کد خبر : 601787 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۲ - 02:42
ستاره صبح آنلاین گزارش می‌دهد: انتخابات از نگاه مقامات سیاسی و نظامی گروه سیاسی: انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بدون حضور جریان اصلی اصلاح طلب برگزار شد. در این انتخابات 24829 نفر داوطلب شدند که پس از بررسی‌های هیات اجرایی و شورای نگهبان 15200 داوطلب تأیید و وارد عرصه انتخابات شدند. روز گذشته انتخابات دوره دوازدهم مجلس برگزار شد. در این انتخابات خبری درباره رأی دادن سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار نگرفت. اما حسن روحانی به رغم اینکه صلاحیتش برای ورود به مجلس خبرگان رهبری رد شده بود با حضور پای صندوق رأی در این انتخابات مشارکت کرد. گفتنی است سید حسن خمینی، علی اکبر ناطق نوری و علی لاریجانی در انتخابات شرکت کردند. جزئیات بیشتر را در گزارش پیش رو می‌خوانید:

جزئیات برگزاری
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت 8 صبح روز گذشته در سراسر کشور و در حدود 60 هزار شعبه أخذ رأی آغاز شد.

اخذ رأی از متولدین 11 اسفند 1384 به قبل
در انتخابات امسال الزامی بر ممهور شدن شناسنامه فرد رأی‌دهنده وجود ندارد. رأی‌دهندگان می‌توانند با در دست داشتن یکی از مدارک پنج‌گانه گذرنامه، کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه رانندگی و کارت پایان خدمت در انتخابات مشارکت داشته باشند. در این‌دوره از انتخابات، 61 میلیون و 172 هزار و 298 نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق و رأی دادن هستند؛ از این تعداد 30 میلیون و 945 هزار و 133 مرد و 30 میلیون و 227 هزار و 165 نفر زن هستند. متولدین 11 اسفند 1384 به قبل امکان رأی‌دادن را دارا هستند و در مجموع، 3.5 میلیون رأی اولی در کشور داریم. بر اساس این گزارش، از جمله نوآوری‌ها در این دوره، یکی‌شدن برگه‌های تعرفه رأی است؛ به‌این‌صورت که رأی‌دهندگان یک برگه تعرفه دریافت خواهند کرد که در بخشی از آن اسامی نامزدهای خبرگان و در بخش دیگر، نامزدهای مجلس شورای اسلامی را می‌نویسند و هر دو بخش را جدا می‌کنند و در دو صندوق مجزا می‌اندازند. هم‌چنین با موافقت شورای نگهبان و اعلام ستاد انتخابات کشور، در این دوره از انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبری در حوزه‌های انتخابیه رشت و خمام، قم، ملایر و آبادان به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

انتخابات جشن ملی است
سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان پس از انداختن رأی خود، در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات مولود انقلاب اسلامی است. رأی مردم تعیین کننده است تمام بخش‌های کشور با رأی مردم رقم می‌خورد. این از افتخارات نظام اسلامی است از روز اولی که امام فرمودند میزان ای ملت است تا امروز میزان رأی ملت بوده است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: این انتخابات جشن ملی و نماد انسجام و وحدت ملی است. همه گروه‌های سیاسی امروز با نامزدهایی که دارند آمده‌اند تا یک روز باشکوهی را برای ملت ایران رقم بزنند.


حضور پرشور مردم در انتخابات سبب ناامیدی شیاطین خواهد شد
محسنی اژه‌ای، روز گذشته در اولین ساعات آغاز رأی‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در مسجد جامع لویزان در کنار سایر مردم، آراء خود را به صندوق انداخت. رئیس قوه قضائیه، سپس طی مصاحبه‌ای در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: حضور پرشور و حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و انتخاب اشخاصی که از نظر آن‌ها شایستگی «قانونگذاری» و «نظارت بر اجرای قوانین» و «رأی اعتماد دادن به کابینه دولت» را دارند، واجد اثرات مثبت و مطلوبی در عرصه‌ها و ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: بدون تردید حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات امروز، علاوه بر افزایش اعتبار کشور و خوشحالی و مسرّت دوستان ایران اسلامی سبب یأس و ناامیدی بیشتر دشمنان و شیاطین خواهد شد.

