کد خبر : 601891 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۹ - 02:14
هفته گذشته اتفاق افتاد نوسان قیمت ها در بازار گروه اقتصاد: بازار در سومین هفته اسفند دچار انتظارات تورمی بیشتر شد. به طوری که در هفته گذشته پیشروی قیمت دلار به کانال 60 هزار تومان دیگر بازارها ازجمله طلا و خودرو را صعودی کرد و قیمت سکه و طلا رکورد زدند. در این ارتباط عبدالناصر همتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی در یادداشتی هشدار داد و نوشت: «قبلاً هشدار دادم؛ در شرایط تورم ۴۰ درصدی با صِرف ادامه فروش ارز با نرخ‌های پایین‌تر از بازار، مهار نرخ ارز دشوار خواهد بود. اصرار بر تعیین نرخ ۵۰ درصد کمتر از بازار در نیما، با تصور نا بازار بودن بازار آزاد، نرخ ارز را در مسیر غیرقابل‌برگشت قرار داده است! زودتر چاره‌جویی کنید.» در ادامه جزییات بیشتر درباره نوسان بازار را به نقل از خبر آنلاین می‌خوانید.

صعود ارز
قیمت ارز در کانال 60 هزار تومان قرار دارد. هرچند دولت اعلام کرده که قیمت دلار در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد اما ربع‌سکه‌ را در دو حراج بانک مرکزی بر پایه دلار 94 و 96 هزار تومان فروخته است. قیمت ربع‌سکه در بازار آزاد حباب حدود پنج میلیون تومان دارد. بانک مرکزی نه‌تنها این حباب را نشکسته، بلکه سیگنال افزایش قیمت دلار را نیز به بازار مخابره کرده است. در هفته گذشته اولین و دومین حراج ربع‌سکه‌های بانک مرکزی در روز یکشنبه و چهارشنبه برگزار شد. در حراج اول ربع‌سکه با قیمت ۱۱ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۲۰۸ تومان و در دومین حراج با قیمت ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۲۰ تومان عرضه شد. این قیمت‌ها باعث شد تا قیمت دلار بالا برود. قیمت طلا در ربع‌سکه‌ در حراج‌های اول و دوم با دلار ۹۴ و ۹۹ هزار تومان محاسبه شد. قیمت دلار از نهم تا هجدهم اسفند رشد ۳.۲۴ درصد و افزایش قیمت دو هزار تومان داشته است.

جهش سکه
بازار سکه هفته گذشته از یک‌سو تحت تأثیر حراج بانک مرکزی و از سوی دیگر تحت تأثیر نوسانات قیمت ارز بود. درعین‌حال افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی نیز بود. قیمت سکه تمام بهار آزادی از مرز 37 میلیون تومان عبور کرد و بازدهی 9.12 درصد داشت. روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۵ میلیون و ۲۰ هزارتومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه با رقم ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی هم ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. هفته گذشته سکه کامل 3 کانال و سایر قطعات سکه یک کانال صعود کردند.

طلا در صدر گرانی
قیمت طلا در هفته سوم اسفند افزایشی بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت سه میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و با افزایش ۲۹۷ هزارتومانی نسبت به هفته گذشته، به کار خود پایان داد. طلا مثبت ۱۰.۲۸ درصد بیش‌ترین افزایش قیمت را در بازارهای مالی طی یک سال اخیر داشته است. هفته سوم اسفند هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۱۳ میلیون و ۸۰۸ هزار تومان بود.
این هفته انس جهانی طلا با رشد قیمت بی‌سابقه‌ همراه شد. طلای جهانی در یک هفته اخیر ۱۲۷ دلار گران شد. هر اونس طلا در نیمه روز جمعه 18 اسفندماه 2166.41 دلار قیمت دارد.

افزایش قیمت جهانی طلا
قیمت هر اونس طلا دیروز با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۲۱۵۷ دلار و ۹۸ سنت رسید. طلا در روز جمعه در حدود بالاترین رقم طی ۵ ماه گذشته معامله ‌شد. قیمت طلا بیش از ۳.۵ درصد طی یک هفته گذشته افزایش‌یافته و در آستانه بیش‌ترین افزایش هفتگی از اواسط اکتبر یعنی آغاز تشدید تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و حماس قرار دارد. به علاوه، طلا سومین افزایش قیمت پیاپی هفتگی را تجربه می‌کند. تحلیلگران عقیده دارند بزرگ‌ترین عامل افزایش قیمت طلا انتظار کاهش زودهنگام نرخ بهره بانک مرکزی آمریکاست. پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سوددِ را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد. از طرف دیگر، دلار در آستانه بیش‌ترین کاهش قیمت هفتگی از ابتدای سال جاری میلادی قرار دارد و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر کرده است.

بازدهی مثبت بورس
بورس که برخی از سرمایه‌گذارانش را در هفته‌های قبل نقره‌داغ کرد، بالأخره در هفته سوم اسفندماه سبز شد و شاخص کل بورس رشدی 5.04 درصد را به ثبت رساند. شاخص بورس از دو میلیون و 54 هزار واحد به دو میلیون و 165 هزار واحد رسید.