کد خبر : 612302 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۳ - 03:27
پیام فیض-روزنامه نگار توازن میدان و دیپلماسی لازمه بازدارندگی دبیر سیاسی و بین الملل روزنامه ستاره صبح طی یادداشتی نوشت:هوشمندی ایران در صبر استراتژیک و استفاده از ابزار دیپلماسی در ارتباط با آمریکا و کشورهای منطقه دام اسرائیل را به عقب‌نشینی نتانیاهو تغییر ریل داد.

ستاره صبح آنلاین- پیام فیض دبیر سیاسی و بین‌الملل روزنامه ستاره صبح در سرمقاله امروز نوشت:

رهبر انقلاب روز گذشته در دیدار تعدادی از فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران گفتند: «موضوع تعداد موشک‌های شلیک‌شده و یا موشک‌های به هدف اصابت کرده که طرف مقابل بر روی آن‌ها متمرکزشده، موضوع دست‌دوم و فرعی است.» این انگاره نکته درستی است.زیرا عملیات «وعده صادق» در قالب جنگ مرحله‌ای تعریف می‌شود. جنگی که در آن میزان خسارات جانی و مالی هدف نیست بلکه هدف نشان دادن توان بازدارندگی و پشیمان کننده کشور مهاجم است. نکته‌ای که ایران به‌خوبی از پس آن برآمد.طبق خبرهای اعلام‌شده از سوی رسانه‌ها آمریکا، فرانسه، انگلیس و اردن به سامانه‌های گنبد «آهنین»، «پیکان» و «فلاخن داوود» رژیم اشغالگر کمک کردند تا بتوانند پهپادها و موشک‌ها ایران را رهگیری کنند. این موضوع خود نشان می‌دهد که ایران توانسته به هدف خود که همان بازدارندگی باشد برسد. از سوی دیگر در کنار تحرکات میدان بازوی دیپلماسی نیز به‌خوبی فعال بود و طبق گفته وزیر امور خارجه کشورمان مراتب عملیات به گونه‌ای که صلاح دید نیروهای نظامی ایران بود به آمریکا و برخی کشورهای منطقه اطلاع داده شد. این موضوع نشان‌گر آن است که ایران خواهان جنگ و تنش در منطقه نیست بلکه خواهان دفاع از مرزها و منافع ملی خود است.
پس از اقدام ایران اغلب کشورها منطقه خواستار خویشتنداری دو طرف شدند که این نشان می‌دهد پیام ایران به اسرائیل و کشورهای کوچک منطقه به درستی محاوره شده است. زمانی که وحشت به اوج خود برسد دیپلماسی فعال می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که عملیات وعده صادق نه تنها یک اقدام میدانی بلکه یک اقدام در راستای فعال شدن دیپلماسی و صلح در منطقه بوده است.
امروز رژیم اسرائیل و ایالات‌متحده می‌دانند اگر بخواهند به عملیات وعده صادق پاسخ دهد جنگ تمام‌عیار، ایران را به سمت توازن تجهیزاتی می‌کشاند توازنی که ممکن است دکترین نظامی ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را تغییر دهد و این موضوع درنهایت به نفع هیچ‌کدام از کشورهای منطقه و غرب نیست.
تلاش‌های اسرائیل برای کشاندن پای ایران به جنگ فتنه‌ای بود تا ایران توازن میدان و دیپلماسی را از دست بدهد و به‌نوعی در زمین خصمانه اسرائیل بازی کند اما هوشمندی ایران در صبر استراتژیک و استفاده از ابزار دیپلماسی در ارتباط با آمریکا و کشورهای منطقه دام صهیونیستی را به عقب‌نشینی نتانیاهو تغییر ریل داد.
با توجه به اینکه آمریکا گردان «نتزاه یهودا» صهیونیستی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد اکنون زمان مناسبی است که تلاش‌های دیپلماتیک جای اقدامات میدانی علیه اسرائیل را بگیرد. سفر اسماعیل هنیه به ترکیه و انتشار اخباری مبنی بر اینکه دفتر سیاسی حماس از قطر انتقال پیدا کرده نشان می‌دهد تحولاتی در خاورمیانه در حال شکل‌گیری است که می‌تواند به سود ایران و محور مقاومت تمام شود. این موضوع هوشیاری دستگاه دیپلماسی را می‌طلبد تا ضمن تغییر موازنه قدرت به سود ایران، رژیم صهیونیستی از شهرهای غزه و رفح هم عقب‌نشینی کند.