هر رأی مثل یک موشک به قلب دشمنان شلیک می‌شود
سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن حضور در محل مقبره شهید سردار قاسم سلیمانی در کرمان، گفت که «امروز این رای‌ها دشمن را ناامید، مردم و جبهه انقلاب را امیدوار می‌کند.» او افزود: «هر رأی مثل یک موشکی است که به قلب دشمنان شلیک می‌شود.»

سردار حاجی‌زاده: حضور مردم در انتخابات پُر کردن خشاب نیروهای مسلح است
سردار امیرعلی حاجی زاده در فرایند رأی‌گیری انتخابات «مجلس شورای اسلامی» و «مجلس خبرگان رهبری» در انتخابات شرکت کرد و گفت: شرط کافی برای حفظ امنیت و ایستادن قدرتمندانه مقابل دشمن، حضور مردم، همگرایی، وحدت و یکپارچگی است. وی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم امنیت، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی است، اظهار داشت: از کسانی که هنوز تردید دارند و تصمیم نگرفتند خواهش می‌کنیم غفلت نکنند و پای صندوق‌های رأی بیایند. فرمانده هوافضای سپاه ادامه داد: یک روزی باید سلاح دست می‌گرفتیم و مقابل دشمنان می‌ایستادیم امروز هم با حضور در صندوق‌های رأی همین کار را می‌کنیم. حاجی زاده تاکید کرد: حضور مردم در پای صندوق‌های رأی امنیت‌زا و پر کردن خشاب نیروهای مسلح و پر کردن مشت نیروهای مسلح است؛ مردم غفلت نکنند بیایند.

مخالفان انتخابات از قاتلان غزه حمایت می‌کنند
مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها، با بیان اینکه «کسانی که دنبال تجزیه ایران هستند، با مشارکت مردم پاسخ قوی دریافت خواهند کرد»، گفت که «مخالفان مشارکت در انتخاب افرادی هستند که از قاتلان زنان و کودکان در غزه حمایت می‌کنند و ارزشی برای رأی مردم قائل نیستند.»

۱۰ میلیون و ۳۰ هزار نفر در استان تهران واجد شرایط رأی
علیرضا فخاری، استاندار تهران با بیان اینکه پخش تعرفه بر اساس جمعیت واجد شرایط رأی دادن انجام شده است، اظهار کرد: حدود ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار نفر در استان تهران واجد شرایط رأی دادن هستند. وی در گفت‌وگو با فارس گفت: کمبود تعرفه نداریم و امیدواریم همه مردم عزیز واجد شرایط، در انتخابات شرکت کنند..

امام جمعه اردبیل: هیچ کس در دنیا و در داخل و خارج کشور نمی‌تواند بگوید انتخابات ایران مهندسی شده است
سیدحسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل ضمن تاکید بر ضرورت احترام کاندیداها به نتیجه قانونی انتخابات اظهار کرد: کاندیداها و طرفداران آنها خوب دقت کنند که نتیجه انتخابات هرچه باشد همه در برابر آن و در برابر قانون تسلیم باشند. امام جمعه اردبیل افزود: هیچ کس در دنیا و در داخل و خارج کشور نمی‌تواند بگوید انتخابات ایران مهندسی شده است و نتایج از قبل تعیین شده است و این را بهتر از همه خود ملت با تمام وجود لمس کرده است، در یکی از انتخابات گذشته مجلس خبرگان، رئیس مجلس خبرگان رأی نیاورد، ۱۰ عضو شورای نگهبان رأی نیاورد، دبیر شورای نگهبان در رتبه شانزده قرار گرفت، یعنی دست ملت باز است که هرچه بخواهند در خصوص مدیریت کلان کشور تصمیم بگیرند.