کد خبر : 601806 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ - 01:21
ستاره صبح آنلاین گزارش می دهد پس‌لرزه انتخابات در بازار گروه اقتصاد: قیمت ارز و طلا در ماه بهمن به دلیل افزایش تنش در منطقه بالا رفت. بازار در اخیر قبل و بعد از انتخابات روند صعودی داشت. به طوری که از روز پنج شنبه قیمت دلار به مرز 60 هزار تومان و قیمت سکه به بیش از 34 میلیون تومان رسید. قرار است امروز بانک مرکزی برای کنترل بازار طلا، سکه پیش‌فروش کند. فروش سکه می‌تواند بخشی از نقدینگی در جامعه را جذب کند و حباب سکه را کاهش دهد. تداوم این فرایند باعث کاهش قیمت سکه خواهد شد. در ادامه نظر دو کارشناس اقتصادی را می‌خوانید.

صعود طلا
دیروز قیمت طلا در بازار روند صعودی داشت. قیمت سکه امامی به (سی‌وچهار میلیون و هشت‌صد و پنجاه هزار) تومان رسید که نسبت به‌روز پنج‌شنبه، افزایش ۲.۵۸ درصدی داشت. قیمت دلار در کانال 60 هزار تومان در نوسان است. هر اونس طلا، دیروز به (دو هزار و هشتادوسه) دلار رسید که نسبت به‌روز قبل، افزایش ۱.۸۷ درصدی داشته است. قیمت طلا افزایش یافت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، دیروز به (سه میلیون و بیست‌وشش هزار) تومان رسید که نسبت به‌روز پنج‌شنبه، افزایش ۳.۴۹ درصدی داشته است. همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با افزایش ۳.۵۱ درصدی (سیزده میلیون و یک‌صد و ده هزار) تومان معامله شد.

نوسان ارز مبادله‌ای
دلار مبادله‌ای (چهل‌ودو هزار و نه‌صد و بیست) تومان قیمت خورد. یورو مبادله‌ای، (چهل‌وشش هزار و چهارصد و نودویک) تومان بود. درهم امارات مبادله‌ای در بازار داخلی هم (یازده هزار و شش‌صد و هشتادوهفت) تومان قیمت خورد.

افزایش قیمت ارز
پوند دیروز با افزایش ۲.۱۴ درصدی، از (هفتاد و سه هزار و نه‌صد و بیست‌ونه) تومان به (هفتادوپنج هزار و پانصد و پنجاه) تومان رسید. لیز ترکیه، دیروز به (یک هزار و نه‌صد) تومان رسید که افزایش ۱.۰۵ درصدی داشت. همچنین دلار کانادا با افزایش ۰.۷۷ درصدی نسبت به‌روز پنج‌شنبه، (چهل‌وسه هزار و نه‌صد و پنجاه) تومان معامله شد. دلار استرالیا هم با افزایش ۱.۹۲ درصدی (سی‌ونه هزار) تومان معامله شد.

افزایش قیمت سکه
قیمت سکه امامی به (سی‌وچهار میلیون و هشت‌صد و پنجاه هزار) تومان رسید که نسبت به‌روز پنج‌شنبه، افزایش ۲.۵۸ درصدی داشته است. نیم‌سکه، دیروز به (نوزده میلیون و چهارصد هزار) تومان رسید افزایش ۲.۳۱ درصدی داشته است. همچنین ربع‌سکه با افزایش ۲.۸۴ درصدی (دوازده میلیون و سیصد هزار) تومان معامله شد. همچنین هر سکه گرمی با افزایش ۱.۵۸ درصدی (شش میلیون و سیصد هزار) تومان معامله شد.

فروش سکه می‌تواند حباب آن را کاهش دهد
ولی‌الله سیف، رئیس پیشین بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایلنا درباره اثرگذاری عرضه سکه از هفته آتی در مرکز مبادله ارز و طلا بر بازار گفت: بانک مرکزی مسئولیت مدیریت بازار طلا و سکه را هم بر عهده دارد و اساساً مداخله مناسب و درست در بازار طلا و سکه باهدف از بین بردن یا کاهش حباب قیمتی انجام می‌شود. زمانی که در قیمت سکه حباب به وجود می‌آید، بانک مرکزی نسبت به عرضه مقداری سکه اقدام می‌کند که البته این یک روش سنتی، معمول و موفق بوده است. در سال‌های گذشته عرضه در بانک کارگشایی و از طریق حراج سکه انجام و زمانی که حباب از بین می‌رفت، عرضه متوقف می‌شد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش عرضه سکه در کاهش قیمت آن اثرگذار خواهد بود، گفت: در شرایط عادی قیمت سکه با احتساب قیمت روز دلار در نرخ انس جهانی محاسبه می‌شود و به هر مبلغی بیش از این، حباب گفته می‌شود. در صورتی که در قیمت بازار سکه، حباب باشد، عرضه سکه برای از بین بردن آن اقدامی منطقی و درست است. ولی در شرایطی که قیمت روز بازار همان قیمت واقعی سکه باشد و حبابی در آن وجود نداشته باشد، بعدازآن عرضه سکه باید متوقف شود و ادامه آن باهدف کاهش قیمت، غیراصولی خواهد بود. به همین دلیل هدف از عرضه سکه باید از بین بردن حباب است و اگر خارج از این هدف اقدام شود، درست نیست.

جذب نقدینگی
یک کارشناس اقتصادی بابیان اینکه عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلا، اثر انقباضی به بازار می‌دهد، گفت: در مجموع این کار سرعت گردش نقدینگی را کاهش می‌دهد و اثر مثبتی در کاهش قیمت خواهد داشت.
محمدرضا اکبری جور در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اگر ساختار اقتصاد را در نظر بگیریم و به رفتار بازار توجه کنیم و اتفاقاتی که در بازار می‌افتد را سرکوب نکنیم، کار درست جلو می‌رود. در حال حاضر ماتحت فشار قرار گفتیم و باید این شرایط اقتصادی را کنترل کنیم. یکی از این کارها حراج سکه است که بانک مرکزی انجام داده، بدین ترتیب یک عده سکه می‌خرند و پول از دست آنها خارج می‌شود و در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد؛ این رفتار که یک سیاست انقباضی است می‌تواند پول را از جامعه جمع کند؛ بدین ترتیب سرعت گردش پول در بازار کاهش می‌یابد. وقتی در بازار گردش پول کاهش پیدا می‌کند، اثر انقباضی به بازار می‌دهد که قیمت‌ها را کاهشی می‌کند. اگر باعرضه سکه، قیمت‌ها کاهش پیدا نکرد، یعنی آن اندازه عرضه که اتفاق افتاده، درست برآورد نشده است؛ اما این کار در مجموع مثبت است؛ زیرا کشور ما از نظر ذخایر طلا جزو بهترین کشورهاست. باید توجه داشت که شرایط بازار چندان مناسب نیست؛ اما در مجموع عرضه سکه در مرکز مبادله سرعت گردش نقدینگی را کاهش می‌دهد و اثر مثبتی در کاهش قیمت خواهد داشت.