کد خبر : 601785 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۲ - 02:35
ستاره صبح آنلاین گزارش می دهد خسارت سیل، برف وکولاک به مردم گروه اجتماعی: بارش برف، باران، کولاک و کاهش دما در استان‌های تهران، قزوین، گیلان، سیستان و بلوچستان و ... که از روز یکشنبه گذشته آغاز شد و کم و بیش ادامه دارد، باعث سیل، یخ‌زدگی معابر و تعطیلی ادارات، مدارس و گرفتار شدن مسافران در جاده‌ها شده است.

بر اساس گزارش‌ها سیل در سیستان و بلوچستان «۲۲ مسیر ارتباطی» در جنوب استان را مسدود و ۱۱ شهر‌ را در محاصره سیل قرار داده است. متأسفانه امکان دسترسی و امدادرسانی به خانوارهای گرفتار در سیل دشوار است. مدیریت برف‌روبی نیز در شمال تهران و دیگر شهرها با چالش مواجه بوده است و مانند سال‌های قبل ریختن شن و نمک در معابر شهری به‌موقع صورت نگرفته است. شهروندان از معابر پربرف و لغزنده گلایه دارند، زیرا تردد در برخی کوچه‌ها لغزنده، سخت و خطرناک برای عابران پیاده شده است.

سیل در جان سیستان
مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌ها در چند روز اخیر راه ارتباطی ۲۲ مسیر اصلی، فرعی و روستایی در جنوب این استان را بسته است. برق ۴۱ روستای جنوب استان بر اثر بروز بارندگی و سیلاب قطع شده بود. بیش‌ترین مسیرهای بسته‌شده در بلوچستان در شهرستان‌های دشتیاری، قصرقند، فنوج و دلگان واقع‌شده که برای بازگشایی این مسیرها ابتدا باید طغیان رودخانه‌های محلی فروکش کند. بیش‌ترین خسارت‌های وارده سیلاب اخیر به بخش‌های زیربنایی ازجمله راه‌ها، شبکه برق و کشاورزی بوده است.

11 شهر در محاصره سیل
بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز بابیان اینکه اکنون ۱۱ شهرستان استان سیستان و بلوچستان در محاصره سیل و آب گرفتی قرار دارد،‌ گفت: از روز سه‌شنبه در جنوب شرق کشور بارندگی‌هایی داشتیم که این بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان از شب پنج‌شنبه افزایش قابل‌توجهی داشت. روز جمعه چهار منطقه اصلی در شهرستان‌های چابهار دچار آب‌گرفتگی شده است و ۱۱ شهرستان خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، نیکشهر، دلگان، چابهار، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز، کنارک و مهرستان نیازمند دریافت خدمات امدادی شدند. محمودی بابیان اینکه این شهرستان‌ها با مخاطره جدی ناشی از بروز سیلاب مواجه نبوده‌اند، افزود: عمدتاً سیلاب‌ها در شمال چابهار به وقوع پیوسته و منجر به بروز آب‌گرفتگی‌های گسترده‌ای شده و تا این لحظه به حدود ۱۱۰۰ خانوار امدادرسانی شده است. البته هنوز برخی خانوارهای گرفتار در سیلاب وجود دارند که امکان دسترسی و امدادرسانی به آنها وجود ندارد.

کرمان و خراسان جنوبی در خطر سیل
محمودی گفت: به استان‌های هم‌جوار مثل کرمان و خراسان جنوبی آماده‌باش داده‌شده است تا در صورت نیاز به کمک هلال‌احمر سیستان و بلوچستان بیایند. در چابهار آب‌گرفتگی‌های زیادی وجود دارد و به همین دلیل ۲ فروند بالگرد فراخوان شده است اما هنوز شرایط پروازی مهیای آغاز عملیات امدادرسانی هوایی نیست.

۴۰۰ هزار نفر درگیر سیل
معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس، درباره سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان به «انتخاب» گفت: متأسفانه با بارندگی‌های وحشتناک که از توفان گو نو هم سخت‌تر بود در سیستان مواجه ایم. در شهرستان‌های جنوب استان به‌شدت دچار سیل هستیم. زیرساخت مدیریت بحران وجود ندارد و از طرفی هم تمام راه‌های اصلی در شهرستان‌های چابهار و کنارک و قصر قند مسدود شده‌اند. انتظار داریم به مردم توجه کنند و انتخابات همه چیز را تحت تأثیر قرار ندهد. من از هلال‌احمر و مدیریت بحران تقاضا دارم که عنایت داشته باشند و انتظار داریم ارتش با بالگرد‌هایشان مردم را تنها نگذارند. این‌طور نشود که منطقه دشتیاری را آب برده باشد و مسئولین مرکز نشین را خواب؛ من خواهش دارم که توجه کنند و در بحث بالگرد و زیرساخت‌های لازم در حوزه باز کردن معابر و کمک‌های معیشتی لازم داریم کمک کنند. مسیر‌ها، مسدود هستند، امکان دسترسی وجود ندارد. وجود بالگرد باعث می‌شود بیماران حاد و مخصوصاً مادران باردار نجات پیدا کنند. بالگرد دانشگاه علوم پزشکی خراب است و دوستان هلال‌احمر هم نتوانستند بالگرد ارسال کنند. ارتش و سپاه هم که بیش‌ترین بالگرد‌ها رادارند، انتظار داریم امکاناتشان را به میدان بیاورند. زیرساخت مدیریت بحران کلاً وجود ندارد و جاده‌ها و پل‌ها زیر آب هستند. کانون بحران در دشتیاری بزرگ است. مجموع جمعیت افرادی که درگیر سیل هستند نزدیک ۴۰۰ هزار نفر هستند. ۱۵۰ روستا دچار چالش سیل هستند. خواهش می‌کنم که از فضای مجازی استفاده ‌کنند و دنبال محدود کردن فضای مجازی نباشند تا از این بستر برای کمک به مردم استفاده کنند.

مخزن‌های خالی از شن
علیرضا جعفری مدیرکل خدمات شهری شهرداری گفته: مخازن شن و نمک مدام در حال پایش هستند تا در صورت خالی شدن اقدام به شارژ شود تا در دسترس شهروندان باشد. اما سرهنگ احسان مؤمنی معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ به شهروندان مناطق شمالی تهران توصیه ‌کرد که از خانه خارج نشوند و گفت: اگر شهروندان در زمان بارش‌ها کار ضروری ندارند از خانه خارج نشوند و از پشت پنجره‌ها به همراه خانواده خود زیبایی بارش برف را تماشا کنند. شهرداری تهران بارها در همه سال‌ها او دورها از بارش هر برفی غافلگیر شده است

فعالیت انتخاباتی
آمادگی در برابر بحران‌های سفید امکان‌پذیر است؛ ازجمله این آمادگی‌ها مربوط به تجهیزات و ماشین‌آلات است. وسایل و تجهیزات موردنیاز شهرها هر سال قبل از شروع فصل زمستان آماده‌سازی می‌شود. با وجود ترافیک سنگین، معابر پربرف امسال اعضای شورای شهر تهران برخلاف سال‌های گذشته گلایه از عملکرد برفی مدیران شهری نداشتند. برخی از کاربران فضای مجازی دلیل آن را سرگرم بودن آنها در ستادهای انتخاباتی عنوان می‌کردند.