کد خبر : 612725 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۲۴ - 01:47
توسط کمونیست‌های چین صورت گرفت: تخریب مساجد در ایالات سین کیانگ مسلمانان چینی هم‌مذهب مردم فلسطین هستند آن‌ها مناسک مذهبی انجام دهند، مسئله‌ای که از سوی حزب کمونیست و ضد مذهب چین تحمل‌پذیر نیست.

سازمان عفو بین‌الملل در توصیف وضعیت مسلمانان چین نوشت: «تصور کنید در سفری کاری یا به‌قصد تحصیل به خارج از کشور می‌روید و یا روی تلفنتان اپلیکیشن واتسآپ نصب‌شده و به همین جرم به همراه خانواده سر از اردوگاه‌های کار اجباری درمی‌آورید!»
زمانی که مسعود اوزیل فوتبالیست سرشناس، رفتار حزب کمونیست چین با مسلمانان را جنایت جنگی خواند، دولت چین این اظهارات را مصداق فیک‌نیوز معرفی نمود. در ایران برخی رسانه‌های اصولگرا مسلمانان چین، را افراطی خوانند. اویغورها یک جامعه مسلمان در شمال غربی چین و بیشتر ساکن استان سین کیانگ هستند. بر اساس آمارهای سازمان ملل حداقل ۲۰ میلیون مسلمان در چین زندگی می‌کنند. سازمان عفو بین‌الملل تخمین زده که «حدود یک‌میلیون مسلمان چینی در اردوگاه‌های کار اجباری» زندانی هستند. بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری، زندانیان در این اردوگاه‌ها با انواع شکنجه روبه‌رو هستند و حق ندارند داخل کمپ‌ها به زبانی غیر از زبان چینی ماندارین صحبت کنند. آن‌ها باید در دوره‌های موسم به بازپروری حضور یابند که در آن از «خشونت‌های دین اسلام و لطف و مهربانی شی جی پینگ رئیس‌جمهور خودکامه دولت چین»، گفته می‌شود.. زندانیان اغلب ۹ تا ۱۸ ماه در کمپ‌ها نگهداری می‌شوند و پس از آزادی نیز تحت مراقبت شبانه‌روزی قرار دارند، در مواردی حتی مأموران حزب کمونیست شب در خانه آن‌ها می‌مانند تا رفتار آن‌ها را زیر نظر داشته باشند. آزادشدگان مجبور هستند اغلب در مشاغل سخت و با حداقل حقوق مشغول به کار شوند.
آن‌هایی که روانه کمپ‌ها می‌شوند، اغلب جزء خوش‌شانس‌ها طبقه‌بندی می‌شوند، افرادی که با برچسب افراطی، نشانه‌گذاری شده‌اند به زندان‌های طویل‌المدت (۱۵_۲۰ سال) محکوم‌شده‌اند.

ممنوعیت ریش گذاشتن و روزه گرفتن!
سال ۲۰۱۷، دولت محلی سین کیانگ قانون ضد افراط‌گرایی را تصویب کرد. بر اساس این قانون، مسلمانان حق داشتن محاسن بلند را ندارند، تظاهر به روزه بودن نیز ممنوع است! و مسلمانان باید مخفیانه روزه‌بگیرند! همچنین شرکت در نماز جمعه نیز می‌تواند تبعات سختی برای فرد داشته باشد و باعث اخراج شخص از محل کار شود.

تخریب ۱۶ هزار مسجد
مؤسسه سیاست‌گذاری‌های استراتژیک استرالیا (ASPI) گزارشی تفصیلی منتشر کرد که بر ادعای سازمان‌های حقوق بشری مسلمانان در سین کیانگ صحه می‌گذارد، در این گزارش با عنوان: «گزارش تفصیلی تخریب سیستماتیک مراکز مذهبی مسلمانان» بر اساس تحقیق میدانی و هزاران تصویر ماهواره‌ای، تأییدشده است که حزب کمونیست چین، حداقل ۱۶ هزار مسجد را تخریب و یا به آن‌ها آسیب وارد کرده است.
در گزارش مذکور آمده است: «تخمین زده می‌شود که از سال ۲۰۱۷ تاکنون از هر سه مسجد در سین‌کیانگ، یک مسجد، تخریب‌شده است. "این معادل حدود ۱۶۰۰۰ مسجد در سین کیانگ است (۶۵ ٪ از کل مساجد) که به دلیل سیاست‌های دولت ویران یا آسیب‌دیده‌اند، بیش از نیمی از مساجد - حدود ۸۵۰۰ - به‌طور کامل ویران‌شده‌اند "گزارش‌شده است که جدی‌ترین موارد تخریب مساجد در مناطق خارج از مرکز شهر ارومچی، پایتخت سین کیانگ و کاشغر رخ‌داده است. در ادامه این گزارش آمده است: «با توجه به سیاست‌های دولت از سال ۲۰۱۷، ما تخمین می‌زنیم که تعداد مساجد در سین‌کیانگ در حال حاضر به پایین‌ترین سطح خود از زمان انقلاب فرهنگی، زمانی که بیش از ۲۶۵۰۰ مسجد تخریب‌شده‌اند، رسیده است.» تخریب‌ها تنها به مساجد محدود نمانده و مراکز زیارتی و قبرستان‌های مسلمانان را نیز شامل می‌شود. در این گزارش همچنین اشاره‌شده است متولیان آن دسته از مساجدی که تخریب نشده‌اند، ناچار شده‌اند، گنبدها و گلدسته‌ها را تخریب کنند تا از بیرون شکل مسجد و مرکز مذهبی معلوم نباشد. بر اساس گزارشات بیش از ۲۰۰۰ امام مساجد راهی اردوگاه‌های کار اجباری شده‌اند. (آفتاب نیوز)