کد خبر : 601853 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ - 04:20
امروز در تاریخ

استعمار مراكش توسط فرانسه
كشور افریقایى مراكش از نیمه دوم قرن 19م به طور پراكنده مورد تجاوز دول اروپایى قرار می‏گرفت و به ویژه اسپانیا توانست به امتیازاتی در این منطقه دست یابد. با آغاز قرن بیستم دولت‏های انگلستان، فرانسه، آلمان و اسپانیا به صورت رسمی‏تر و آشكاری وارد صحنه جغرافیایى این كشور شدند. این امر در حالی صورت می‏گرفت كه بر سر تسلط كامل بر كشور مراكش میان دول اروپایى اختلافاتی برپا شده بود. در نهایت در 7 مارس 1912م میان سلطان وقت مراكش و دولت فرانسه توافقنامه‏ای امضا شد كه به موجب آن، تحت الحمایگی مراكش توسط فرانسه رسمیت می‏یافت و فرانسه نیز متعهد می‏شد منافع اسپانیا در این منطقه را تأمین نماید و متصرفات اسپانیا در مراكش را محترم بشمارد.

ترور رزم آرا
16اسفند 1329 [و در آن سال برابر با هفتم مارس 1951] سپهبد حاجعلی رزم آرا نخست‌وزیر وقت كه برای شركت در یك مجلس ترحیم به مسجد شاه [واقع در بازار تهران] رفته بود با گلوله خلیل طهماسبی، از اعضای جمعیت فدائیان اسلام كشته شد و دو روز بعد حسین علاء برجای وی نشست و نخست‌وزیر شد و از یكم فروردین 1330در تهران حكومت نظامی برقرار كرد. [حاجعلی نامی است که پدرش براو نهاده و در شناسنامه اش قید شده بود].طهماسبی در بازجویی گفته بود كه چون رزم آرا خائن به ملت بود او را كشتم. چهار روز پیش از این رویداد، جمعیت فدائیان اسلام در همان مسجد اجتماعی برپا كرده بود و از رزم آرا كه با ملی شدن نفت وطن مخالفت می‌كرد شدیدا انتقاد كرده بود.روز پس از رویداد، آیة الله كاشانی اقدام خلیل طهماسبی را در كشتن رزم آرا «امری واجب» اعلام داشت و از طهماسبی به عنوان نجات دهنده ملت یادكرد.یك روز پس از كشنه شدن رزم آرا، كمیسیون ویژه مجلس [کمیسیون فوق‌العاده بررسی مسئله نفت و طرح ملی شدن آن] به ریاست دكتر محمد مصدق، طرح ملی شدن نفت را كه رزم آرا با آن مخالفت می‌كرد به تصویب رساند. برغم اعتراض دولت انگلستان، مجلس شورای ملی 24 اسفند و سنا چهار روز بعد بر این مصوبه صحه گذاردند كه 29 اسفند به صورت قانون در آمد. 29 اسفند یک روز ملی اعلام شده است و تعطیل عمومی است. گزارش های آن زمان روزنامه های تهران نشان می‌دهد كه از 17 اسفند (روز تصویب طرح ملی شدن نفت در کمیسیون ویژه مجلس) تا پایان سال 1329 تظاهرات و شادمانی ایرانیان یك لحظه قطع نشده بود.

خاطرات هاشی رفسنجانی
16 اسفند سال 1377:
صبح براى مراسم روز آبخیزدارى، از منزل به سوى طالقان رفتیم. در مسیر، به طور عبورى از شهرك تحقیقاتى‌كاوش بازدیدكردم. دو سه ساختمان در حال ساخت است. قطعه مربوط به دفتر نشر معارف انقلاب هم اطرافش، درختكارى شده؛ با آبیارى قطره‌اى. در مسیر، مهندس [حمید] عبداللهى، معاون آبخیزدارى جهاد [سازندگی]، توضیحات داد. در ارتفاعات مُشرف بر طالقان، یك سایت آبخیزدارى را دیدیم؛ با توضیحات مسئولان جهاد و مردم كه مشاركت دارند.آقاى عباس ملكى، [از دفتر مشاورت رهبری در امور بین‌المللی] آمد و از بى‌نظمى جناح [جامعه] روحانیت [مبارز] در انتخابات شوراها و ضررهاى اقدامات نسنجیده آقاى [علی] موحدى ساوجى، [رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها] گفت و از من خواست كه مقدارى بیشتر حرف بزنم.