کد خبر : 612715 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۲۳ - 03:51
محمد علیخانی، عضو شورای پنجم تهران در گفت و گو با ستاره صبح: به بهانه تحریم پنهان کاری نکنید، خرید اتوبوس امنیتی نیست علیخانی گفت: تحریم چیز جدیدی نیست، اتفاقاً تحریم در این سال‌های سبک‌تر از تحریم در دوره‌ شورای پنجم است که ما کار می‌کردیم. وانگهی مگر شما همان‌هایی نیستید که می‌گفتید تحریم تاثیری ندارد و فقط 20 درصد نقش دارد؟! چه شده که امروز قرارداد خرید اتوبوستان هم به آن تحریمی که هیچ چیزی نبود گره خورده و امنیتی شده است!

شهرداری، دولت، مجلس و نهادها یک دست شده‌اند. همه از یک جناح هستند. نمی‌توان از این گروه انتظار شفافیت داشت. بسیار طبیعی است وقتی که می‌بینیم آن‌ها خطاهای هم را پوشش می‌دهند و در تخلفات صدا از کسی بلند نمی‌شود.

درحالی که اگر شهرداری با جریان حاکم هم سو نبود برای چیزهای کوچکتر و ناچیزتر از قرارداد کلان خرید اتوبوس از چین هم بلوا به راه می‌افتاد همانطور که در دولت قبل و در زمان شورای پنجم در مورد خرید چند عدد تبلت دیدیم که جریان‌های سیاسی، روزنامه‌ها و تریبون‌های اصولگرا چه موجی به راه انداختند.

گفته شد کجایید؟ بیایید و ببینید شورای شهر تبلت خریده است! درحالی که تبلت برای اشخاص خریداری نشده بود و استفاده شخصی هم نبود. دوران همه گیری کرونا بود و نیازی حس شده بود و شورا تصمیم گرفت برای کمک به روند هوشمند سازی این خرید را داشته باشد.

ماجرای خرید تبلت در شورای پنجم، مسئله‌ای جزئی و کوچک بود و هزینه‌ای آنچنانی نداشت. نگارنده به یاد دارد که هر تبلت به قیمت 3 میلیون تومان خریداری شده بود. همان زمان برخی از اعضا شورا اعلام کردند تبلت دارند و تحویل نگرفتند ولی برای آن موجی به راه انداختند و مردم را بر علیه تیمی که با هدف خدمت آمده بود و در هر امری شفافیت داشت تحریک می‌کردند.

البته اصولگرایان تندرو دستاویزی از شورای پنجم نداشتند که اگر چیزی در دست داشتند حتماً رو می‌کردند. فشار و هجمه زیادی از طرف این گروه روی شورای پنجم و شهردار بود تا جایی که در پاره‌ای موارد به شکل کارشکنی عمل می‌کرد و مانع از پیشبرد کارمردم می‌شد.

امروز با مواردی روبه‌رو هستیم که در ردیف خرید تبلت 3 میلیونی نیست. یک میلیارد و 670 میلیون یورو قرارداد غیر شفاف و مبهم موضوعی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد! آقایان به جای رفع ابهام و پاسخ‌گویی به مردم تهدید می‌کنند که با افشا کنندگان برخورد می‌شود.

متأسفانه در مرام این طیف کارشکنی و تخریب شورا و شهردار پیشین، رفتاری است به مصلحتشان و در مقابل، مطالبه شفافیت از آنها، اقدامی امنیتی است و به سرعت به منتقدین برچسب امنیتی می‌زنند تا بتوانند پرونده‌ بسازند و با آن‌ها برخورد کنند و صدای مخالف خاموش شود تا این گروه در فضایی غیر شفاف آن کاری که می‌خواهند پیش ببرند.

وقتی گفته می‌شد پروژه یکدست سازی به ضرر منافع مردم است منظور همین بود. تکثر؛ رشد، توسعه و پیشرفت می‌آورد. دست به دست هم داده‌اند و خاموش کردن صدای رسانه‌ها و منتقدین را موفقیت می‌دانند درحالیکه بابک زنجانی‌ها در فضای مطلوب آقایان رشد می‌کنند، پایان راه و نتیجه این قراردادهای به قول آقایان امنیتی مشخص است. دنیا به طرف شفاف سازی می‌رود ولی تندروها شفافیت را بر نمی‌تابند. مگر می‌شود قرارداد خرید اتوبوس امنیتی باشد؟! این رفتارها غیر عادی است و شائبه ایجاد می‌کند.

خرید به این بزرگی نزدیک به دومیلیارد یورو مجوز هیئت دولت را می‌خواهد این کار از نظر قانون در اختیار شهرداری نیست. شورای شهر باید در جریان باشد و نظارت کند ولی در نهایت مجوز باید از نهاد های بالا دستی صادر شود. زیر سایه یکدستی و خالص سازی است که چنین شده است.

جای تعجب دارد که سازمان بازرسی ورود نمی‌کند و وزارت کشور پاسخی مطابق قانون نمی‌دهد. وزیر کشور در مصاحبه‌ای بدون اطلاع از جزئیات می‌گوید: "کار خوبی است و خیلی کار خوبی کرده‌اند." درحالیکه به نقل قول از کارشناسان وزارت کشور می‌گویم که بسیاری این موضوع را قبول ندارند و بر این کار ایراد وارد می‌کنند. مقام مافوق بدون شنیدن نظر کارشناسان زیر مجموعه‌اش اعلام می‌کند این کار کار خوبی است!

در کل ورود 2500 اتوبوس برقی به تهران کار خوبی است ولی به چه قیمتی و با چه هزینه‌ای و با کدام سرمایه؟! آیا با صرف همین هزینه نمی‌شد کار های بهتری انجام داد یا خرید اتوبوس بیشتری داشت؟

کسانی که در زمینه حمل‌ونقل کار می‌کنند به این مسائل آگاه هستند و نمی‌توان سرشان کلاه گذاشت. بر عکس دوره ما پول بیشتری دست این گروه است و نظارت بر آن‌ها کم و سهل است. راحت اتهام می‌زنند و کسی نمی‌تواند چیزی به آن‌ها بگوید.

ما هم در آن موقعیت و مسئولیت کار کرده‌ایم، قراردادها در شهرداری حول موضوع سیستم حمل‌ونقل و جمع آوری زباله و فضای سبز و... است. کجای این کار‌ها امنیتی است؟! به بهانه تحریم سیاه بازی راه نیندازید!

تحریم چیز جدیدی نیست، اتفاقاً تحریم در این سال‌های سبک‌تر از تحریم در دوره‌ شورای پنجم است که ما کار می‌کردیم. وانگهی مگر شما همان‌هایی نیستید که می‌گفتید تحریم تأثیری ندارد و فقط 20 درصد نقش دارد؟! چه شده که امروز قرارداد خرید اتوبوستان هم به آن تحریمی که هیچ چیزی نبود گره خورده و امنیتی شده است!

اگر تحریم‌ها اثری نداشت چرا به بهانه تحریم پنهان کاری می‌کنید؟! آقای زاکانی مقابل دوربین گفت 20 درصد از مشکلات مربوط به تحریم و 80 درصد اش مربوط به بی عرضگی است. از آقای زاکانی سؤال می‌کنم از آن روز تا امروز چه اتفاقی در شهرداری تهران افتاده است؟ چرا در دوره کاری شما به یکباره اثر تحریم‌ها اضافه شد و درصد بی عرضگی و تأثیر تحریم معکوس شده است؟!