کد خبر : 602017 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ - 11:18
سالی که به گرانی گذشت دخل، خرج، گرانی، افزایش قیمت مسکن، اجاره‌بها، قیمت خودرو، ارز، طلا، سکه و... دغدغه اصلی مردم بود که از ماه نخست سال تا ماه پایان آن ادامه داشت.

همتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی درباره عملکرد دوساله دولت سیزدهم خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: بر اساس برآورد در مدت دو سال دولت سیزدهم «چاپ پول 83 درصد *نقدینگی 72 درصد *دلار 95 درصد * سکه 162 درصد و شاخص قیمت‌ها 114 درصد افزایش‌یافته است». این مطلب مربوط 12 مرداد امسال چاپ شد. بعدازآن قیمت دلار تا مرز 60 هزار تومان و قیمت سکه تا مرز 37 میلیون تومان پیش رفت. وقتی قیمت دلار و سکه بالا می‌رود بر قیمت دیگر کالاها تأثیر می‌گذارد و قدرت خرید افرادی را که درآمد ثابت یا پایین دارند کاهش می‌دهد.

1-سال 1402 سال مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شد. آمارهای رسمی و غیررسمی نشان از افزایش تورم کالاها به‌ویژه مواد خوراکی دارد.

مسئولان به رهبری و مردم پاسخ دهند چرا در زمینهٔ مهار تورم و افزایش تولید موفقیت نداشته‌اند. لااقل مردم را در جریان ناکامی‌ها قرار دهند.

2-اعتراض بازنشستگان و کارگران در سال جاری در بسیاری از شهرها جریان داشت. معترضان به مشکلات اقتصادی و اینکه دخل‌وخرجشان باهم جور درنمی‌آید اعتراض داشتند.

3-طرفداران محیط‌زیست بر تخریب‌کنندگان آن پیروز شدند و مانع ساخت کارخانه پتروشیمی «میانکاله» در قلب مزارع و جنگل‌های مازندران شدند و همین‌طور در شهرهای اراک، مراغه، اردکان مردم نسبت به آلودگی هوا و تخریب طبیعت اعتراض کردند.

4- ناترازی در بانک‌ها به قدر ی افزایش یافته که قرار است چند بانک منحل یا ادغام شوند. همچنین در تجارت، حامل‌های انرژی و کسری بودجه ناترازی وجود داشته است.

5-حمله تروریستی به مراسم سالگرد شهید سلیمانی در کرمان که حدود 90 نفر از هموطنانمان جان باختند کام ملت را تلخ کرد. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و مسئولان هم از کنار آن گذشتند.

6-حمله 7 اکتبر (15 مهر) حماس به اسرائیل هرچند ایران در آن دست نداشت؛ اما وزارت خزانه‌داری آمریکا به بهانه دست داشتن اسرائیل در آن و تحت تأثیر اسرائیل 6 میلیارد دلار پولی که در قالب توافق بین ایران و آمریکا از کره آزاد و به قطر منتقل شد را دوباره بلوکه کرد. قرار بود با این پول دارو و غذا خریداری شود که نشد بنابراین کمبود دارو همچنان وجود دارد.

7-کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره وقایع سال گذشته پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، ایران را متهم به جنایت علیه بشریت کرد! کمیسیون حقوق بشر ایران با انتشار گزارشی آن را رد کرد. با این‌ وجود فضاسازی رسانه‌ای گسترده بر سر آن صورت گرفت.

8-انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در غیبت اصلاح‌طلبان و رأی ندادن سید محمد خاتمی با مشارکت 41 درصدی واجدین شرایط برگزار شد. 25 میلیون نفر آمدند و 36 میلیون نفر نیامدند.

9-پیروان محمدتقی مصباح یزدی که به «جمهور» یعنی آرای اکثریت مردم اعتقاد ندارند و به دنبال حکومت اسلامی هستند پیروز انتخابات شدند. این اتفاق مغایر اهداف اولیه انقلاب و نظر بنیان‌گذار آن است که جمهوری اسلامی ملاک است نه حکومت اسلامی. پرسش از این جریان فکری این است وقتی به جمهوریت اعتقاد ندارید برای چه تلاش می‌کنید مراکز قدرت را در قبضه خود بگیرید و گفتنی‌های دیگر.

10-آرای باطله و رأی سفید در بعضی شهرها مثل یزد دوم شد و در تهران آرای سفید و باطله بیشتر از رأی نفر دوم فهرست اصولگرایان یعنی حمید رسائی بوده است. در مرودشت هم‌آرای کاندیدای رد صلاحیت شده بیشتر از کاندیدای منتخب بوده است. با این‌ وجود وزیر کشور گفته: مردم در این انتخابات مدال افتخار زرینی را بر گردن خود آویختند.

در این زمینه چند پرسش مطرح می‌شود:

*1) انتخابات روز 11 اسفند پایان گرفت؛ اما پرسش‌ها درباره میزان مشارکت در مجلس و خبرگان رهبری در شهرها وجود دارد.

*2) آمار آرای باطله و سفید به تفکیک شهرها اعلام‌نشده است.

*3) آیا از منظر علم حقوق و دیگر علوم انسانی اقلیت می‌تواند به‌جای اکثریت حکمرانی کند یا خیر؟

در سال 1402 مشابه سال‌های قبل برای عده‌ای مسئله مهم حجاب بوده است. شگفت آنکه در ماه نخست سال (11 فروردین) فردی خودسر با سطل ماست در یک سوپرمارکت در حومه مشهد بر سر یک مادر و دختر کوبید. مردم را شوکه کرد و کام آن‌ها را تلخ کرد. مشابه این اقدام در ماه پایانی سال (اسفند) هم تکرار شد این بار یک روحانی در یک درمانگاه در شهر قم از مادری که فرزندش را شیر می‌داد فیلم گرفت که بازتاب آن گسترده بوده است. علاوه بر مخالفت مردم و کنشگران، برخی روحانیون و امام‌جمعه‌ها هم این اقدام را نکوهش کردند.

به نظر می‌رسد موضوع حجاب که از ابتدای امسال تا پایان آن جریان داشته در سال آینده نیز ادامه پیدا کند و قانون حجاب اجرائی شود و حجاب بان‌ها نیز در مترو فعالیت کنند. سردار وحیدی وزیر کشور گفته: در مقابل بی‌حجابان می‌ایستیم درحالی‌که چنین اقداماتی درگذشته و امسال برای مقابله با بی‌حجابی صورت گرفته ولی بانیان آن نتیجه نگرفته‌اند که بماند و مهم‌تر اینکه برخی روحانیون گفته‌اند امربه‌معروف و نهی از منکر اگر باعث تنفر و دور شدن افراد از دین شود درست نیست.

در میانه این اتفاقات ناخوشایند بارش برف و باران در بسیاری از استان‌های کشور از سال گذشته بیشتر بوده که باعث خوشحال مردم شده است.