کد خبر : 612456 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۱۰ - 10:13
ستاره صبح گزارش می دهد رونمایی توانمندی های ایران در اکسپو گروه اقتصاد: عباس علی‌آبادی، وزیر صمت گفت: قصد ما از برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو معرفی توانمندی هایمان به دنیا است. وقتی با هیئت‌های تجاری صحبت می‌کنیم می‌بینیم آن‌هااز ظرفیت‌های ما تعجب می‌کنند و می‌گویند « باورکردنی نیست». لازم است توانایی‌های خودمان را نشان بدهیم و و بگوییم اهل تعامل هستیم.

ستاره صبح- یکی از اهداف این نمایشگاه این است که مقاصد صادراتی ما اصلاح شود. در این ارتباط عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت دوازدهم در توییتی نوشت: صادرات سال گذشته 15 کشور اول آسیا به غیر از چین 500 میلیارد دلار بوده است. صادرات نفتی و غیرنفتی ایران 78 میلیارد دلار شد. کسب جایگاه قابل‌قبول تجاری درگرو اصلاح شیوه حکمرانی و تلاش مؤثر و کارآمد برای رفع تحریم‌های تجاری و بانکی است.

فرصت تجارت با آفریقا
علی‌آبادی در خصوص فرصت‌های تجاری با آفریقا نیز گفت: آفریقا اقیانوسی از فرصت‌ها است، این قاره کمتر توسعه‌یافته است، در آفریقا فرصت‌هایی برای پیمانکاران وجود دارد. امکان کشت فرا سرزمینی در این قاره و انتقال فناوری به آن نیز وجود دارد. همان‌طور که رئیس‌جمهور نیز گفتند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم، اگر در یک ارتباط تجاری به طرف مقابل نفع نرسانیم به ما نفع نمی‌رسد و آن ارتباط دائمی نخواهد بود و روزی می‌رسد که‌ قطع شود. کشورهای آفریقایی، غربی‌ها را بیرون کردند چون برای آنها کار نمی‌کردند. در آفریقا می‌توانیم در حوزه‌هایی مانند آموزش، توسعه منابع انسانی و ایجاد شغل که برای آنها بسیار اهمیت دارد سرمایه‌گذاری کنیم.

تحریم مانع تجارت

عقیل موسوی، نایب رئیس اتاق aبازرگانی عراق در ششمین همایش بین‌المللی توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق گفت: ایران ۱۱ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده در کشور عراق دارد و تبادلاتی با واحد پول ملی دو کشور صورت می‌گیرد تا بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و این باعث می‌شود حجم تبادل تجاری دو کشور افزایش یابد. دولت عراق تمام تلاش خود را دارد که با ایران فعالیت مشترک داشته باشد و تعامل اقتصادی چشم‌انداز و فرصت‌های طلایی را پیش روی دو طرف قرار می‌دهد.
رایزن تجاری عراق در ایران ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های ایرانی به شکل جدی و وسیع در جهت رفع مشکلات فنّاورانه عراق ورود کنند. عراق تلاش دارد که حجم تبادلات تجاری را افزایش داده و در جهت بهبود فرصت های تجاری تا رسیدن به حد متوازن حرکت کند و این امکان ندارد مگر اینکه با اقدامات مشترک دو کشور همراه باشد.
در ادامه طارق الهاشم الفیهان با بیان اینکه اکسپو فرصت مناسبی برای توسعه روابط دو کشور ایران و عراق است، اظهار داشت: ما در نمایشگاه اکسپو شاهد پیشرفت صنعتی ایران بوده ایم. وی با بیان اینکه روابط تجاری ایران و عراق روبه‌پیشرفت است، افزود: تبادلات ما در زمینه‌های علمی، تجاری، فرهنگی و.. بوده است و دولت ما تلاش دارد این سطح تبادلات تجاری از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار برسد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی عراق خاطرنشان کرد: مشکل عمده ما تبدیل ارز است، که البته سعی کردیم از طریق تهاتر حل کنیم. دولت‌های دو کشور به توافق رسیدند که عراق، روزی ۱۰۰ هزار بشکه نفت در قبال واردات برق و گاز صادر کند.


عقب‌نشینی تجارت
الهاشم با بیان اینکه ایران ۱۱ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده در کشور عراق دارد، خاطرنشان کرد: میان دو کشور تبادلاتی با واحد پول ملی ایران و عراق صورت می‌گیرد تا بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و این باعث می‌شود حجم تبادل تجاری دو کشور افزایش یابد.
در ادامه طاهر عزالدین محمد با بیان اینکه اتاق بازرگانی عراق سابقه طولانی در ارتباط با ایران دارد، اظهار داشت: متأسفانه تحریم منجر به عقب‌نشینی در تجارت دو کشور شده و مشکل دیگر بازگرداندن پول کالاهای وارداتی از ایران است. در حال حاضر کشورهای مثل چین و ترکیه حضور فعالی در عراق دارند لازم است که راهکاری اندیشیده شود که تجارت ایران و عراق توسعه یابد.
رئیس اتاق بازرگانی حل بچه گفت: ما ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک و ۸ مرکز مهم تبادل بازرگانی داریم. ما باید برخی مسائل ازجمله چگونگی بازگرداندن پول از عراق به ایران را حل کنیم که ازجمله این راهکارها تهاتر است. مرزها باید ۲۴ ساعته شوند و مرزهای بیشتری باز شوند که کار برای تجارت تسهیل شود که در این رابطه در مرز حل بچه اقدامات خوبی به انجام رسیده است.
نائب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه گفت: اختلاف نرخ دلار آزاد و بانک مرکزی در عراق ۱۰ درصد است و این یعنی اینکه ۱۰ درصد کالای تمام‌شده در ایران گران‌تر است بنابراین امیدواریم به‌گونه‌ای بسترسازی شود و تعاملات تجاری پایدار به نفع دو طرف ایجاد شود.