کد خبر : 612708 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۲۳ - 03:33
مرکز آمار تورم اقلام خوراکی اسفند 1402 را منتشر کرد گوشت با 130 درصد در قله تورم مرکز آمار اعلام کرد در اسفند بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با 80.7 درصد مربوط به گروه «پرورش گاو و گوساله سنتی» بوده و گروه «پرورش گوسفند و بره سنتی» نیز با 130.5 درصد بیش‌ترین تورم سالانه را در بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» ثبت کرده است.

اسفندماه 1402، شاخص قیمت تولیدکننده بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» نسبت به ماه مشابه سال قبل، تورم نقطه به نقطه، 41.9درصد افزایش داشت. این رقم در مقایسه با ماه قبل که 48.2 درصد ثبت‌شده بود، 6.3 واحد درصد کاهش داشته است. در این ماه شاخص دوازده‌ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل، تورم سالانه، با رشد 38.1 درصد مواجه بوده است.

گوشت گاو بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه
بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه در اسفند 1402 مربوط با 80.7 درصد مربوط به گروه «پرورش گاو و گوساله سنتی» و کمترین تورم نقطه به نقطه با 6.0 درصد مربوط به گروه «سبزی‌ها و حبوبات» است ؛همچنین در این ماه گروه «غلات» تورم 6- درصد داشته است.

گوشت گوسفند، بیش‌ترین تورم سالانه
درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» در دوازده منتهی به اسفند 1402 نسبت به دوره مشابه سال قبل38.1 درصد است که در مقایسه با ماه قبل، 1.1 واحد درصد کاهش داشته است. در این ماه بیش‌ترین تورم سالانه مربوط به گروه «پرورش گوسفند و بره سنتی» با 130.5 درصد و کمترین تورم سالانه مربوطه به گروه «غلات» با 9.3 درصد است.

افزایش واردات گوشت
با توجه به کاهش مکرر تولید گوشت قرمز در کشور و در شرایطی که این کالا همچنان رکورددار گرانی است، چشم‌انداز کنترل تورم در بازار این محصول، همچنان مبهم است. بنابر آمار روزانه ۴۰۰ تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میدان‌ها میوه و تره‌بار استان‌های تهران، البرز، قم، اصفهان و خراسان رضوی توزیع می‌شود. گفتنی است که حجم واردات گوشت و تعداد استان‌ها در ماه‌های آتی افزایش می‌یابد.
به گفته دبیر انجمن بسته‌بندی گوشت؛ قیمت گوشت و دام داخلی در مقایسه با وارداتی‌ها به سبب قیمت تمام‌شده بالای نهاده و علوفه گران است، ازاین‌رو واردات و توزیع گوشت‌های تنظیم بازار می‌تواند منجر به تنظیم بازار داخل و تعادل بخشی قیمت شود.

غلبه واردات بر تولید گوشت گوسفندی
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: اکنون در میدان‌ها دام بره نر پروار زنده هر کیلو ۲۶۰ هزارتا ۲۷۰ هزار تومان قیمت دارد و قیمت گوشت گوسفندی لاشه درب کشتارگاه بین ۵۷۰ هزارتا ۵۸۰ هزار تومان است.
افشین صدردادرسبه ایلنا گفت: بازار گوشت قرمز روزهای باثباتی را تجربه می‌کند و دلیل اصلی این امر این است که در فصل تولید به سر می‌بریم و در کمیت دام‌ها با افزایش روبه‌رو‌ هستیم. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در پایان زمستان ۱۴۰۲، ۷۱ میلیون رأس دام سبک در کشور وجود داشته که ۴۰ میلیون رأس را دام‌های بالای یک سال و ۳۰ میلیون رأس را دام‌های زیر یک سال تشکیل می‌دهند. این‌ها قابلیت دارند وارد سیکل پروار شوند یا به گله‌های مولد ورود پیدا کنند.

واردات ضعیف‌کننده تولید
وی به رویکرد تقویت تولید در مقابل واردات در سال جاری تأکید کرد و گفت: در بیش از یک ماه و نیم گذشته از سال ۱۴۰۳ گفته‌های مقامات مسئول در وزارت جهاد کشاورزی حاکی از تداوم واردات گوشت قرمز در سال جاری همچون سال گذشته و تأمین ارز برای واردات این کالا بوده است. این سیگنال‌های تضعیف تولید را برای تولیدکنندگان دربردارد درحالی‌که تأمین دام از مسیر تولید داخل به جای واردات فرصت مناسبی است که ایشان در تحقق شعار سال از آن بهره ببرند. در شرایطی که کاهش قدرت خرید مردم به افت تقاضا در بازار بینجامد تولید متوقف می‌شود بنابراین در این برهه از معاونت بازرگانی وزارت جهاد انتظار می‌رود که به ایجاد تقاضا برای گوشت تولید داخل اهتمام بورزد.