کد خبر : 601750 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۹ - 01:30
شرط حضور در اقتصاد جهانی عضویت در FATF است گروه اقتصاد: افزایش اعمال تحریم‌ها و نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف) از سال 97 تاکنون خسارت اقتصادی به مردم و تجار زده است. فروش اوراق مشارکت 30 درصدی و تداوم تنش با غرب وضعیت اقتصادی و تورم بدتر خواهد کرد. در این ارتباط امیرحسین خالقی، اقتصاددان گفت: سال آینده به دلیل تنش در عرصه سیاست خارجی و داخلی، سرمایه‌گذاری در کشور به دلیل نپیوستن به اف. ای. تی. اف کاهش خواهد یافت.» گزیده نظرات وی را به نقل از انتخاب در ادامه می خوانید.

تأثیر تداوم قرارگرفتن ایران در لیست سیاه اف. ای. تی. اف
عدم اطمینان به آینده با نپذیرفتن اف. ای. تی. اف افزایش می‌یابد. وقتی شرکت‌ها با تحریم مواجه می‌شوند برای سرمایه‌گذاری دست نگه می‌دارند. تداوم این فضا میزان سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. فرصت‌های از دست رفته کشور بعد از تحریم‌های ۲۰۱۲، توسط یکی از اندیشکده‌های خارجی مطرح شد ۹۰ میلیارد دلار تخمین شده بود. بعد‌ها تدوین‌کننده آن گزارش، این عدد را به ۵۰۰ میلیارد نیز افزایش داد.

اهمیت عضویت در اف ای تی اف
نپیوستن به اف. ای. تی. اف خود گویاست که زیان جدی نصیب کشور شده است. به همین جهت باید فکر اساسی برای عضویت در اف. ای. تی. اف کرد. با توجه به شایعات اخیر خارجی‌ها مبنی برساخت بمب هسته‌ای که کارکرد خبری برای انتخابات آمریکا دارد؛ شاهد بی‌ثباتی بیشتر در اقتصاد خواهیم بود. مکانیسم فنی اف. ای. تی. اف دقیق مشخص نیست اما این پیمان از منظر کلی، خطر تهدید‌های تحریمی را کاهش می‌دهد. کشوری که با قوانین اف. ای. تی. اف همسو نباشد، یک بازیگر کم‌خطر نیست. به همین جهت افق و چشم‌انداز رو به بهبود دیده نمی‌شود. اف. ای. تی. اف اهرم قدرت آمریکایی‌ها برای اعمال فشار بر اقتصاد کشورهاست. این مسئله فقط مربوط به ایران نیست. آمریکا عملاً به سمت اسلحه کردن دلار رفته است و یکی از نمود‌های آن اف. ای. تی. اف است. به همین جهت اف. ای. تی. اف تن دادن به‌قاعده بازی اقتصاد است.

تورم
تورم با تداوم حضور ایران در لیست سیاه اف. ای. تی. اف با وجود وعده‌هایی که داده می‌شود، بیشتر خواهد شد. ما در اقتصاد سال آینده، شاهد تورم جدی خواهیم بود و ریسک‌های سیاسی تأثیر بیشتری بر روی قیمت ارز و کالا‌های مصرفی خواهد گذاشت. من تصور می‌کنم که ماسال سختی در پیش داریم. به نظر می‌آید عرصه سیاست خارجی و داخلی تنش خواهد داشت. وقتی سرمایه‌گذار و کارآفرین احساس ناامنی کنند می‌روند. اتفاقاتی مانند اف. ای. تی. اف نیز این مسئله را بیشتر‌ می‌کند.