کد خبر : 612720 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۲۴ - 13:19
نوشتاری از ظفر زاده – نماینده پیشین مجلس و کنشگر سیاسی؛ حماسه به روایت وزیر کشور سردار احمد وحیدی وزیر کشور، انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم را حماسه نامید، به‌زعم او نظام با این انتخابات به اهداف خود دست‌یافته است. این صحبت مورد نقد صاحب‌نظران سیاسی و اجتماعی و رسانه‌ای قرار گرفت و حاشیه‌های زیاد بر آن گفتند و نوشتند.

به عقیده نویسنده ادبیاتی که بعضاً نظامیان به کار می‌برند، در گفتمان و آموزه‌های نظامی معمول و مرسوم است، اما گویا وزیر کشور هنوز باور ندارد که ذات و ماهیت وزارت کشور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و انتظامی است. این وزارت با قانون و نهادهای مدنی، احزاب و تشکل‌ها و مسائل اجتماعی و سیاسی سروکار دارد. انتظار از وزارت کشور برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی در چهارچوب قانون و رعایت بی‌طرفی و امانت‌داری آراء مردم و اعلام آرای واقعی و باطله است. این اقدامات جزو وظایف وزارت کشور است. پرسش این است که چرا سردار در حوزه اجتماعی و سیاسی مثل حجاب بعضا از ادبیات نظامی استفاده می‌کنند و مشارکت زیر 10 درصدی را حماسه می‌خوانند؟ انگار مفهوم حماسه، مشارکت حداکثری و حداقلی برای او مشخص نیست یا باور ندارد. در پایتخت که سطح سواد بالاست چرا کمتر از 8 درصد مردم به‌پای صندوق رفته‌اند. آقای وزیر در ادبیات سیاسی این ضایعه است نه حماسه!

اگر مرحله دوم انتخابات را حماسه بنامیم، انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد سال 76 که بیش از 80 درصد افراد واجد شرایط رأی در آن شرکت کردند و همچنین انتخابات 29 اردیبهشت سال 96 که 73 درصد شرکت کردند و انتخابات ریاست جمهوری ترکیه (26 اردیبهشت سال 1402) که میزان مشارکت در آن 89 درصد بود را چه عنوانی می‌توان داد؟ اگر مشارکت کمتر از 10 درصد حماسه است میزان مشارکت در این سه انتخابات چه عنوانی دارد؟

آقای وزیر این‌ سه انتخابات حماسه هستند نه مشارکت زیر 50 درصدی یا مشارکت 41 درصدی و 8 درصدی.