کد خبر : 612718 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۲۴ - 01:38
چراغ سبز کمال خرازی به مذاکره با آمریکا کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی روز گذشته در سومین نشست گفت‌وگوهای ایرانی - عربی برای همکاری و تعامل که از سوی شورای راهبردی روابط خارجی در هتل آزادی تهران در حال برگزاری است، طی سخنانی گفت: ما امروز گرفتار جنگ غزه هستیم و همه باید تلاش کنند این جنگ متوقف شود که متاسفانه با حمایت آمریکا و اروپا همچنان ادامه دارد.

اسرائیلی‌ها مذاکره پذیر نیستند
خرازی ادامه داد: اسرائیلی‌ها مذاکره پذیر نیستند و اگر تن به مذاکره بدهند و به توافق برسند آن را در عمل منحرف می‌کنند چنانکه دیدیم چه بر سر توافق اسلو آمد و با حمایت آمریکا و اروپا توافقات انجام شده را به سمت انحراف می‌برند.

استقبال از قوی بودن کشورهای منطقه
خرازی گفت: باید قوی باشیم و اگر بدون پشتیبانی بیگانگان و براساس اتکا به منابع خودمان و به صورت مستقل، قوی باشیم می‌توانیم در برابر تجاوزات واکنش لازم را نشان دهیم. از قوی بودن همه کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم. برخی فکر می‌کنند اگر کشورهای منطقه قدرت زیادی پیدا کنند موجب نگرانی است در حالی که برعکس است. زمانی این منطقه صلح و صفا می‌بیند که همه کشورها قوی باشند.

رقابت هسته‌ای در منطقه
وی گفت: یکی از مسائل این منطقه، مسئله هسته‌ای است. اسرائیل دارای سلاح‌های هسته‌ای است که متأسفانه با کمک اروپایی‌ها و آمریکا آن را به دست آورده است. از 1974 در رژیم گذشته خواهان منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای بودیم و هنوز هم هستیم و هر سال در مجمع عمومی سازمان ملل ما و مصر از این ایده دفاع می‌کنیم. راه‌حل این است که اسرائیل که تنها دارنده سلاح هسته‌ای است خلع سلاح شود اگر نشود، منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای محقق نخواهد شد و رقابت هسته‌ای در این منطقه تشدید خواهد شد. اگر اسرائیل ایران را تهدید کند ما ممکن است در دکترین هسته‌آی خود تجدیدنظر کنیم.

بازگشت به برجام
وی با اشاره به واکنش آمریکا به اظهاراتش گفت: ما که دارای سلاح هسته‌ای نیستیم و فتوای رهبری در این خصوص هست. ولی اگر دشمن شما را تهدید کند باید چه کار کنیم؟ و ناچار می‌شوید در دکترین خود تغییر ایجاد کنید. آمریکایی‌ها گفتند دیپلماسی بهترین راه است، ما هم آماده‌ایم.
خرازی خطاب به آمریکایی‌ها بیان کرد: شما بودید که از برجام خارج شدید و شما هم امروز آمادگی ندارید به میز مذاکره برگردید برای چه می‌گویید دیپلماسی بهترین راه است؟ آمادگی داریم مذاکره کنیم. به برجام برگردید و آن فرصتی خواهد بود که در مورد مسئله خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای هم صحبت کنیم.