کد خبر : 601720 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۸ - 11:58
سید عطا تقوی اصل، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی جنگ غزه در حال گسترش به سمت غرب آسیاست اشغالگری، تداوم شهرک سازی و تشدید فشار و ایجاد محدودیت برای مردم فلسطین در دولت تندروی بنجامین نتانیاهو شدت گرفت.

دولت راست گرای نتانیاهو با استفاده از فضای منفعل بین ‌المللی و بی تفاوتی دولت های عرب منطقه نسبت به فلسطین، در آزار این ملت فروگذار نکرد!

تلاش اسرائیل برای نفوذ در کشور های منطقه و عادی سازی روابط با کشور های عرب زنگ خطری برای فلسطینیان در مناطق اشغالی بود زیرا حس می‌شد پس از عادی سازی روابط مطالبه حقوق این ملت به تاریخ سپرده شود.

طوفان الاقصی پایان صبر ملت ستمدیده بود. پس از ۵ ماه جنگ و درگیری در باریکه غزه،اسرائیل به هدف خود یعنی نابودی حماس و آزادسازی گروگان هایش نرسیده است و مردم فلسطین هم امتیازی کسب نکرده‌اند، خطر گسترش جنگ نیز بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

به نظر می‌رسد این جنگ تا نابودی و شکست کامل یکی از طرف‌ها ادامه خواهد داشت. ولی ماهیت درگیری‌ها و سطح تنش به گونه‌ای است که این نتیجه پیش از وقوع، جنگ را از حالت دو جانبه و از درگیری بین حماس و اسرائیل خارج خواهد کرد.

در این شرایط طرفین برای پایان دادن به جنگ و پذیرش صلحی دائمی به سمت یارگیری منطقه‌ای و بین‌المللی حرکت خواهند کرد. سطح ویرانی و میزان تلفات با افزایش طرف ‌های درگیر در جنگ افزایش پیدا می‌کند.

چنین میدانی دشمنی‌ها و رقابت های دیرینه و خفته خاورمیانه را بیدار می‌کند. جنگ غزه در صورت گسترش و اضافه شدن طرف های درگیر می‌تواند غرب آسیا را به میدان جنگی فرسایشی و پرهزینه تبدیل کند که تمام کشورهای منطقه را به طور مستقیم و غیر مستقیم درگیر می‌کند.

در چنین شرایطی شکل دهی به یک توافق سخت است. از این رو طرفین باید تا حد امکان از گسترده شدن دامنه جنگ و رویا رویی قدرت‌ های مطرح با یکدیگر خودداری کنند.

تا امروز گروه های مقاومت منطقه درصدی جزئی از نیروی خود را پای کار آورده‌اند. نیروی مقاومت لبنان در برابر اسرائیل توان رزم بالایی دارد. اکر حزب الله لبنان تصمیم به جنگیدن با اسرائیل را عملی کند فلسطینیان آواره باید آماده بازگشت به وطنشان برای جنگیدن باشند.

ادامه دادن جنگ غزه به جز عواقب شومی که برای منطقه دارد، تهدید کننده موجودیت اسرائیل است. ارتش اسرائیل تا بن دندان مسلح است و جنگی تمام عیار را ساماندهی می‌کند در حالیکه طرف مقابل گروهی است که در محاصره‌ به سر می‌‌برد و در چنین شرایطی ارتش اسرائیل ضمن قتل عام وحشیانه فلسطینیان، در بین نظامیان خود نیز تلفات فراوانی به جا گذاشته است. ادامه دادن به چنین جنگی افتخاری برای اسرائیل نیست.

اسرائیل در مقابل پذیرش دو انتخاب قرار دارد یا جنگ را ادامه بدهد و این بار در چند جبهه با نیرو های مقاومت درگیر شود یا جنگ غزه را به پایان برساند. در هر دو صورت باید منتظر عواقب آن باشد.