کد خبر : 612173 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۷ - 01:16
حراج سکه از امروز دومین حراج سکه در سال جدید از ساعت ۱۲ امروز (دوشنبه ۲۷ فروردین) باعرضه تمام سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز می‌شود.

گروه اقتصاد: قیمت دلار اسفند سال گذشته در روزهای پایان سال از کانال 55 هزار تومان به کانال 58 تا 59 هزار تومان رسید. اما قیمت دلار در سال جدید با شوک حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق روز 13 فرودین افزایش یافت و به کانال 66 هزار تومان رفت. شامگاه شنبه در پی حمله ایران به اسرائیل در ابتدای روز دلار به کانال 70 هزار تومان صعود کرد، ولی بعد به کانال 66 هزار تومان عقب‌گرد کرد. امروز قرار است برای کنترل قیمت طلا دومین حراج سکه صورت گیرد. حال باید دید آیا بانک مرکزی می‌تواند قیمت دلار و طلا را پایین آورد یا خیر؟

دومین حراج سکه در سال جدید از ساعت ۱۲ امروز (دوشنبه ۲۷ فروردین) باعرضه تمام سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز می‌شود. بر اساس شیوه‌نامه نحوه برگزاری حراج سکه طلا در سامانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران مورخ ۱۰ اسفندماه منتشره در تارنمای رسمی(www.ice.ir)، دهمین جلسه (دومین حراج سال جدید) حراج سکه طلا امروز برگزار می‌شود.
پیش از این و در حراج‌های قبلی مجموعاً بیش از ۱۱۰ هزار سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به فروش رسیده است؛ فعالان بازار طلا و سکه اقدام بانک مرکزی در خصوص حراج از طریق مرکز مبادله را مثبت و در فروکش کردن هیجانات بازار مؤثر تلقی می‌کنند و معتقدند این حراج‌ها به کاهش حباب سکه منجر می‌شود.
این حراج از طریق سامانه معاملات این مرکز به آدرس اینترنتی market.ice.ir برگزار می‌شود . حداکثر حجم سفارش و خرید برای هر متقاضی مجموعاً ۵ قطعه سکه است. به نحوی که می‌توان ۵ قطعه ربع‌سکه یا ۵ قطعه نیم‌سکه، یا ۵ قطعه تمام سکه یا ترکیبی از هر سه شامل تمام سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه باشد که جمع هر سه باهم نباید بیش از ۵ قطعه باشد.
شروع جلسه حراج رأس ساعت ۱۲ است و بازه ثبت سفارش نیز از ساعت ۱۲ الی ۱۵ خواهد بود. شیوه برگزاری حراج نیز از طریق ثبت سفارش و تخصیص بر مبنای اولویت قیمت-زمان انجام می‌شود.
قابل‌توجه است که واریز وجه معاملات از طریق کارت‌های هدیه، بن کارت، کارت اعتباری مرابحه و کارت‌های بانکی فاقد شماره شبا ممنوع است و مسئولیت عدم استرداد وجه بر عهده شخص متقاضی است. متقاضیان جهت دریافت سکه، به جدول زمانی منتشرشده در تارنمای رسمی مرکز مبادله توجه داشته باشند. متقاضیان شرکت در حراج‌های سکه طلای سامانه معاملات مرکز مبادله ایران، می‌توانند طی ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز اقدام به ثبت‌نام و احراز هویت کنند.

عقب‌گرد دلار
قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۸،۷۷۲،۰۰۰ ریال افزایش یافت. قیمت دلار بازار آزاد نیز در ساعات اولیه روز گذشته به ۷۰ هزار تومان رسیده و تا ظهر دیروز به کانال 68هزار تومان بازگشت. دیروز ساعت ۱۱ در آغاز معاملات بازار دلالان فردوسی و منوچهری، قیمت فروش دلار با ۷۰ هزار تومان آغاز شد، اما به دلیل نبود خریدار از قیمت دلار آزاد کاسته شد و قیمت فروش آن به ۶۶ کانال هزار تومان رسید.
نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی پس از حمله ایران به اسرائیل به ۶۹ و ۷۰ هزار تومان نزدیک شد، اما با افت به محدود ۶۷ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.
همچنین هر قطعه سکه طرح جدید تا ظهر روز یکشنبه ۴۵ میلیون تومان بود. سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دادوستد شد.
دیروز قیمت نیم‌سکه ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ربع‌سکه ۱۶ میلیون و۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی هشت میلیون تومان دادوستد شد.
قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی نیز به ۲ هزار و ۳۴۳ دلار رسید.
هر اسکناس دلار آمریکا روز گذشته بدون تغییر در مرکز مبادله به قیمت ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان ثابت ماند.
همچنین قیمت حواله دلار آمریکا نیز با نرخ ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان بدون تغییر ماند.
قیمت هر اسکناس یورو به ۴۶ هزار و ۳۹۷ تومان و حواله آن، ۴۳ هزار و ۲۸۸ تومان قیمت خورد.

بازار خودرو
بالا گرفتن التهاب در منطقه می‌تواند معادلات بازار خودرو را مانند دیگر بازارها دچار تنش کند. بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو، در گفت‌وگو با تجارت نیوز درباره وضعیت فعلی بازار گفت: مسائل سیاسی بر اقتصاد تأثیرگذار است. تنش‌ باعث التهاب در بازار ارز می‌شود که این موضوع می‌تواند قیمت خودرو را تحت تأثیر قرار دهد. در صورتی که نرخ ارز روی کانال ۷۰ هزار تومان تثبیت شود می‌توان انتظار داشت که خریداران به بازار بیایند، اما اگر تحت تأثیر مسائل سیاسی، نرخ ارز دوباره کاهشی شود و به محدوده 65 هزار تومان بازگردد، افزایش قیمت خودرو دور از انتظار خواهد بود. البته در صورت کاهش ناگهانی نرخ ارز، احتمال رکود دوباره در بازار خودرو وجود دارد. بنابراین باید دید که نرخ‌ ارز حباب است یا خیر؟