کد خبر : 612096 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۳ - 14:59
یک سرمایه دار ویتنام در پرونده کلاهبرداری 12 میلیارد دلاری به اعدام محکوم شد دادگاهی در ویتنام، ترونگ مای لان، سرمایه دار املاک و مستغلات را به دلیل نقش داشتن در یک پرونده کلاهبرداری مالی 304 تریلیون دانگ (12.46 میلیارد دلار) به اعدام محکوم کرد.

در پایان یک محاکمه در شهر هوشی مین، مرکز تجاری ویتنام، رئیس شرکت سازنده املاک و مستغلات Van Thinh Phat Holdings Group به اختلاس، رشوه دادن و نقض قوانین بانکی مجرم شناخته شد.

این محاکمه که در 5 مارس آغاز شد و زودتر از زمان برنامه ریزی شده به پایان رسید، بخشی از کمپین علیه فسادی بود که رهبر حزب کمونیست حاکم ویتنام، نگوین فو ترونگ، سال‌ها متعهد شده بود که آن را خنثی کند، هرچند نتایج ملموس کمی داشت.

این سرکوب که «کوره آتشین» نامیده شد، صدها مقام ارشد دولتی و مدیران تجاری بلندپایه را تحت پیگرد قانونی قرار داده یا مجبور به کناره گیری کرده است.

در مقطعی در سال 2022، سهام ویتنامی به دنبال یک سری دستگیری‌های شرکت‌های بزرگ، 40 میلیارد دلار از بین رفت و اعتماد سرمایه‌گذاران را در لحظه‌ای حساس برای اقتصاد در حال رشد به شدت متزلزل کرد.

به گفته بازرسان، لان و همدستانش متهم به بیرون کشیدن بیش از 304 تریلیون دونگ از بانک تجاری مشترک سهام سایگون یا SCB بودند، که او به طور موثری از طریق ده‌ها نماینده تحت کنترل در اختیار داشت.

به گفته بازرسان، از اوایل سال 2018 تا اکتبر 2022، زمانی که ایالت SCB را پس از گذراندن سپرده هایش نجات داد، لان مبالغ هنگفتی را با تخصیص وام های غیرقانونی به شرکت های پوسته اختصاص داد.