کد خبر : 601858 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ - 04:21
حسین کنعانی مقدم، عضو پیشین سپاه پاسداران و فعال سیاسی در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: جبهه پایداری حکومت اسلامی می‌خواهد، نه جمهوری اسلامی ستاره صبح، فائزه صدر: نتایج منتشرشده از آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس نشان‌دهنده کاهش میزان مشارکت است.

ستاره صبح، فائزه صدر: نتایج منتشرشده از آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس نشان‌دهنده کاهش میزان مشارکت است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در این دوره از انتخابات با از دست دادن جایگاه اول، به‌ردیف چهارم سقوط کرد. او در این دوره 817 هزار رأی کمتر از چهار سال پیش اخذ کرد. سید محمود نبویان، نفر اول تهران، کمتر از ۸ درصد از آرای واجدین شرایط را کسب کرده است. در چنین شرایطی حمید رسایی نفر دوم انتخابات مجلس در تهران با 485711 رأی گفت: "پیام روشن انتخابات مطالبه تغییر و تحول بود، تغییر و تحول را باید در تغییر هیئت‌رئیسه مجلس نشان دهیم، نمی‌گذاریم کیف‌کش‌ها رشد کنند." کارشناسان در تحلیل خود از نتایج انتخابات به این سؤال عمومی پاسخ می‌دهند که با این میزان مشارکت چینش و کارایی مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟ ستاره صبح در گفت‌وگو با حسین کنعانی مقدم به بررسی این موضوعپرداخته که در ادامه می‌خوانید:

شما به عنوان یکی از فعالین سیاسی اصولگرا چه تحلیلی از نتایج انتخابات مجلس دارید؟ پیام انتخابات مجلس دوازدهم چه بود؟
انتخابات در شرایطی برگزار شد که گفتمان انتخابات در جامعه قوی نبود. انتخابات مجلس دوازدهم مرصاد سیاسی جمهوری اسلامی بود زیرا تمام توان مخالفان جمهوری اسلامی در خدمت ناامیدی، نارضایتی و یاس مردم بود. در این دوره مقبولیت و مشروعیت نظام هدف قرار گرفته بود و نارضایتی مردم از کلیت امور به این وضعیت دامن می‌زد.
با وجود تمام مشکلات، نارضایتی‌ها و بد رفتاری‌های سیاسی باز هم بخش بزرگی از مردم وارد عرصه انتخابات شدند و پای نظام ایستادند. در این دوره اگر چه از نظر کمیت مشارکت پایینی را تجربه کردیم ولی آرا و انتخاب‌ها معنی دار و کیفی بود.
انتخابات برای سیاسیون و مسئولین پیام دارد. رأی دهندگان جامعه این پیام را مخابره کردند که همه چیز در دست ما است. اگر به مطالبات ما توجه نکنید می‌توانیم با صندوق‌های رأی تعیین کننده باشیم.
این انتخابات فارغ از تعارفاتی که در حاشیه‌اش دارد و پیام‌های تشکر و قدردانی که رد و بدل می‌شود، بیداری باشی برای مسئولین و هشداری برای جریان سیاسی حاکم است.
انتخابات روز امتحان چهره‌ها و شخصیت‌ها است. بسیاری از نگاه مردم مردود بودند و به میت سیاسی تبدیل شدند.

عدم اقبال به شخصیت‌های شناخته شده‌ای چون آقای مطهری چه پیامی دارد؟
مردم از چهره‌ها عبور کرده‌اند زیرا امروز اسم و رسم فرد برای مردم مطرح نیست. مردم به دنبال ویژگی‌های بالاتری هستند. به دنبال نمایندگانی هستند که مطالباتشان را دنبال کنند. مردم نماینده‌هایی می‌خواهند که زبان آن‌ها باشند.
در دوره‌های پیشین انتخابات شاهد حرکت هیجانی آرا خاکستری بودیم که برای رأی نیاوردن یک شخص یا یک جریان به صحنه می‌آمدند و تعیین کننده بودند.
در دوره اخیر چنین حرکت هیجانی را شاهد نبودیم. کسی که می‌آید و رأی می‌دهد انتخاب خود و هدف خود را دارد و کسانی که رأی نمی‌دهند هم دلایل خود را دارند. شرایط به گونه‌ای است که کسی یا جریاناتی نمی‌تواند با حق رأی مردم بازی کند.

رئیس مجلس از جایگاه اول به چهارم سقوط کرد و 817 هزار رأی کمتر از 4 سال پیش کسب کرد؟ به عقیده شما ریزش آرا افرادی چون آقای قالیباف چه توضیحی دارد؟
آقای قالیباف 4 سال در رأس مجلس بود و در معرض آزمایش و امتحان قرار داشت. سخنان ایشان شنیده شد و مواضع و عملکردشان مورد توجه قرار گرفت.
پیش از انتخابات موج سنگینی علیه آقای قالیباف شکل گرفت ماجرای سیسمونی گیت و درخواست پسر ایشان برای شهروندی کانادا هجمه علیه او و خانواده‌اش ایجاد کرد. این مسائل تأثیر خود را در افکار عمومی به جا گذاشت و ریزش آرا او قابل پیش بینی بود.
آقای قالیباف خطای محاسباتی داشت و در لیستی سر لیست شد که متعلق به آن جریان فکری نبود. شراکت وی با برخی از جریانات سیاسی به نفعش تمام نشد. برخی از شخصیت‌ها در لیست اقای قالیباف بودند ولی همراهش نشدند و بلکه علیه اش بودند.

با توجه به نتایج منتشرشده از انتخابات مجلس، کدام جریان سیاسی اکثریت را در مجلس دوازدهم کسب خواهد کرد؟
با توجه به اسامی منتشرشده، متوجه می‌شویم که عموم کسانی که رأی آورده‌اند، سوپر انقلابی‌هایی هستند که حکومت اسلامی را دنبال می‌کنند و به جمهوریت نظام باور چندانی ندارند.
جریان پایداری حکومت اسلامی می‌خواهد نه جمهوری اسلامی. این طیف رفتارهای پوپولیستی دارد و در جذب آرا موفق‌تر از کسانی هستند که با زبانی مدنی سخن می‌گویند.
آقای قالیباف با وجود تمام نقدها به جمهوری اسلامی باور دارد ولی رقبای او، هواداران حکومت اسلامی هستند. جریانی که تخریب آقای قالیباف را شروع کرد این هدف را دنبال می‌کرد که رأی دهنده از ایشان و افراد مورد تأیید اش دلسرد شود و به جناح مقابل یعنی نمایندگان جبهه پایداری رأی دهد.