کد خبر : 611975 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۱۸ - 13:14
ستاره صبح گزارش می‌دهد ترمز دلار را بکشید گروه اقتصاد: قیمت دلار بعد از تعطیلات نوروز روند افزایشی داشت. این اسکناس در سه روز معاملاتی هفته دوم فروردین بیش از دو هزار تومان گران و به کانال 64 هزار تومان وارد شد.

تداوم تنش و درگیری در منطقه و حمله اسرائیل به کنسولگری ایران روز 12 فروردین در دمشق قیمت دلار، طلا، سکه، خودرو، مسکن و ... را افزایش داده است. مردم نگران گران شدن کالاها و خدمات هستند و انتظار دارند دولت و مجلس اصولگرا کاری بکنند تا وضعشان بدتر از حال نشود. متأسفانه بازار ایران «دلاریزه» شده، ترمز دلار را می‌توان با بهبود روابط با غرب، مذاکره و تفاهم با آمریکا کشید. عبد الناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت روحانی به گرانی ارز واکنش نشان داد و خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: ‏«روند قیمت اقلام سفره مردم و دارایی‌ها به رغم تمامی وعده‌ها و بهبود درآمدهای ارزی دولت، مسیر غیرقابل قبولی را طی می‌کند. احساس مردم از آنچه بر سر سفره آنها آمده و در حال وقوع است، مؤید رهاشدگی اقتصاد است. کارآمدی و مدیریت دولت، حتی نزد طرفدارانش هم دیگر موردتردید است!» گزارش پیش رو به این موضوع پرداخته است.

افزایش قیمت دلار، طلا و سکه
بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی روز پنجشنبه به رکورد تاریخی ۲۳۰۲ دلار رسید همچنین قیمت دلار در بازار آزاد تا 64 هزار تومان بالا رفت. دلار در سه روز معاملاتی هفته گذشته ۳.۸۹ درصد رشد و افزایش دو هزار و ۴۰۰ تومانی قیمت داشته است.
هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات روز پنجشنبه با ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان افزایش به ۴۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دادوستد شد. قیمت نیم‌ سکه با یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش به ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. قیمت ربع‌سکه نیز با افزایش یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه گرمی با ۵۰۰ هزار تومان افزایش، هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دادوستد شد.
قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار طلای تهران با افزایش ۱۲۲ هزارتومانی در هر گرم نسبت به دیروز، سه میلیون و ۶۲۷ هزار تومان معامله شد.
قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۳،۶۵۶،۷۰۰ (سه میلیون و شش‌صد و پنجاه‌وشش هزار و هفت‌صد) تومان رسید. قیمت دلار در بازار آزاد در کانال ۶۴ هزار تومان است. قیمت یورو نیز در مرز کانال ۷۰ هزار تومان است.

افزایش قیمت انس و دلار
نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین بابیان اینکه افزایش قیمت طلا و سکه دور از انتظار بود افزایش نرخ ارز و انس طلا را دو عامل اصلی صعود قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: بازار شاهد افزایش قیمت جهانی طلا بود و در مجموع طی دو هفته اخیر انس جهانی ۱۴ دلار افزایش‌یافته است.
وی با اشاره به اینکه قیمت دلار نیز افزایش‌یافته است؛ گفت: به دلیل این دو عامل و اخبار سیاسی و اقتصادی که در دنیا بود قیمت طلا و سکه افزایش یافت. در روزهای پایانی سال نیز افزایش قیمت داشتیم ولی اعتقاد بر این بود صعود قیمت‌ها به دلیل قرار داشتن در روزهای پایانی سال و نوسان بازار است؛ اما در ایام تعطیلات قیمت انس ۹۲ دلار افزایش‌یافته است و این عامل با نوسان بازار ارز باعث افزایش قیمت‌ها شد.
وی بابیان اینکه باید چند روز صبر کنیم تا سمت‌وسوی حرکت انس و بازار ارز مشخص شود؛ اظهار داشت: بخشی از این افزایش پیش از این پیش‌بینی‌شده بود که انس جهانی به سمت ۲۵۰۰ دلار خواهد رفت والان شاهد حرکت صعودی انس هستیم؛ از ابتدای سال میلادی بیش از ۲۵۰ دلار افزایش قیمت انس داشتیم که به طبع در بازارهای داخلی نیز اثرگذار بود علاوه بر این افزایش دور از انتظار نرخ دلار نیز در قیمت طلا و سکه اثرگذار بود.

افزایش حباب سکه
بذرافشان بابیان اینکه حباب سکه نیز بیش از ۱ میلیون تومان افزایش داشته است؛ گفت: روزهای پایانی سال نیز تحلیل گران بر این عقیده بودند که افزایش قیمت طلا و سکه نسبت به انس جهانی غیرمنطقی است در آن روزها بازار التهابی نداشت فقط افزایش قیمت ارز باعث شد التهاب قیمت در بازار داشته باشیم اما رشدی در تقاضا نداشتیم. الآن هم بازار هنوز نیمه تعطیل است بنابراین به نظر نمی‌رسد در روزهای آینده نوسان زیاد داشته باشیم. باید از این چند روز عبور کنیم تا شرایط بازار مشخص شود.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان گفت: اگر بانک مرکزی بتواند نسبت به کنترل نرخ ارز و عرضه سکه در مرکز مبادله اقدامی انجام دهد می‌تواند نقش محوری کنترل و کاهش قیمت داشته باشد.