کد خبر : 612199 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۸ - 03:47
قاسم محبعلی در گفت‌وگو با ستاره صبح: نیاز به استفاده حداکثری از دیپلماسی داریم محبعلی به ستاره صبح گفت: جنگ منافع غرب را به خطر می اندازد به همین دلیل غرب با اسرائیل مخالف است

گروه سیاسی: پیش از حمله ایران به اسرائیل، آمریکا هشدار داد که به اسرائیل حمله نکند اما پس از عملیات «وعده صادق» به نتانیاهو اعلام کرد که آمریکا در هیچ عملیاتی علیه ایران شرکت نخواهد کرد.به نظر می‌رسد اسرائیل بدون پشتوانه غرب نمی‌تواند دست به اقدامی علیه ایران بزند.همچنین نشست شورای امنیت هم بدون نتیجه پایان یافت.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفت‌وگویی با قاسم محبعلی دیپلمات پیشین انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

ارزیابی شما از موضع آمریکا در قبال اسرائیل چیست؟آیا اسرائیل بدون پشتوانه آمریکا می‌تواند به ایران و یا مواضع محور مقاومت حمله کند یا خیر؟
ایران به دلیل اینکه ناچار بوده از فضای همسایگان استفاده کند و باعث تحریک آمریکایی‌ها نشود ناچار بود به برخی کشورها اطلاع دهد و طبیعی است که این کشورها هم اسرائیل را در جریان حمله ایران قرار بدهند.آمریکا در کشورهای منطقه پایگاه نظامی دارد به همین دلیل اگر ایران بخواهد دست به اقدام نظامی بزند برای کنترل اوضاع بهتر است آمریکا را در جریان اقدامات خود قرار دهد.
به نظر بنده زمان عملیات به دست منابع اسرائیلی رسیده اما حجم و چگونگی عملیات برای اسرائیل غافل گیر کننده بود زیرا این حجم را انتظار نداشتند.
اگر چه آمریکا اعلام کرد که به صورت آهنین در کنار اسرائیل ایستاده است اما بعد از حمله ایران چنین قصدی را دیگر ندارند.منافع اروپا و آمریکا در شرایط حاضر اقتضا نمی‌کند که در یک جنگ وارد شوند زیرا اگر اسرائیل حمله کند و مجدد ایران پاسخ دهد امکان دارد به جنگ گسترده ختم بشود.
به نظر می‌رسد این موضوع مورد علاقه آمریکا و اروپا نیست لذا تلاش می‌کنند اگر قرار باشد اسرائیل پاسخی به ایران بدهد باعث گسترش تنش در منطقه نشود.

با توجه به اینکه کشورها منطقه هر دو طرف را به خویشتن داری دعوت کردند آیا امکان دارد که دیپلماسی فعال شود و جنگ فلسطین هم تمام شود؟
یکی از مواقعی که احتمال حصول توافق در آن زیاد می‌شود زمانی است که بحران به حداکثر خود برسد.
آن زمان دیپلماسی وارد می‌شود زیرا هیچکس نمی‌خواهد یک جنگ بزرگ اتفاق بیفتد و منافع طرفین اقتضای چنین جنگی را ندارد و هیچکس از آن سود نمی‌برد.
همه طرف‌ها از جمله کشورهای منطقه و اروپا تلاش می‌کنند راه حلی برای آرامش و تنش زدایی پیدا کنند.برخی احتمالات وجود دارد که حتی اگر جنگ در فلسطین پایان یابد تنش بین ایران و اسرائیل ادامه پیدا کند زیرا سیاست هر دو کشور نسبت به هم متخاصم است.دیپلماسی می‌تواند به نوعی عمل کند که هر دو کشور به مرحله‌ای برسند که نسبت به یکدیگر در فضای میدان منفعلانه عمل کنند.
یکی از نیازهای ایران استفاده حداکثری از دیپلماسی است.

نحوه واکنش و اقدام شورای امنیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بنده تصور می‌کنم با توجه به اختلافات بین‌المللی که وجود دارد و غربی‌ها نمی‌خواهند فشاری به اسرائیل آورده شود و امتیازی به ایران بدهند قابل پیش بینی نیست که شورای امنیت واکنش درخوری انجام دهد.اگر جنگ اتفاق بیفتد شرایط با حال متفاوت خواهد بود و امکان دارد که شورای امنیت در آن زمان بتواند نقش پر رنگ تری را ایفا کند.اما بعید است با توجه به اختلافات آمریکا و اروپا با روسیه و چین از ظرفیتی برخوردار باشد که بتواند تنش‌ها در منطقه را کاهش دهد.
زیرا اگر بخواهد قطع‌نامه‌ای صادر شود یکی از طرفها آن را وتو می‌کنند.بنابراین در شرایط حال شورای امنیت ظرفیت لازم برای کنشگری در تنش بین ایران و اسرائیل را ندارد.