کد خبر : 601976 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ - 03:50
سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: تشکیل دولت مستقل فلسطینی از حمایت بین‌المللی برخوردار است گروه سیاسی:سیاست دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کارش نزدیکی به همسایگان بوده است.اما از زمانی که جنگ حماس و غزه آغاز شد روند دیپلماسی منطقه‌ای ایران با مشکل مواجه شده است و رابطه تهران-ریاض به‌جای پر رنگ شدن کم رنگ شد.تداوم جنگ باعث شد پای آمریکا بیش از پیش به منطقه باز شود و منافع امنیتی و سیاسی ایران تحت شعاع قرار گیرد.از آنجا که جنگ همچنان ادامه دارد احتمال گسترش آن وجود دارد. ستاره صبح در ارتباط با سیاست منطقه‌ای دولت گفت‌وگویی با سید جلال ساداتیان دیپلمات پیشین انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

شما ارتباط ایران با همسایگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دراین‌ارتباط ابتدا باید گفت که لازم است از تمام ظرفیت‌های داخلی که می‌توانند در عرصه خارجی کمک‌کننده باشند استفاده کرد.پرسش این است زمانی که درون کشور فردی مانند خاتمی وجود دارد و می‌تواند ارتباطات با غرب را سامان دهد چرا از پتانسیل او استفاده نمی‌شود؟
افراد دیگری مانند محمدجواد ظریفی که نیروی بین‌المللی است، توان دارد و دنیا را می‌شناسد و زبان قوی دارد باید بکار گرفته شوند. اکنون فردی وزیر خارجه است که نمی‌تواند به راحتی با زبان های انگلیسی و عربی صحبت کند. این موضوع را باید به سایر مسائل تسری داد.به طور مثال در عرصه اقتصادی شخصی مانند علی طیب نیا وجود دارد که می‌توان از پتانسیلش در عرصه اقتصادی استفاده کرد.بنده نمی‌خواهم خطی و سیاسی سخن بگویم بلکه حرفم این است که شایستگان باید در قدرت باشند و برای مردم تصمیم گیری کنند. حرفم این نیست که چرا اصلاح‌طلب یا اصولگرا نیست، بنده در چارچوب منافع ملی صحبت می‌کنم. در مسائل اقتصادی لازم است که صدای مردم شنیده شود.اگر صدای مردم شنیده شود اختلافات بین دولت و ملت کاهش می‌یابد و اعتراضات کم می‌شود.اگر مسئولان گوش خود را روی اعتراضات مردم ببندند نتیجه مطلوبی ندارد.

به نظر شما اقدامات ایران در جنگ حماس و اسرائیل چگونه بوده است؟چه اقداماتی می‌تواند از تنش بیشتر جلوگیری کند؟
بحث جمهوری اسلامی همواره به این سمت بوده که اسرائیل را نفی کند و من هم مسئله اسرائیل را تأیید نمی‌کنم ولی شکل کار برای نفی کردن او این بوده که معمولاً موشک پرانی کند. در اینکه اسرائیل باید نابود شود شکی نیست اما بحث بر سر این است که اسرائیل با موشک نابود نمی‌شود. طرح دو کشوری اکنون بیش از سایر طرح‌ها مورد مقبولیت است.اعراب و غرب این طرح را امکان‌پذیر می‌دانند اما اگر این طرح اجرایی شود نفوذ ایران بر فلسطین و حماس کم می‌شود. اینکه اکنون گفته می‌شود حماس شکست نخورده درست است اما لازم است در کنار این دستاورد خسارت‌های جنگ هم دیده شود.اکنون نزدیک به 30 هزار نفر در این سرزمین کشته‌شده‌اند و حدود 100 هزار نفر زخمی شده‌اند و گرسنگی در حال کشته دادن در این منطقه است.نمی‌توان از کنار این ویرانی‌ها به سادگی عبور کرد و گفت که حماس در جنگ با غزه پیروز شده است. پس از پایان جنگ و ایجاد راهکار دو کشوری بحث بازسازی فلسطین و غزه روی میز اعراب قرار خواهد گرفت.اگر این اتفاق به دست قطر و دولت های پولدار منطقه انجام شود نفوذ ایران در فلسطین کاهش خواهد یافت. دنیا اکنون برای جلوگیری از اقدامات حوثی‌های یمن بسیج شده است و تلاش می‌کند جلوی موشک پراکنی یمنی‌ها به سمت کشتی‌ها را بگیرد.این نکته نشان می‌دهد که اقدام حوثی‌ها نه‌تنها نتوانسته مانع فعالیت اسرائیلی‌ها شود بلکه باعث شده که ائتلاف دریایی در آب‌های سرخ علیه یکی از گروه‌های نزدیک به ایران تشکیل شود. پیشنهاد ایران درباره مدیریت غزه یک پیشنهاد مترقی و دموکراسی خواهانه است که در سرزمین‌های اشغالی همه‌پرسی برگزار شود این اقدام تاکنون انجام‌نشده و مورد استقبال گروه‌های مختلف هم قرار نگرفته است.حال باید فکری کرد و راه‌حل دیگری ارائه داد که بتوان آن را در مناطق اشغالی پیاده‌سازی کرد.

اکنون برخی می‌گویند جنگ باعث شده که مسئله فلسطین در دنیا مطرح شود و مظلومیت این ملت و ستمگری اسرائیل آشکار شود این دستاورد کمی نیست اما در مقابل آن حجم از ویرانی و کشته شدن افراد و گرسنگی آیا واقعاً پیروزی محسوب می‌شود؟
به نظر بنده برای مقابله با اسرائیل باید از میدان و دیپلماسی توأمان استفاده کرد.اقدام آفریقای جنوبی یک موفقیت بود. وقتی که دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه پذیرفت و تأیید کرد که او دارد نسل‌کشی می‌کند دستاورد بزرگی علیه اسرائیل بود.
هیچ‌کس موافق انفعال درباره جنایت‌های اسرائیل در منطقه نیست.باید علیه جنایت اقدام کرد و مقابل آن ایستاد اما نحوه برخورد با جنایت‌های دولتی با نحوه برخورد با جنایت‌های تروریستی توسط گروه‌ها متفاوت است.در آن میدان باید از اسلحه استفاده کرد اما در میدان جنایت‌های دولتی باید از دیپلماسی بهره گرفت چراکه بهتر و زودتر نتیجه می‌دهد.