کد خبر : 612253 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۱ - 01:49
ستاره صبح گزارش می‌دهد: ریزپرنده‌های ناکام در آسمان ایران گروه سیاسی:صبح جمعه خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت مبنی بر اینکه چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی در آسمان تبریز و اصفهان هدف قرار گرفته و منهدم شدند. از همان ساعت‌های ابتدایی گمانه زنی برای منبع این حمله آغاز شد.رسانه‌های بزرگ دنیا مانند واشنگتن پست و یورونیوز به آن پرداختند و هرکدام به نقل از منابع خود روایتی از ماجرا ارائه کردند. جزئیات بیشتر را در ادامه می‌خوانید:

صدای انفجار شنیده شده در اصفهان ناشی از انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان بود.یک مقام ایرانی به«رویترز» گفت: هیچ گونه حمله موشکی به خاک ایران صورت نگرفته است.

ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم
در پی شنیده شدن صدای نسبتاً شدیدی در شرق اصفهان، امیر سرتیپ دوم میهن‌دوست ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان گفت: این صدا مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به اشیاء مشکوک بوده و هیچ خسارت و حادثه‌ای نداشته‌ایم.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است و از نزدیک اوضاع را زیر نظر داریم. آژانس در ادامه افزود: از همه طرف‌ها می‌خواهیم حداکثر خویشتنداری را اعمال کنند. تاکید می‌کنیم، تأسیسات هسته‌ای هرگز نباید هدف درگیری‌های نظامی باشد.

واکنش فرمانده کل ارتش
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حادثه اصفهان، گفت: با توجه به هوشیاری ما، چند شیء پرنده بود که به آنها تیراندازی شده بود. امیر سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره صدای انفجار شنیده شده در اصفهان، اظهار داشت: با توجه به هوشیاری ما، چند شیء پرنده بود که به آنها تیراندازی شده بود.امیر سرلشکر موسوی در ادامه درباره تهدید ایران در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی توسط رژیم صهیونیستی افزود: از هر دیوانه‌ای بی عقلی بر می‌آید؛ بستگی به عقل آن دارد. فرمانده کل ارتش درباره واکنش ایران به تهدید رژیم صهیونیستی، گفت: واکنش ایران را پیش از این دیده‌اید.

صدای انفجار در تبریز
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار به امنیت کامل در سطح آذربایجان‌شرقی تاکید کرد و گفت: هیچ اقدام مشکوکی در سطح استان و کشور صورت نگرفته است. تراب محمدی اظهار کرد: شهر تبریز همانند سایر روزها در شرایط کاملاً عادی و آرامش به سر می‌برد.وی در خصوص صدای شنیده شده در سطح کلانشهر تبریز، افزود: این صدا مربوط به رصد پدافند هوایی مربوط به اشیاع ناشناس بوده و امری عادی است و هیچ نفوذ ریزپرنده یا غیره رخ نداده است.

طعنه بن غفیر به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است
منابع اسرائیلی، خبر دادند «ایتمار بن غفیر» وزیر امنیت داخلی این رژیم به آنچه رسانه‌های غربی پاسخ اسرائیل به عملیات ایران خوانده‌اند، واکنش نشان داده است.وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) تنها با یک کلمه نوشت: «مسخره».

واکنش بلینکن
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به انتشار اخباری درباره حمله ادعایی اسرائیل، گفت: آمریکا در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران مشارکت نداشته است. وی در ادامه سخنان خود افزود: ما حمله بی سابقه ایران به اسرائیل را محکوم کرده و از دو طرف می‌خواهیم که تنش‌ها را کاهش دهند.

کاهش تنش‌ها ضروری است
استراید، وزیر کار و امور بازنشستگی کابینه لندن دربارۀ حملۀ منتسب به اسرائیل در ایران: انگلیس قبول دارد که اسرائیل کاملاً حق دارد از خود دفاع کند اما ما فکر می‌کنیم که کاهش تنش در این شرایط بسیار ضروری است.پیام ما به همه در منطقه، از جمله اسرائیل، این است که کاهش تنش واقعاً مهم است.

