کد خبر : 601833 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - 01:47
حسن بهشتی پور در گفت و گو با ستاره صبح آنلاین : اعضای شورای حکام درباره ایران تصمیم جدید نخواهند گرفت گروه بین الملل:نشست شورای حکام با رویکرد بررسی عملکرد ایران در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی برگزار شده بود که رافائل گروسی رئیس آژانس گفته بود میزان همکاری ایران با این نهاد بین المللی کاهش پیدا کرده و ایران ویزای برخی از بازرسان را صادر نمی کند.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفت و گویی با حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل انجام داده که درادامه می خوانید:

به نظر شما گروسی علیه ایران فضاسازی می‌کند؟
در سال‌های گذشته فضاسازی ضدایرانی همیشه بوده، اما در مقاطع مختلف، سوژه آن تغییر کرده‌است. چنین رویکردی ۴۵ سال است که استمرار دارد.
متأسفانه برخی سوژه‌ها را از داخل می‌گیرند و برخی دیگر را هم می‌سازند،به‌عنوان مثال سوژه اخیر ساخت ۵ بمب اتمی ازسوی ایران را ساخته‌اند؛ ادعایی واهی که در پس پرده اهداف چندگانه‌ای را دنبال می‌کند.
انتشار چنین ادعاهایی در شرایطی است که در گذشته تاکید می‌کردند ایران از میزانی اورانیوم غنی‌شده برخوردار است که بالقوه توانایی ساخت ۵ بمب اتمی را به این کشور می‌دهد، اما اکنون می‌گویند جمهوری‌اسلامی ۵ بمب اتمی دارد. این دست ادعاهای بدون سند درحالی مطرح می‌شود که فعالیت‌های هسته‌ای ایران همواره تحت نظارت سنگین آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی قرار داشته‌است و بازرسان این نهاد بین‌المللی به‌صورت مستمر به ایران رفت و آمد دارند.

رویکرد سیاسی گروسی به نظر شما سازنده است؟
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی به‌جای درپیش گرفتن رویکرد فنی، مشغول سیاسی‌کاری است و مواضع سیاسی و غیرفنی علیه ایران اتخاذ می‌کند. گروسی از چارچوب فنی و حقوقی که طبق اساسنامه آژانس محدوده فعالیت او است ؛خارج شده و مشغول موضع‌گیری‌های سیاسی علیه جمهوری‌اسلامی است؛ رویکردی که آشکارا در تناقض با ماهیت این نهاد بین‌المللی است.
بهانه‌جویی برای موضع‌گیری ضدایرانی از رویکردهای گروسی است. به‌عنوان مثال اخیرا او از صحبت‌های وزیر خارجه پیشین که گفته بود «ایران همه آستانه‌های علم و فناوری هسته‌ای را دارد، اما قصد ندارد بمب بسازد چون دکترین ما نیست»، برای موج تازه‌ای از موضع‌گیری‌های ضدایرانی سوء استفاده کرد.
این درحالی است که گروسی به‌خوبی متوجه منظور صالحی شده‌است، اما با این وجود به موضع‌گیری‌های سیاسی و جهت‌دار علیه ایران ادامه می‌دهد. اینها درحالی است که باید درنظر داشته باشیم با وجود دستیابی ایران به فناوری غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا، ساخت بمب هسته‌ای فرایندهای پیچیده‌ای دارد. گروسی به‌خوبی به این موضوع واقف است، اما همچنان سیاسی‌کاری را ترجیح می‌دهد.
درباره موشک‌های ایرانی هم رویکرد پیش‌گفته قابل مشاهده است، موضع ایران در حوزه موشکی همواره براین مبنا استوار بوده که با توجه به جنبه دفاعی این بخش، جمهوری‌اسلامی برای تقویت بنیه دفاعی و بازدارندگی خود با هیچ طرفی شوخی ندارد.
درباره صادرات هم نکته مهم این است که ایران در حوزه صادرات تسلیحات متعارف منعی ندارد و با پایان محدودیت‌های تحریمی، جمهوری‌اسلامی می‌تواند باقدرت دراین عرصه به فعالیت بپردازد.
نکته جالب این است که فضاسازی‌های ضدایرانی درباره همکاری‌های موشکی ایران و روسیه درحالی است که خود دولت آمریکا اذعان کرده‌ قرائنی پیدا نکرده‌ که نشان دهد ایران موشک در اختیار روسیه قرار داده‌است. این در شرایطی است که مقام‌های ایرانی هم بارها اعلام کرده‌اند ایران به‌دنبال فروش تسلیحات به روسیه باهدف استفاده در جنگ اوکراین نیست، چراکه موضع جمهوری‌اسلامی درباره این بحران بارها به صراحت اعلام شده‌است.
روسیه خود از تولیدکنندگان عمده موشک در جهان به‌شمار می‌رود و دراین عرصه جزو سرآمدان است، بنابراین این‌گونه فضاسازی‌ها در بخش‌هایی از افکارعمومی می‌تواند اثرگذار باشد که از سواد رسانه‌ای کافی برخوردار نیستند و اخبار تحولات بین‌المللی را دنبال نمی‌کنند. افرادی که درجریان خبرهای روز دنیا هستند، تحت‌تأثیر چنین فضاسازی‌هایی قرار نمی‌گیرند.

به نظر شما شورای حکام تصمیم تازه‌ای می‌گیرد؟
بعید است آنها در مقطع کنونی این‌گونه فضاسازی‌ها را باهدف تأثیرگذاری بر ایران مطرح کنند، چراکه به‌خوبی می‌دانند این موضوع تأثیری بر رویکرد ایران ندارد.
با توجه به درپیش بودن نشست فصلی شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی، تأثیرگذاری بر تصمیم‌های شورای‌حکام از اهداف فضاسازی‌های اخیر به‌شمار می‌رود. با وجود این معتقدم بعید است اعضای شورای‌حکام در شرایط کنونی بخواهند تصمیم تازه‌ای درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران بگیرند. به‌نظر می‌رسد سفر آتی گروسی به تهران می‌تواند نقش مهمی در استمرار همکاری‌های دوطرف و حل‌وفصل دو سؤال باقی‌مانده آژانس داشته باشد. منطق ایران این است که در چارچوب ان. پی. تی درحال همکاری با این نهاد بین‌المللی است. حال اگر طرف‌های مقابل می‌خواهند همکاری‌های هسته‌ای ایران و آژانس در چارچوب برجام ادامه یابد، باید به تعهدهای خود عمل کنند. تا آن زمان نباید انتظار همکاری فراپادمانی از ایران داشته باشند.