برای جامعه است.

استفتاء از مراجع تقلید
نماینده مردم تهران گفت: برای روشن شدن ادعای مخالفان تعطیلی شنبه‌ها از دفاتر آیات ناصر مکارم شیرازی، نوری همدانی به‌صورت شفاهی و تلفنی و از دفتر آیت‌الله علوی گرگانی به‌صورت کتبی در خصوص تشبه تعطیلی شنبه با یهودیت استفتا کرده‌ایم، فحوی مشترک پاسخ کتبی و شفاهی دفاتر مراجع تقلید بر این نکات تأکید داشت که اصلاح روندها بر اساس سبب انتفاع جامعه اسلامی و مسلمین بلامانع است در خصوص جابه‌جایی تعطیلات چون جز مباحث حکومتی و حاکمیتی محسوب می‌شود، تشخیص حاکم شرع متبع است. دفاتر سه مرجع بزرگوار تأکید داشتند: «صرف تعطیلی شنبه تشبه با یهودیت محسوب نمی‌شود.»

استفتاء از دفتر رهبری
محسن پیر هادی، نماینده تهران گفت: استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری و استفتای کتبی از دفتر امام نیز در پاسخ به این سؤال حرمت و اشکالی برای تعطیلی شنبه نفرمودند.
متأسفانه برخی صداها به‌غلط، صدای حاکمیت تلقی می‌شود، تولید دوقطبی اقتصاد و ایدئولوژی اگر خواست برخی مخالفان طرح هم نباشد، اما خروجی آن‌ها نه‌تنها به مصلحت کشور نیست بلکه منجر به یاس اجتماعی از اصلاح رویکردها می‌شود.

حمایت ۳۶ تشکل اقتصادی
از تعطیلی شنبه
۳۶ تشکل اقتصادی و چندین اتاق بازرگانی، اتحادیه، انجمن و سندیکا در نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس مجلس خواستار تعطیلی «شنبه» به‌جای «پنج‌شنبه» شدند.

نگاه سلیقه‌ای
شبهه افکنی و نگاه سلیقه‌ای مردم را از حقوق اساسی‌ محروم می‌کند، ادامه داد: ایران با تجارت ۱۱۳ میلیارد دلاری بین‌المللی جزو کشورهایی است که تعامل با دنیا دارد. متأسفانه بعضی‌ها بدون در نظر گرفتن آمار، ایراد می‌گیرند تعاملی با کشورهای دنیا نداریم و تعطیل نبودن شنبه اهمیتی ندارد. اولویت اول کشور در شرایط فعلی، اقتصاد است و باید توجه کنیم که حل مسائل بزرگ، تصمیمات بزرگ می‌طلبد.

خود تحریمی
عضو هیئت‌رئیسه مجلس با اعتقاد به اینکه آزمون‌وخطا در سیاست‌گذاری‌ها و چشم‌بستن بر الگوهای تثبت شده و کارآمد منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر از اینکه منجر به توسعه عدالت و رفع نواقص شود، به ابهام و سردرگمی جامعه می‌انجامد، ادامه داد: تصمیم‌گیری در جایگزین کردن تعطیلی شنبه بجای پنج‌شنبه یک تصمیم اصلاحی و امیدبخش برای جامعه است، برای تعامل نامناسب ما را دچار خود تحریمی کرده است.

کشورهای مسلمان حاشیه خلیج‌فارس ۱۵ سال پیش شنبه را تعطیل کردند
ایران و جیبوتی تنها کشوهایی هستند که تعطیلات آخر هفته‌شان یک‌روزه است، شمار تعطیلات اغلب کشورهای جهان‌بین ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز است؛ در ایران، اما با احتساب ۲۷ روز تعطیلی رسمی -اعم از تعطیلات ملی، شمسی و قمری- و ۵۲ روز تعطیلی جمعه‌ها شمار روزهای تعطیلی به ۷۹ روز می‌رسد، اگر تعطیلات آخر هفته به ۲ روز افزایش یابد، شمار کل تعطیلات در ایران ۱۲۵ روز خواهد شد.

آیت‌الله جوادی آملی: تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد
دفتر آیت‌الله جوادی آملی در پاسخ به یک استفتا در خصوص تعطیلی روز شنبه بیان کرد: «ازآنجاکه تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و دادوستدهای اقتصاد جهانی است و مؤثر در حل برخی از مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه، علاوه بر روز جمعه، مانعی ندارد.»

امام‌جمعه موقت تهران: به مؤمنان برخورد
محمدجواد حاج ‌علی‌اکبری امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها گفت: اجازه بدهید از مجلس بابت تعطیلی روز شنبه‌ها گلایه کنیم به جامعه مؤمنین برخورد؛ شاید دلایل خود را داشته باشند اما شورای نگهبان فرصت دارد آن را حل‌وفصل کند.

انتقاد آیت‌الله سبحانی:
آیا صلاح است روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود
آیت‌الله جعفر سبحانی در پیامی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تعطیلی روز شنبه گفت: مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، شنا برخلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند. در این پیام آمده است: تعطیلی روز شنبه که در مجلس به تصویب رسید ازلحاظ داخلی و خارجی قابل‌ملاحظه است. ازلحاظ خارجی: در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل‌کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود.

واکنش کیهان
مدیرمسئول روزنامه کیهان در یادداشتی نوشت: این مصوبه «مغایر احکام اسلامی» است. اظهارات رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس که گفته بود «از دفاتر ۳ مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب درباره تعطیلی شنبه‌ها استفتاء کرده‌ایم و هر سه مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند» نوشت: منظور از به میان کشیدن نظر مراجع خلاف واقع بود، تحت تأثیر قرار دادن نظر شورای نگهبان بوده است. «صرف‌نظر از غیرواقعی بودن نسبت‌های یادشده به بیت رهبر معظم انقلاب و برخی از مراجع محترم، این پرسش در میان است که آیا اقدامات مورداشاره حکایت از آن ندارد که دست‌اندرکاران اصلی مصوبه یادشده نیز از مغایرت آن با احکام اسلامی و قانون اساسی باخبرند. روزنامه کیهان در شماره روز پنج‌شنبه خود مصوبه مجلس درباره تعطیلی مدارس نوشت این مصوبه اهانت به‌نظام جمهوری اسلامی است. شریعتمداری نوشت: آیا باید روزها را تعطیل کنیم و شب‌ها کارکنیم تا از همسویی با کشورهای غربی و همراهی با یهودیان عقب نمانیم؟ در مقابل، مدیرمسئول روزنامه ستاره صبح روز گذشته در سرمقاله این روزنامه این مصوبه را به نفع اقتصاد، تجارت مردم و فعالان بخش اقتصادی دانست و پیش بینی کرد این مصوبه احتمالا به سرنوشت لوایح FATF دچار خواهد شد.