روزنامه اسرائیلی: اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی‌پذیرد
اورشلیم پست نوشت اسرائیل به دلایل استراتژیک حمله منتسب شده به این رژیم به ایران را نمی‌پذیرد اما روشن نیست که چرا پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اطلاعات مربوط به این حمله را به رسانه‌های آمریکایی درز می‌دهد. رسانه‌های جریان اصلی آمریکا به نقل از منابعی که نام آنها را اعلام نکرده‌اند، ادعاهایی مبنی بر محدود بودن حمله، نقش نداشتن آمریکا، قصد نداشتن جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به حمله و … را مطرح کرده‌اند.

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران
مدیر روابط عمومی فرودگاه امام خمینی گفت:از ساعت ۷:۳۰ صبح دیروز (۳۱ فروردین) محدودیت پروازی فرودگاه‌ها لغو و تمامی پروازها از ظهر دیروز درحال انجام است. هیچ‌گونه محدودیتی در انجام پروازها وجود ندارد و تنها تا اطلاع ثانوی به «دبی» پرواز با توجه به بارش سنگین در این کشور ممنوع است. وی برخی شایعات مبنی بر لغو پروازهای عراق - ایران را تکذیب کرد.

فارس: با بلوف رسانه‌ای روبه‌رو هستیم
به نظر می‌رسد پاسخ معتبر و قاطع ایران به حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، آنچنان بازدارنده بوده که تل‌آویو بدون اینکه جرأت اقدامی علیه جغرافیای ایران به خود بدهد، تلاش کرد در رسانه‌ها، حمله پردامنه‌ای به ایران را به نمایش بگذارد تا پاسخ افکار عمومی خود را بدهد اما از هم اکنون برخی کاربران در فضای مجازی در حال تمسخر اسرائیل هستند. لذا فارغ از اینکه این اتفاق عملیات فریب بوده باشد یا نباشد و در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد، تا این لحظه، با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم که هدفش این است که به افکار عمومی فلسطین اشغالی و بلکه منطقه و دنیا بگوید، اسرائیل به حمله ایران پاسخ داد.

تکذیب جلسه اضطراری شورای‌عالی امنیت ملی
دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، خبر منتشر شده برخی رسانه‌های خارجی درباره تشکیل جلسه اضطراری این شورا را تکذیب کرد.

حماس: «تجاوز» اسرائیل به ایران تنش‌ها در منطقه را تشدید کرده است
سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس روز جمعه به رویترز گفت: «تجاوز» اسرائیل به ایران تنش‌ها در منطقه را تشدید کرده است. ابوزهری در ادامه افزود باید جلوی اسرائیل که در حال نسل کشی در غزه است و تنش‌ها را در منطقه افزایش داده، گرفته شود.

واکنش گروه 7
وزیران کشورهای عضو گروه هفت در نشست صبح روز جمعه خود با توجه به انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حمله اسرائیل به خاک ایران خواستار جلوگیری همه طرف‌های از تشدید تنش شدند.آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا که ریاست این نشست را برعهده داشت گفت که ایالات متحده به وزرای خارجه گروه ۷ اطلاع داده است که از تصمیم اسرائیل برای اقدامی با پهپاد علیه ایران در «لحظات آخر» مطلع شده است. از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه ایالات متحده نیز طی سخنانی در نشست گروه هفت بار دیگر حمله ایران به اسرائیل را محکوم کرد و ضمن اشاره به تحریم‌های تازه کشورش علیه ایران یادآور شد که گروه هفت نیز در پی پاسخ‌گو کردن ایران است. وزیران خارجه کشورهای گروه ۷ روز جمعه همچنین اعلام کردند که با «عملیات نظامی تمام عیار در رفح» توسط اسرائیل مخالفند زیرا به اعتقاد آنها این امر «پیامدهای فاجعه آمیزی برای غیرنظامیان» به همراه خواهد داشت.

بایدن یک میلیارد دلار تسلیحات جدید در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد
نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در صدد تهیه و ارسال بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات جدید به اسرائیل است.این نشریه به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که قراردادهای تسلیحاتی جدید با اسرائیل که دولت بایدن در حال بررسی آن است مهمات تانک، خودروهای نظامی و گلوله‌های خمپاره را شامل می‌شود.

صد در صد می‌زنیم، نگران نباشید
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز پنجشنبه ۳۰ فروردین در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره واکنش ایران به حمله احتمالی اسرائیل گفت: «صد در صد می‌زنیم، نگران نباشید.»