کد خبر : 601707 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۷ - 16:15
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با ستاره صبح تشریح کرد: نقش معیشت در میزان مشارکت ستاره صبح، فائزه صدر: پس از حذف اصلاح طلبان از گردونه انتخابات نوبت به حذف اصولگرایان هم رسید. عده‌ای از اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس رد صلاحیت شده‌اند. در این ارتباط ستاره صبح گفتگویی با غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده پیشین مجلس انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

تبعات حذف جریان اصلاح‌طلب در مرحله تأیید صلاحیت‌ها چیست؟
رفتار متولیان انتخابات با بیانات رهبری درباره انتخابات و اهمیت مشارکت حداکثری در تضاد است. آقایان در مرحله تأیید صلاحیت‌ها اصلاح‌طلبان را به بهانه‌های مختلف قلع و قم می‌کنند و از ادامه رقابت باز می‌دارند. امروز این طیف در اکثر استان‌های کشور امکان ارائه لیست انتخاباتی ندارد. متأسفانه مرحله اول انتخابات در مسیر اشتباهی حرکت کرد. اتفاقی که در مرحله رد صلاحیت‌ها افتاده، به طور خاص به این دوره مربوط نیست. در هر دوره‌ای از انتخابات مجلس چهارم شاهد رفتارهای سلیقه‌ای با اصلاح‌طلبان هستیم که متأسفانه این روند با تجربه ترین‌ها و کارآمدترین نیروهای این جریان را نشانه گرفته است. چنین کار هماهنگی بدون وجود سناریو ممکن نیست. در مورد حذف برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب و دلایل عدم تأیید صلاحیت‌ها بین دولت و شورای نگهبان هماهنگی وجود دارد.

تأثیر رد صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب بر روند کلی انتخابات و می‌آن مشارکت‌ها چیست؟
تنگناهای معیشتی مردم و وضعیت اقتصادی کشور در این شرایط نقش مهمی دارند. متأسفانه مجالس گذشته نتوانستند به وعده‌های خود عمل کنند و مشکلات معیشتی و اقتصادی نه تنها حل نشد بلکه به حجم مشکلات اضافه شده است. ناامیدی از عملکرد نمایندگان فعلی بر میزان مشارکت تأثیر دارد. اگر مردم احساس کنند مجلس می‌تواند در حل مشکلاتشان نقش آفرین باشد مشارکت می‌کنند. وقتی مردم نامزدهای مورد نظر خود و افرادی را که شجاعانه پیگیر مطالبات جامعه باشند را در میان کاندیداها نمی‌بینند، در چنین شرایطی اگر در انتخابات شرکت کنند باید به کاندیداهایی رأی دهند که شناختی از آن‌ها ندارند. از این رو انگیزه مشارکت در بین مردم از مجلس یازدهم کاهش پیدا کرد.

به نظر شما عدم تحقق شعارها و وعده‌های نامزدها در انتخابات سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ چه تأثیری بر میزان مشارکت مردم دارد؟
مگر مردم از حاکمان خود چه می‌خواهند؟! جامعه جز امنیت و رفاه چیزی از کارگزاران نمی‌خواهد. اشتغال و ازدواج جوانان باید مسئله هر نماینده مجلس باشد. برخی از نامزدهای انتخاباتی برای رأی آوری با سوء استفاده از مشکلات مردم به جامعه وعده‌هایی دادند که در قد و قواره محقق کردن آن‌ها نبودند.